Är han smutsig i pälsen nu eller? Framgår inte i texten. En frisk kanin ska tvätta sig själv men du kan ju borsta honom och se till att han får i sig tilräckligt med vitaminer och mineraler varje dag då blir pälsen glansig och fin.
#2 Att det tovar sej är normalt!Det är bara att borsta oftare ;) Sätt halm över spånet :) Men om du vill att det ska vara ännu mindre spån byt till halm ;)
Borstar min lejonhuvade kanin varje dag och hon har inga tovor men min syster som har samma ras, han har jätte många tovor fast hon bortsar lika mycket! Men det är väl bara att borsta på antar jag? Om kaninen har en stor tova som är svår att få bort så kan du ju klippa, se bara till så att du inte råkar klippa i svansen eller någon annan stans! Det är också bra om kaninen gillar att bli borstad, det underlättar en hel del. Jag brukar låta min kanin nosa på borsten först och sen börja borsta samtidigt som jag berömmer henne för att sitta still. Hon e jätte duktig :)
Ha också halm över spånet så fastnar det inte i pälsen, om inte det funkar så kan du ju lägga tidningar i botten och sen halm men se till så att kaninen inte tuggar i sig pappret

Juste, glömde säga att min kanin också har vit päls men den har inte blivit smutsig och hon är en utekanin så tror inte du behöver oroa dig för det =)