Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1394 ggr
ninor
0

Fått något i ögat

Jag upptäckte precis att Elliot har fått någonting i sitt ena öga. Det såg ut som en liten klump av päls….Typ päls blandat med en "snorlobba". Han verkar inte ha ont eller reagera på det utan är precis som vanligt.

Är det någon som vet om han kan få ut det själv, typ "gråta ut" det som en människa kan göra? Eller vad ska man göra?

minaninar
0

Hmm.. det är väl i kanten av ögat? Ta en bomullstuss och fukta och torka, ta en till och en till.. ifall det behövs. Eller hur menar du? Mitt i ögat eller?Skäms

ninor
0

#1 Ja det är mitt i ögat, det kan flytta sig lite när han blinkar etc. Men det är inte i kanten av ögat…

Även om han verkar helt normal så vill jag ju gärna ha bort det ur ögat. Det kanske skaver eller nåt, vad vet jag…

minaninar
0

Usch då. Om du bor i storstad, gå till apoteket och köp ögonskölj, alternativt steril koksaltlösning och försök skölja ut det.

Möjligen kan du göra koksaltlösning själv annars. Den blir ju då inte steril, men jag tror det går bra ändå. DÅ gäller väl att hoppas att kaniner och människor har ungefär samma salt/vattenhalt så det inte svider för den lille.

Men har för mig http://huskurslexikon.se/huskurer/recept_pa_koksaltlosning_1

1 kryddmått till 1 dl vatten, du vet hur litet kryddmåttet är? SÅ borde det bli bra, det skulle inte svida i människoöga o förhoppningsvis samma lika i kaninöga.

Sedan är det väl bara att hålla kaninen stilla och mkt mkt mkt mkt försiktigt försöka skölja i ögat o ev mkt mkt mkt mkt försiktigt hålla upp ögonlocket (har du sett hur vettarna gör det?).

Men att dubbelkolla med samtal till vetten om denna procedur är ju aldrig fel för å vara på den säkra sidan.

Stackars lillen.