Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2533 ggr
Storkebodas
0

Blandras utan stamtavla?

Har sett att det på flera olika sajter dykt upp disskusioner ang frågan om djur utan stamtavla är blandraser eller ej. Tycker det vore kul att höra vad ni tänker om det. :) Själv känner jag att det vore väldigt krångligt om man kallade alla djur utan stamtavla för blandraser. Ordet blandras betyder i mina öron egentligen att djuret har flera olika raser i sig. Det låter ju riktigt konstigt om man ska sälja tex två rexar och en blandras från samma kull. Men samtidigt känns det som att tex en dvärgvädur med stamtavla är "mer dvärgvädur" än en som inte har några reggade släktingar alls. ;) Hur som helst, vad tycker ni om detta?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Suskiv
0

Jag personligen säger att kaninen är renrasig så länge det finns en känd renrasig stam, stammen kan ju vara känd utan att kaninen för den delen har satmtavla, det är ju det som är vitsen med härstamningsbevis.

Är det en blandning av en eller flera raser eller helt okänd stam så säger jag blandras.

När det kommer till Dvärgvädurar så blir det helt lite mer intresant om man har en blandning mellan dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur. Har den lejonman så känns det logiskt att kalla den för lejonhuvad dvärgvädur och saknar den man så känns det logiskt att kalla den för dvärgvädur. Men egentligen ska den ju kallas blandras. Det är därför jag tycker det är lite dumt att lejonhuvade dvärgvädurar räknas som egen ras istället för en pälsvariant av dvärgvädur. Hade den klassas som en pälsvariant hade man ju kunnat använda bra dvärgvädurar för att förbättra tex kropp och öron på en lejonhuvad dvärgvädur. Nu går ju inte det eftersom det blir en blandras som man inte kan sätta stamtavla på.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
1

Blandras för mig är när kaninen är mer än 1 ras. Är den renrasig men med härstamningsbevis är det ju renrasig

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Norberg90
0

Jag tror inte jag skulle säga att den var renrasig om inte föräldrarna hade stamtavla. För det finns så många annonser ute där det står "Renrasig Lejonhuvad Kanin" tittar man på bilden så har den 10 cm långa öron o bara några stripor långhår mellan öronen.

En kanin med 10 cm öron kan inte vara ett renrasigt lejon..

OT, men inom katter så är alla katter utan stamtavla huskatter

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

LitenPyssling
0

Har båda föräldrarna stamtavla som bevisar att avkomman är renrasig så skulle jag säga renrasig även om den har härstamningsbevis för då visar ändå föräldrarna på en renrasig historia.
Och då ser jag också gärna att det är utskrivet på härstamningsbeviset att föräldrarna innehar stamtavla, detta för att man ska kunna söka upp och kolla så det faktiskt stämmer.

Saknas en eller båda stamtavlor så säger jag korsning då det saknas antingen halva biten eller hela biten för att bevisa att avkomman är renrasig.

Liksom #3 säger så är en katt utan fullständig stamtavla klassad som huskatt = blandras/korsning. Även så är det inom hund och häst, är inte ena föräldern godkänd och/eller saknar stam så är avkomman också klassad som korsning.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Norberg90
0

#4 Ja precis, antingen kan man skriva på härstamningsbeviset att kaninen är renrasig men exempelvis inte håller standarden för rasen o har därför inte stamtavla.

Själv skriver jag utställningspoängen på mor, far, mormor, morfar, farmor o farfar :)

Dvärgvädur i Viltgrå

Storkebodas
0

Sedan finns ju dvärgteddy och teddyvädur som kanske aldrig kommer bli godkända som raser. De kommer aldrig kunna ha kaniner med stamtavla i härstamningsbeviset. Ska man ändå kunna kalla dem renrasiga? Och som #3 beskriver är det även här många som säger att de har en dvärgteddy eller teddyvädur som i själva verket är tydliga lejon. Ang katter så finns det ju ett mycket bättre ord när katten inte är renrasig. Säger man huskatt tänker iallafall inte jag direkt på att katten har flera raser i sig utan mer icke renrasig. Det borde finnas något liknande ord för kaniner. Men samtidigt har jag fått bilden att det finns mer variation inom kaninraser än kattraser. Är inte så kunnig när det gäller katter så jag kan ha fel. Men det finns ju kaniner som väger allt mellan 0,8 kg som vuxna till 10 kg och även mer. Massor av olika pälstyper och det finns hängande och stående öron. Om man skulle kalla alla kaniner utan stamtavla för "huskaniner" tex kan man ju få hem vad som helst om man köper en sådan.

Kram Elsa

BusBella
0

Jag tycker också att blandras betyder när det är flera raser som är blandade, dem är ju renrasiga även om uppfödaren struntat att sätta stamtavla på dem av någon anledning.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[TeamGolden]
3

Jag tycker att det är en självklarhet att alla djur som har en far och en mor av samma ras är renrasig. även om den inte har stamtavla. 

en blandras är just som man hör på namnet en kanin som har flera raser i sig. 

Jag tycker det är dumheter att säga att alla kaniner är blandraser som inte innehar en stamtavla. det har de fått bakom bakfoten.

LitenPyssling
0

Rent praktiskt är blandras en individ med flera raser, men teoretiskt är också individer med ej kompletta papper klassade som blandras trots fullt ren stam.

Där får man säga vad man vill men ett djur med icke kompletta papper (rätt ifylld stamtavla osv) är klassad som blandras och kan aldrig nå upp i samma värden som en med korrekta papper kan.
En blandras får du inte utföra vissa prov med, du får inte ställa ut och du får aldrig samma meriter på en blandras som du får på en renrasig = med korrekta papper.

Så kort: En individ utan korrekta papper eller med fler än en ras = blandras. En individ med korrekta papper = renrasig.
Och du får heller inte ut korrekta papper om individen inte innehar korrekta uppgifter, med andra ord kan inte en blandras eller en individ med en (eller båda) icke godkänd/a förälder få korrekta papper och därmed heller inte godtas som renrasig - rent teoretiskt.

Så hos mig gäller detta, oavsett vad det är för något djur det handlar om.

Storkebodas
0

#9 På din hemsida skriver du ju att du har uppfödning av wienertecknade dvärgvädurar men de kan ej ha "korrekta papper" så då borde ju det vara blandraser. Eller räknar du härstamningsbevis som korrekta papper? =)

Kram Elsa

Kickan90
0

#10 såklart att det inte blir blandraser bara för att dom är wienertecknade. dom är ju fortfarande renrasiga dvärgvädurar fast med en ikke godkänd teckning..
H-bevis räknar jag själv som ett korrekt papper från seriösa uppfödare.

ex som satiner & rex så kan man ju söka dispens på m.m. även om de är från föräldrar med h-bevis så då tycker jag inte man kan kalla de för blandras :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Storkebodas
0

#11 Jag är bara nyfiken på hur hon tänker eftersom att hon skriver att alla kaniner utan korrekta papper är blandraser. ;)

Kram Elsa

dermot
2

Jag tycker att en kanin med fler än en ras i sig är en blandras eller korsning.

Har kaninen renrasig stam men inte har stamtavla betyder inte det att den inte är renrasig. Låter bara befängt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Storkebodas
1

#13 Håller med dig.

Kram Elsa

hobbymupp
0

Man skulle behöva ett ord för de där kaninerna som inte är bladraser, men ändå inte raser. De som bara är… kaniner. För att räkans som en ras tycker jag att kaninen ska se ut någolunda som standarden för rasen säger, att den ska kunna gå igenom en utställning. Är det teddy man snackar om så ska kaninen kunna gå igenom en liten minidömning efter standarden som faktiskt finns för dem. Kan den inte det, vad är det eg som säger att den är av just den rasen? Bara en skrivet ord.

En korsning eller blandras är ju som alla säger blandningar av raser, det är svårt att komma ifrån. Men dessa kaniner som är "renrasiga" men inte ser ut som sin ras, pga Avel som inte siktat in sig på ras-egenskaper, vad ska man kalla dem? Jag har ingen aning, men har svårt att kalla en kanin utan man, eller med bara nått litet strå av fluff för tex renrasig lejonhuvad, även om så står i härstamningen. Hm.. svår fråga!

Storkebodas
0

#15 Det typiska för teddyraserna är ju pälsen. Den ska vara jämnlång och vara av samma kvalité överallt och sedan ska de behålla pälsen hela livet. ;)

Kram Elsa

LitenPyssling
0

#10 Tror ditt svar finns i mitt tidigare inlägg #4.
Och så som #11 säger så går det heller inte att skriva stamtavla på wienertecknade eftersom att det inte är en godkänd teckning.

hobbymupp
0

#16, ja precis, men det finns ju mer. Och har den den typiska teddypälsen är det ju likely att den går igenom en minibedömning, right? Och då är det precis vad jag sa, då är den en teddy.

Storkebodas
0

#17 Det är ju just att wienertecknade kaniner inte kan ha stamtavla jag syftar på. Som jag förstod det i ditt inlägg tycker du att alla kaniner som man inte kan ställa ut = de utan stamtavla är blandraser. Men sedan skriver du på din hemsida att du har/hade uppfödning av wienertecknade dvärgvädurar och de kan ju inte ha stamtavla, så då borde du räkna dem som blandraser. =) Menar inte att vara otrevlig, jag undrar bara hur du tänker. ;)

Kram Elsa

LitenPyssling
0

#19 Läs #4 så får du svar där.

Storkebodas
0

#20 Oj, missade att det var du som hade skrivit det inlägget också. Men jag förstår fortfarande inte vad du menar eftersom att du i inlägg #9 skriver att en kanin utan stamtavla är en blandras, och i inlägg #4 att den kan kallas renrasig även om den har härstamningsbevis. Citatet i inlägg #9 jag syftar på: "En blandras får du inte utföra vissa prov med, du får inte ställa ut och du får aldrig samma meriter på en blandras som du får på en renrasig = med korrekta papper. Så kort: En individ utan korrekta papper eller med fler än en ras = blandras. En individ med korrekta papper = renrasig." Här fattar jag det som att du skriver ungefär: en blandras är en kanin utan korrekta papper (stamtavla). Jaja, det är ju ingen big deal egentligen.

Kram Elsa

LitenPyssling
0

#21 Ingen fara!
Jag kan vara luddig i mitt förklarande också i och med skrivproblem som jag jobbar aktivt med men jag försöker så gott jag kan. 

Teoretiskt är en individ utan korrekta papper en blandras, därmed får de inte utföra vissa prov osv och detta gäller alla arter.
En kanin med härstamning får ju exempelvis inte dömas på utställning i någon annan klass än PET och detta trots att den är fullt renrasig. =)

Men rent praktiskt betyder det ju inte att individen är det och det är det jag menar med stamtavla/h-bevis.
Har kaninens föräldrar stamtavla så kan man uppge detta på h-beviset och därmed bevisa det = för mig räknas då denne som renrasig.

Hänger du med nu? =)

Storkebodas
0

#22 Ja, nu förstår jag hur du menar. ;) Det är en svår fråga var man ska sätta gränsen mellan renrasig och korsning.

Kram Elsa

Peak303
0

Tycker inte man kan kalla en kanin blandras bara för att den inte har stamtavla. Blandras är ju när där är mer än en ras inblandade och de inte har någon ras standard över huvud taget.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Norberg90
0

Då får man kalla kaniner utan stamtavla för huskanin :P

Dvärgvädur i Viltgrå

Storkebodas
0

#25 Det skulle ju funka bra till de här lejonen du beskrev och så, men om man som jag har en uppfödning av dvärgteddys som inte kan ha stamtavla, ska jag säga att jag har uppfödning av huskaniner då? :P

Kram Elsa

hobbymupp
0

#26, Håller med om att inte alla kaniner utan stamtavla kan kallas huskaniner. Teddykaniner är ju precis som tex Molartinkaniner och liten japan en aspirerande ras, som faktiskt har en standard som uppfödare kan försöka hålla sig till :)

Jag tyckte #25s idé om huskaniner va ganska bra annars, kaniner som inte följer en standard men inte nödvändigtvis är blandraser kan kallas huskaniner, som tex lejonen utan man.

Norberg90
0

Ja teddyvädur o dvärgteddy är ju ändå raser fast de inte är godkända.

Dvärgvädur i Viltgrå

kalindas
0

Eftersom jag troligtvis var den som satte igång denna diskussion i en stackars oskyldigt tjejs tråd så får jag väl skriva här också.Flört

Är lite ringrostigt på just kaniner och alla nya regler sen jag födde upp för 100 år sedan.

Då (på 80-90 talet) fanns det bara ett alternativ. Antingen hade kaninen stamtavla = var renrasig. Eller saknade den stamtavla = blandras (zoobutiks kanin)
Alla som köpte kanin, fick oavsett vad de skulle ha kaninen till med sig en riktig stamtavla. Då man som uppfödare hade en stenkoll på sina kullar. Man stämplade bara i vänster öra och det högra blev stämplat på registreringen. 
De som inte registrerade sina kaniner i samband med Avel, då det krävdes vissa poäng (eller mängd reggade kaniner i stamtavlan) för att få lov att använda kaninen i Avel.
Minns att jag fick dispens för att para min blåvita Holländare, vars föräldrar inte var registrerade (stämplade i höger öra).

På något vis var det enklare. Alla kaniner fick stamtavla. Var det någon som köpte en kaninunge och ville börja föda upp, så var det bara att registrera sin kanin och sen börja avla.

Nu verkar all rörigare i alla fall om jag ser hur det går till hos min kompis. Vissa kaniner blir märkta i öronen och får stamtavla. Oftast de som ska ställas ut. Andra får bara härstammingsbevis och säljs som sällskap, dessa trots de kommer från samma kull. Vill de ha stamtavla så kostar det extra.
Detta innebär att hon säljer en jäkla massa blandraser i mitt tycke!
För ägarna kan ju inte ångra sig och bli medlem i en klubb för att ställa ut sin renrasiga kanin. Just för det har härstmningsbevis istället för stamtavla. Tycker det är väldigt korkat, då jag tycker man sänker värdet på sitt renrasiga djur…

Jag kan däremot till fullo förstå de som använder härstammningsbevis på renrasiga kaniner med fel färg eller pälskvalitet, i syfte att förhoppningsvis få dessa kaniner godkända framöver. Då är det ju väldigt bra att veta vad som ligger bakom kaninen man föder upp. Men dessa kaniner räknar inte jag som blandraser i samma mening utan här håller man på med Avel för att få fram en ny ras.
Självklart ÄR det fortfarande en blandras, eller vad man nu vill kalla den. Men det finns en tanke bakom.

Nej det som stör mig och det gäller alla sorters djur är när man sätter ut annonser som "renrasig" siameskatt, eller "renrasig" dvärgvädur. Men sen visar det sig att djuren inte har stamtavla och ibland inte ens ett utförligt härstamningbevis.

Ursäkta språket men då är det f*n inte ett renrasigt djur! Även om det säkert är lika snällt och mysigt som alla andra djur.
Men att blåsa andra människor att tro att deras lilla älskade djur är renrasigt och de ringer till en rasklubb och får där veta att de blivit lurade.

Mitt "lilla" utlägg blev lite långt. Men jag hoppas ni fattar vad jag menar och jag ska ärligt säga att visst har jag också parat oreggade kaniner, råttor och möss mm. Sen gett ut egengjorda födelsebevis. Men aldrig att jag sagt att mina djur var "renrasiga". Det var bara just en råtta med ett födelsebevis. Glad

Tycker förresten att #22 LitenPyssling har skivit väldigt bra i sina inlägg…

/Elisa

Norberg90
0

#29 Jag håller med dig i typ allt du skriver. Men anledningen till att t.ex jag skriver härstamningsbevis på en kanin istället för stamtavla är ju för att jag anser att den inte håller standarden o inte är tillräckligt bra för att använda i utställningsavel.

Dvärgvädur i Viltgrå

Storkebodas
0

#29 Jag håller med dig om att man inte ska skriva renrasig dvärgvädur om kaninen inte har stamtavla. Dock stör det mig inte om folk bara skriver dvärgvädur. Men man blir ju lite fundersam när man ser en säljes annons där kaninen ska vara dvärgvädur men i själva verket väger 3 kg, har jättesnipigt huvud och knappt hängande öron.

Kram Elsa

kalindas
0

Jo, i sådana lägen kan jag förstå att du skriver härstamningsbevis. Men går det inte lika bra att skriva en stamtavla och sätta "avelsförbud" eller liknade på den? 
För även om kaninen inte är extriört vacker. Så är ju stamtavlan ändå ett bevis på att kaninen är renrasig. Vill då ägaren mot alla odds ställa sin kanin så kan de ju göra det. Visst, kaninen kanske bara får 91 poäng, men ägaren kanske tycker det är kul och är det en junior som ställer ut fick man i alla fall förr alltid en liten rosett vid prisutdelningen.

Sen ang. utställningsavel, så fick jag mina bästa kaniner i en kull med en liten viltgrå dv.vädur hane och en jättestor viltsvart hona.
Tre av 4 ungar fick 95p på flertalet utställningar. Sonen Emil, tror jag ligger bakom se flesta av de viltgrå dv.vädurarna som finns idag. För när jag ställde ut var det väldigt få viltgrå och Emil lånades efter jag sålde honom ut till flertalet uppfödare.

Även mina blå/vita holländare (som också var bland de första i sverige) var efter en nollad blå/vit hona med dispens, pga hennes föräldrar inte var reggade.
Ungarna fick superteckning och 94p på varje utställning de var med på.

Nu ska jag sluta skryta Flört
Men jag vill bara bevisa att även kaniner som inte håller standarden kan ge superavkommor. Glad

/Elisa

Suskiv
2

#32 Grejen är den att många av de kaninerna som får härstamningsbevis istället för stamtavla helt enkelt inte är utställningsbara. Kaniner som är feltecknade och liknade får inte 91 poäng på en utställning, de blir nollade.

Då är det mer ärligt att faktiskt inte sätta stamtavla alls, framförallt med tanke på att ringen som man märkern mer faktiskt kan ställ till med problem om man har otur.

kalindas
0

Ang. ringen håller jag med dej om. För hur folk kunde komma fram till att det var mindre djurplågeri än två sekunder smärta med håltagning i öronen fattar jag inte!
Så mycket hemska infektioner och skador som dessa ringar har orsakat! De om nåt är ju djurplågeri! Skrikandes

Förlåt OT.

/Elisa

Norberg90
0

#32 Jag avlar på manteltecknade kaniner, o på lejonen blir typ 1/15 manteltecknade ungar godkända. o de som inte blir godkända säljes då med härstamningsbevis eftersom de ändå inte går att ställa.

Dvärgvädur i Viltgrå

Suskiv
0

Jag har själv en renrasig dvärgvädur med stamtavla som inte är utställningsbar. Hon är märkt med ring och även om vi inte haft några problem med ringen så funderar jag på att kapa rigen och ta bort den. Bättre safe than sorry.