Kullplanering & intressekoll - hermeliner
Senare i Höst sa vi ta kull efter Athena Promrose, vitblåögd hermelinhona.
Hon är ej utställd men modern är utställd 94,5p.
Det kommer endast bli vitblåögda hermelinungar som jag kommer ta 350-400 kr för, och då medföljer härstamningsbevis (och så är det endast eftersom jag ej är över 18 år.)
Moder: Athena Primrose
Född: 13/4 2012
Fader: Kommer lånar en hane
Mer info kommer eller så kan du alltid fråga här nedan eller PM:a mig.
Varmt välkommen att höra av dig via mejl, den kollas dagligen
Mejltufsen@live.se
Bättre bild kommer..
Får man inte skriva stamtavlor på kaninerna om man är uppfödare under 18 år numera??
Jag var uppfödare mellan jag var 9-18år och jag skrev stamtavlor. Men det var ju snart 100 år sedan och jag vet att många regler ändrats till det sämre…
Men om en sådan regel finns så är den ju helt ologisk. 
/Elisa
Puttar upp listan!
Man får visst skriva stamtavlor om man är under arton, men man kan inte registrera kaninuppfödningen.
#5 Det har ingen som helst betydelse i min tråd då det inte är det som tråden går ut på. om ni vill skriva till varandra, ta det via PM.
hon skrev väl till dig #5 (?)
för att kunna skriva godkända stamtavlor måste man vara medlem i SKAF.
HAHAHAHAHAHA…..
Vart kommer de finnas?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Vilken sötnos! 
Aut viam inveniam aut faciam
Tyckte väl det vara lite konstigt att de skulle ha stoppat det med ålder. Reagerade för det stod att någon av släktingarna hade 94,5p på utställning. Detta kvittar ju egentligen om inte ungarna har stamtavla från SKAF.
Vet att reglerna blivit sämre och massor av renrasiga kaniner säljs utan riktiga stamtavlor. SKAF har blivit betydligt sämre sen, reglerna ändrades på 90-talet.
Nu ska jag inte själa tråden mer! Lycka till med dina blandisar! 
/Elisa
#8 I stockholm, tre mil ca söder om stockholm stad, ut mot nynäshamn/ösmo 
#9 Ja, hon är en riktig liten sötnos! :)
#10 De kommer vara renrasiga ^^
Alla dur som saknar stamtavla är blandraser. Det gäller hundar, katter, möss osv. Detta även om föräldrarna är renrasiga med stamtavla.
Är djuren oreggade, så är de blandraser. 
Dock inget som säger att de är sämre än annat. Men det är i alla fall så det är. 
/Elisa
#13 Det är dom väl inte? Är det renrasigt så är det väl?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Har djuret ingen stamtavla så är den inte renrasig, så enkelt är det.
Du kan säga att den är en "äkta" hermelin eller dvärgvädur.
Men så långe du inte kan bevisa det med en riktig stamtavla, så är det fortfarande bara en blandras. Hur ska man t.ex. kunna bevisa att det inte är inblandat andra blandraser i linjerna?
Utan stamtavla kan du inte ställa ut den (utom på hobby utställningar), du kan inte själv använda den i Avel utan att själv föda upp blandraser. Det kvittar om föräldrarna har stamtavla. Har inte djuret det så är den en blandras.
Inget ont om blandraser, har själv fött upp det på bl.a. möss och råttor. De är absolut lika mycket värda. (Även om jag inte betalt fullpris för ett oreggat djur.)
Men att kalla den renrasigt är fel!
Skulle jag para mina två Siameskatter här hemma och inte regga dem. Hade det blivit Huskatter med Siamesdrag. Visst skulle jag med hjälp av stamtavlan kunna bevisa att de är renrasiga. Men så länge de är oreggade är det huskatter. Skulle inte heller kunna sälja dem till fullpris med ett härstamningsbevis, i alla fall inte utan att blåsa kattungeköparna, som då tror de köper en reggad katt.
Alla tänker inte som mig. Men det är min åsikt.
Ingen stamtavla = inte renrasig
Till trådskrivaren, lessen jag stal din tråd igen.
/Elisa
Men som tips? till trådskivaren.
Har din lilla söta hona en stamtavla, para henne då med en hane med stamtavla. Gå med i Kaninavelsföreningen och beställ hem ett stamtavleblock. Ringmärk ungarna (eller hur man nu gör nu för tiden) skriv stamtavla på dem.
För man måste väl få lov att skriva stamtavla även om man inte är reggad uppfödare?
Eller är det ännu mera korkade regler, som de hittat på sen jag slutade med kaniner?
Annars be någon som är reggad uppfödare att stå som ägare till kullen, om det nu är ett krav.
/Elisa
förlåt för det här nu.. MEN TA DET HÄR I TRÅDEN SOM HAR MED DET ATT GÖRA!! jag blir så arg på att varenda tråd man skriver blir massa OT-skit!!
Min hona ÄR renrasig hon HAR stamtavla och jag SKA SKA SKA SKA para henne med en renrasig, har ALDRIG sagt något annat!
Så nu var min tråd förstörd! Moderator kan gärna låsa den så jag kan skapa en ny.
RESPEKTERA ÄR NI VÄLDIGT SNÄLLA. PUNKT.