Kaninungarna
HEJ! Jag ha fått mina efterlängtade kaninungar nu! Fick 3st men 2st hade hamnat på utsidan så den ena dog!
Men vi hann rädda den andra! <3
Min fråga e: När kan man hålla i ungarna? för jag vet ju att man inte ska röra dom när dom e så små men hur gamla kan dom va för att få de?
Kan man ha en hona och en hane tillsammans om man kastrerar hanen? Men om nån av ungarna e en tjej så sparar vi ju helst den men om inte?
Kär kan man börja städa rent "riktigt" i buren samt all päls från boet?
välgigt glad för svar!! <3
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
har du tagit ur ungen ur boet!?
Jag håller på med dem från första dagen. Första dagarna kollar jag bara så ingen är död och att dem är runda och så. Sen får man ju såklart kolla så att honan är med på det. Blir hon sur så får man ju ta ut henne eller ger henne något att gnaga på så hon inte blir stressad.
Det är inte säkert att det går även om hanen är kastrerad. Det går inte att säga säkert fören man har provat.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#! Nejnej absolut inte dom ligger så fint ihoptryckta och håller värmen tillsammans!:)<3
#2 jag har hört att man absolut inte ska peta på ungarna för att mamman kan bita dom så att de dör om hon känner människolukten. Jag brukar ta en bebisked och lyfta lie på pälsen för att se hur dom ser ut.
Vi får väl se och höra med ett special zoo för kaniner (känner dom som jobbar där);D<3
#1 Jaha nu förstog jag helt hur du menade:P Nej det är den ungen som är död. :'(<33
#3 Det där med lukten är helt fel har jag läst på pålitliga håll. Däremot så är det ju som ni säger med stressen. Men visst kan du ta i dem. Det är också bra, för om du åtminstone tar upp o kollar känner du även temperaturen, rund mage plus varm temperatur är tecken på att allt är bra.. sval temperatur eller lika som din, är inte bra. Ska vara typ 38,5-39, 8 eller nåt i den stilen. Lycka till.
#5 Tack så jätte mkt då vet jag de! Dom föddes 18/6 kan jag ta upp dom så tidligt också? :)<3
#3 Jag är inne på min sjunde kull och jag har alltid hållt på med ungarna och inte ha mammorna gett sig på dem. Men är du rädd så klappa mamman innan du kollar ungen så luktar du mamma mer.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Försök göra det när mamman är upptagen (alternativt ge henne något att vara upptagen med)
Som viccan säger.. Men just det ska du inte va orolig för. Var bara psykologisk i när du väljer att kolla dem som sagt.
Tack för alla svar!
Jag har hållt en av ungarna för att känna på den och tempraturen var varm (varmare än oss) och härlig. Jag gav henne lite gräs och maskrosblad för att lungna ner henne men hon var inte ett dugg sugen men hon var inte nått stressad när jag tog i den ena ungern utan hon låg avslappnad på magen och var ganska färdig efter att fått fler ungar under natten! :D<3
#9 Oj! Kan de alltså få kullen i flera omgångar?!
Hon födde tre, två överlevde o en dog. (Igår nån gång)
Och senare igår fick hon ett gäng till? Eller fattade jag fel? Eller var hon dubbelgravid? (hörde något om att de skulle kunna para sig mer än en gång och att det då kunde bli dubbelt, vet ej om jag fattade det rätt dock).
ROligt då att du fått ännu fler ungar. Bra att du kollat dem. Ja så varma ska de vara annars är fara å färde.
Det går bra att kolla i boet en gång om dagen så ungen lever. Det har jag alltid gjort, och det har alltid gått bra. 42 kullar nu.
Måste dock fråga… Hade de döda ungarna öppna ögon, det ser ut så på bilden?
Vad är det för ras? Har du fler bilder på de döda?
#10 Ja hon hade fått 3 igår och 2 överlevde men i natt fick hon 1 unge till och den hade också klarat sig:D
#11 nej det såg knappt ut som att den ens hade några ögon:P
Nej detta är tyvärr den ända bilden jag har på "Sötnos" :'( Detta är dvärgvädurar (helrasiga) <3
#4 jaha :p :(