Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1229 ggr
CorneliaAndersson
0

Uppfödningen läggs ner

Ja, ni såg rätt. Idag när pappa skulle gå ut i garaget så hade Vernon grävt runt i sin bur och då hade det hamnat lite bajs och kutter i hans vattenskål och då tycker pappa att jag ej tar hand om dom och säger att kaninerna ska åka! Han är seriös. ska också meddela att Vernons sista kull togs här. Han beteende har gått överstyr nu, han får rätt behandlig, får Motion, bor i bur med Hage och får kela med mig ofta. Ändån försöker han anfalla mig och har bitit mig 1 gång och HUGGT pappa 2 gånger. Tycker ej att han ska användas i Avel mer. Vad tycker ni? det är oklart vilka kaniner som ska flytta och vilka som stannar. Det jag vet säkert är att Sture och Vernon stannar. Ev. Bella också. ( vill ej att Vernon ska flytta runt mer och Bella har bott här i 3 år så hon får stanna och Sture, kan jag ej skiljas från). nu blir det kanske påhopp direkt, men jag lovar, jag har ej misskött mina kaniner ett dugg.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zakarias
0

Just när uppfödningen har börjat :O ursäkta mig men vad tänker din pappa med? Det får kan väl hända vem som helst. Vernon Kanske känner av honorna? Den kan bli stressade då och bli sura,

Lamina
5

Jag tycker inte en sån kanin skulle ha använts till Avel till att börja med. Oskyldig

Men verkligen synd att du måste lägga ner. Men om du ser det från den ljusa sidan så kan du ju alltid börja om igen när du har flyttat hemifrån. Glad

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

CorneliaAndersson
0

min pappa har själv varit uppfödare. jag kollar mina kaniners mat och vattenskålar minst 3gånger om dagen. På morgonenen eftermiddagen och kvällen. Och ja, ibland vänder någon av dom upp och ned på vattenskålen och då har de tomt. Och nu tycker pappa att det tydligen var nog.

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Precis. Nu vet jag ju inte hur länge jag bor hemma men om 4 och ett halvt år blir jag ju 18 så… ;)

/ Cornelia Andersson,

Kickan90
0

vad tråkigt :(

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[luckymoa]
1

#3 köp vatten flaskor? De har jag fått göra för att de röjer så med vattenskålarna :) Hoppas han tänker om!

CorneliaAndersson
0

#6 Har gett honom det förslaget men han säger att vi ej ska ha det då det inte är naturligt för deras miljö ;(

/ Cornelia Andersson,

[MiniPim]
2

Vi kan inte börja skälla på hennes pappa då han kanske kan ha rätt över något. Förrförra vintern var jag dålig att gå ner och mata dem så mamma och pappa gjorde det och som "hot" skulle dem sälja kaninerna mennjag tog ansvaret och nu har jag tom fått tillstånd till att ha en liten uppfödning för mig skälv och tävla. Om du så inte vill tycker jag du ska visa att du visst kan ta ansvaret, sen hade vi en kanin pim som högg min pappa och mamma i benet och händerna så det är nog något fel på dem :P

Fridaaaa
0

#6 På vintern är det inte så bra med vattenflaska om kaninerna är ute

Trist att det blir så TS! Vet själv hur kaninerna kan böka runt.
Mina flickor ser det ut ibland som man inte städat på länge bara för att dem bökar runt bland spån och halm.
Och varje dag skvätter mina 2 flickor  & Albin ner spån i sina vattenskålar:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luckymoa]
0

9# Ne de vet jag, men du får man väl antingen byta tillbaka till skålar eller som jag flytta in dem ;)

CorneliaAndersson
0

Funderar på om avlivning skulle vara bäst för Vernon..?

/ Cornelia Andersson,

Alone
0

#11 du känner själv vad som är bäst för han, du känner han bäst.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

minaninar
1

Men är det där inte bara dominant hane-beteende? Vad jag förstått när jag letat efter kaninpsykologi på nätet så har jag fattat det som att väldigt dominanta hannar de vill också ha ett ord med i leken med hur de blir hanterade. De är ju trots allt dominanta.Tungan ute Om det blir så besvärande, eller om ni nu inte ska avla på honom så låter det väl som att kastrering vore bättre? ifall veterinären inte tycker det är fel att kastrera en något (?) äldre kanin?

Zvintos
2

#13: Just sådant beteende tror jag har väldigt sällan med dominans att göra, utan snarare osäkerhet. Hanar brukar också enligt min erfarenhet väldigt sällan vara på det viset om de är trygga/stabila individer.

minaninar
0

Okej, ja det låter ju väldigt troligt. Det jag undrar är dock om dominanta och ickedominanta beter sig lika när de är otrygga?

Men visst, det låter som om lite jobb med att få kaninen trygg också kan vara bra.

OneSound
0

Vad synd att du måste sluta med uppfödningen!

Men det finns ju vattenskålar man kan fästa i gallret, så dom inte han ha ut det också. Fast antagligen har din pappa bestämt sig och kommer inte ändra sig.

Vernon borde inte användas i Avel, nej.

Aut viam inveniam aut faciam

[_hsleiufhbtv]
5

Du tror inte ett miljöombyte hade fungerat för vernon då? För jag tycker du ska tänka över avlivning. Ge han först alla chanser han kan få.

EvelinaS-L
0

Går det inte att sätta fast vattenskålarna på väggen då? :)
mina vattenskålar sitter med "hakar" på gallret.

_Kram Evelina
_

Cameliont
13

Hej! Jag tittade in här av en händelse imorse och fick läsa detta. Har mailat och skrivit på din hemsida. Du lovade att höra av dig och berätta hur Vernon har det. Nu skriver du på ett forum att han är aggressiv och du överväger avlivning?! Jag blir riktigt ledsen att du skriver så här och att du inte hört av dig till mig. Vernon har ALDRIG visat aggressiva tendenser så det måste vara något hos dig som han inte trivs med. Jag förstår att du är ung och kanske inte orkar med att ha uppfödning, men snälla du avliva inte! Hör av dig till mig, du har min mailadress. Hälsningar Tessan

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

[Guldvingens]
2

Jag tänkte precis säga det angående Vernon.

Han kanske helt enkelt inte tycker om dig

Jag har köpt snälla, trevliga hanar som blivit monster hemma hos mig. Man funkar inte alltid med alla kaniner. Så enkelt är det. Har även haft en superaggro hane som var riktigt trevlig hos mig.

CorneliaAndersson
0

#19, Svarat på mejlet jag fick (det som e lika dant som du skrev nu), på hotmilen. Lyssna, goda nyheter! Idag när pappa kom hem så säg han att alla burar var nystädade. Vernon har fått byta plats i garaget Och gillar sin plats ute i rathagen från morgon till mörkt på kvällen. :) Pappa sa att jag kunde få behälla uppfödnigen. Blir dock irriterad, eftersom folk kan tro att jag är oseriös uppfödare. Förresten för er som undra om #19, Ja, hon ägde Vernon innan, och jag lovade henne bilduppdatering. Hon har fått bilder på både Vernon och hans ungar. :) Och jag tänkte höra av mig till henne kring dethär med avlivning. Men får se hur Vernon blir nu efter att han fått fixat o,s,v. :)

/ Cornelia Andersson,

[Wera]
0

Jag tror som #20 om det nu är så att han var trevlig förr :) hade en hane som var dum på nästan alla utom min syster och hennes kompis, min egna hane var dum mot alla men inte lika allvarligt mot min kompis. (han avlivades dock) En annan hane jag hade blev aggressiv i samband med tonåren och var det bara i buren (han kunde hugga, revirbenägen?) men när han sedan flyttade var han hur snäll som helst mot nya familjen. :)