Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 631 ggr
minaninar
0

Playdates i Stockholmstrakten

Jag kollar läget. Jag bor i centrala Stockholm. På sikt skulle jag vilja fixa playdates - alltså inte till mig utan till min kanin haha.

Min andra baktanke är att om jag skulle köpa en till så skulle det vara så smart om man kunde testa o sammanföra kaninerna för å se om de kommer överens innan man bestämmer sig. Jag är nog också så att för mig är det allra viktigaste att de trivs med varandra, jag tycker de flesta är söta. Fast det är klart.. jag är nog en vädurstjej o det är dem jag faller hårdast för.. men är ändå flexibel.

Just nu är inte playdates kanske så aktuella eftersom min inte är seltam ännu.. o dessutom okastrerad. Men på sikt.. kanske till sommaren eller hösten? O jag vill verkligen skaffa en kanin till för jag kan känna att han borde ha någon så de kan putsa varandra o som kan ligga i en stor kaninboll o mysa.Skrattande

Men var intresserad av att kolla ev playdates. Jag är i 40-årsåldern.. säger jag bara så att det inte blir någon som förväntar sig att jag ska vara 15-20 eller så.

Om du är intresserad av att på sikt ev sälja o tycker playdate idéen för att försäkra om lycklig placering (el omplacering) låter som en bra idë så får du mer än gärna höra av dig. :D

Jag är väl mest intresserad av frasse, lilla tysk eller en till dvv eller ev annan vädurskorsning.. men om det är en vuxen kanin så ska den vara veterinärbesiktigad.. eller så vill jag veta vad det är för fel o om jag kan klara det ekonomiskt o så..

Parvel
0

Jag tycker att det låter som en rolig idé! Jag har inga kaniner till salu men det borde väl kunna gå och fixa en träff om det finns några stockholmare här på KiF? :)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Katten_
0

Jag är stockholmare… :)

/Christel & kaninerna! Glad

minaninar
0

Kul! Bor du själv i Stockholmstrakten?

Jag såg att du håller på m Kaninhoppning. Jag är lite intresserad av att testa det med min så småning om (när jag lyckats få honom seltam, vilket inte verkar bli alldeles lätt.. :P)

Man kan ju ha en liten playdate-pool så kan man ses.. o kanske ha stormöte haha.. med galler o vattensprutor o grova handskar för att kunna ingripa om det behövs hehe..Tungan ute

Undrar just på utställningar - hur håller de dem lugna? O hur ser de till att det inte blir bråk? :D

Roligt att du svarade. Då finns det redan nån som kanske är intresserad alltså! :D

EDIT: jag menade alls inte bara playdates med ev. kaniner till salu.. jag menade också rent generellt!

minaninar
0

Kul tre stycken so farSkrattande

Katten_
0

Eh, luckydragonriderkin bor oxå i stockholm ;), och jag har en liten blandistjej som inte heller är seltränad ;) hon är 13 veckor nuuu :)

valorous.kid
0

Jag är 12 år och från STHLM. Jag har ingen nin till salu men tycker att det värkar kul :) han är 2 år och tyvärr inte kastrerad… Men jättesnäll och inte ett dugg osäker. Inte mot främlingar heller. Vet dock inte hur han är med andra kaniner…

minaninar
0

Hehe.. min är inte heller kastrerad.. :p

Misstänker att det kanske är svårt att sammanföra två okastrerade även på främmande territorium? Även i sele, eller vad säger ni som har erfarenhet? Om de har varsin matte/husse o varsin sele o de börjar morra, då är kanske dejten slut.. Obestämd

Men om de blir nyfikna? Man märker väl rätt så snabbt om de lackar ur o blir hanniga o stridslystna.

Katten_
0

Tar me min hona isf, vill inte ta me hane till flera hanar, han hatar dem…

minaninar
0

Ja har ingen aning.. visserligen bodde min med en annan hane, men de var båda bara 5 månader.. nu är han 6. Men djuraffären hade inte vågat ta en hona till buren bredvid då de var rädda att dessa två hanar skulle börja slåss om de kände lukten av en hona.

Heh.. kanske inte kan bli playdates innan kastrering..:(

Annars skulle din hona säkert bli på smällenTungan ute

Fast det är lustigt.. min hanne har inte visat några jucktendenser alls. Han är dvv så han är ju vuxen nu. Men men..

Fast jag ser fram mot playdates senare.Cool

Katten_
0

Haha :P ja men om ni kan\vill så kan ni ju kastrera honom?

minaninar
0

Absolut. Har bara inte kommit dit än.. Men det lutar ju åt det. :p

Då ska vi ha skojjj :D

Fast jag är lite pank av allt jag skaffat till honom, o vetbesök o sånt så jag måste nog vänta lite.. :(

Men senCool

valorous.kid
0

Tja… Jag vet inte om jag vill/kan kastrera honom…

Katten_
0

Jadå :) #11, ta de lungt ;)

Vill skulle jag inte tveka på, du kan träffas med andra som har kaniner (tjejer då) men han blir lika dan i sättet :) kanske till och med mysigare ;)

oliiver
0

Jag är från Stockholm, men har ingen kanin tillsalu däremot har jag en hane som är okastrerad.. Han är framförallt jätte snäll mot andra hanar…:) bra ide.

/Kram Betul ♡

minaninar
0

Tror du man kan testa o låta dem ses fast min också är okastrerad än så länge.. jag måste hur som helst vänta tills jag har gjort honom selvan o mer hanteringsvan så han inte får spatt om man tar ut honom på playdate.Skrattande Antar att man får hålla dem i tight koppel o se hur de beter sig mot varann o vara beredd att sära dem om det skiter sig..Tungan ute

Jag har ingen aning om hur min skulle reagera. Han är vild men snäll skulle jag säga - mot mig då.

Kul! En till!

Lillhems Kaniner
0

Kan inte läsa alla inlägg då jag har så seg dator men att ha träffar med andra kaniner för att leka? det skapar mest troligen bara bråk, sen lär någon "råka" para sej och tänk på alla smittor! Ingen behöver vara sjuk men alla har olika bakterier och kan bära smittor. Ni utsätter kaninerna för stress.

minaninar
0

Jag tror inte min tanke är att jag vill ha nåt stormöte.. jag tänkte nog mest en o en..  naturligtvis måste man ta ansvar om man ska göra detta.

Men det du skriver om måste ju också vara problem när man ska ställa ut eller tävla etc.? Eller?

Isåfall borde jag följdaktligen inte ta ut min kanin i någon park heller.. för där finns hundbajs o massa annat (möjligen glassplitter o sånt bad), farligt.. o jag kan hålla med, jag är ambivalent.. Har just avmaskat för springmask som min hade (vilket jag hade sett med egna ögon) mycket noggrannt o upprepat behandlingen o tvättat o fixat. Jag vet inte.. jag tvekar..

Men helt klart skulle jag vilja att min kanin fick ha sina synpunkter när jag ska välja kompis till honom.^^

Lillhems Kaniner
0

Jag uppfattar i tråden att ni vill träffa varandra å låta kaninerna bli kompisar? varför låta hanar hälsa på varandra? ni kan ju träffas, hoppa hinder eller vad ni tycker är kul, kanske picknick osv men låt inte kaninerna hälsa på varandra.

minaninar
0

Tja, det är inte jag som behöver en kompis.. :p

Men jag förstår att du tycker det är en dåligt idé. Och det kanske det är. Men jag undrar fortfarande, det verkar ju som att kaniner kan tycka om varandra.. ? O på neutral mark, dvs där ingen av dem har sitt revir? Men men… det är inte viktigt för mig att driva denna punkt, jag vet helt enkelt inte. Det enda jag vet är att jag inte skulle göra något om det inte var riggat för att vara säkert.

Nåja.. däremot är jag fortfarande helt inne på att jag skulle vilja låta min kanin träffa den kanin som jag funderar på att skaffa för å se om det finns förutsättningar.. Det har jag ändå förstått när jag läst kaninsidor på nätet att det kan vara en bra idé för att kolla att det inte blir helt galet. Naturligtvis måste även det ske så att ingen skadar sig eller parar sig eller alltför skrämd. Naturligtvis behöver kaninerna vara friska..

Jaja.. vi får seFlört

Katten_
0

Man måste ju inte låta kaninerna träffa varandra så? utan man kan hoppa eller om någon tar me en kastrerad hane (tex) så kan man ju låta han träffa min hona?

minaninar
0

Japp d går d me. O de kan ju träffas mellan burarna.. "kärlek med galler emellan" som nån sa :D

jaja.. jag lägger ner så länge.. min kanin är som sagt inte ens färdig för funderingarna.. okastrerad o icke-selvan som han är.. :D

Katten_
0

Ja :) min hona är inte heller selvan :P

ullaholger
0

Låter jättekul med en playdate tycker jag! Jag bor själv i centrala Stockholm och vill göra något roligare än att ta ut min kanin i nån park helt själv. Min kanin är en kastrerad hane på lite mer än ett år och hans bästa polare är min andra kasterade hane (som inte bor hos mig i Stockholm för tillfället). Han är dessutom undergiven och vill gosa men den andra hanens päls. Jag tror att kaniner precis som hundar mår bra av att träffa andra av samma sort ibland. Man vet ju inte innan om de kommer gillar varandra självklart, men det kan ju vara värt att prova.