Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 966 ggr
[Tilde]
0

Några kaninfrågor

Willow äter gärna grönsaker och torkad frukt, t.om. torkade löv på balkongen… men hon gillar inte att äta hö eller pellets speciellt mycket (tror att hon blev bortskämd hos uppfödaren). Hur ska jag göra för att få henne att äta mer nyttigt? Har en skål med pellets i buren, men hon har bara ätit halva på mer än ett dygn och höet vet jag inte ens hur mycket hon har ätit av. :/

Sen undrar jag också hur ofta man ska byta ut höet?

Willow är en lejonhuvad och det fastar alltid små bajskluttar i hennes päls på rumpan… Hur ska man ta bort dessa på bästa sätt (utan att det gör ont på henne)? Hon är väldigt "jumpy"!

julia12313
0

Du kan försöka blanda uppfödarens mat med den du använder. ( Vet inte om det funkar) Glad

oliiver
0

Håller med #1. Jag byter hö minst en gång varjedag och jag fyller alltid på ifall det är slut. Du kan tvätta rumpan (blöta) och sakta dra bort bajsen, men dra inte på pälsen utan få sakta bort bajsen.

/Kram Betul ♡

hobbymupp
0

Vill du att hon ska äta mer hö, vilket är jätteviktigt, så ska du inte ge frukt alls (vilket ändå är för sött för kaniner enl vad jag har läst mig till), och gärna blanda in lite gräs och bladgrönt i höet så att hon motiveras till att äta höet :) Får kaninerna för mycket godsaker så som kaninblandning, frukt och grönsaker så kan de bli kräsna.

Det är svårt att veta om hon äter för lite pellets eftersom du inte skriver mängden och hur gammal hon är samt om hon känns smal.

[Tilde]
0

#1 Fick ingen mat av uppfödaren.. De gav bara någon slags gnagarblandning! Förvånad

#2 Okej, jag kan testa att byta ut höet idag och se om det är därför hon inte har ätit så mycket. Hon kanske vill ha färskt varje dag (hade ju ingen aning om hur ofta man ska byta).. :) Jag får testa det. Ibland lyckas hon få bort det själv, men det fastnar alltid nytt bajs i rumpan!

#3 Jag ger torkade bananer som godis, mest när jag skulle lära känna henne igår… och sen har jag gett några morotsskivor istället för bananerna, men jag ger inte mycket. Men det var en bra idé att plocka gräs och annat från naturen, det ska jag göra!

Hon är 8 veckor ungefär och jag gav ca. två nävar igår… Hon har fortfarande inte ätit upp allt och verkar inte vara så förtjust i de torkade rödklöver som jag la ihop med pelletsen. Jag tycker att man känner skelett (revben och ryggrad, samt skelettet på frambenen) väldigt bra på henne. Men hon är väldigt aktiv och verkar helt frisk!

Jag byter som sagt ut höet idag och lägger i lite maskrosblad med det, så får vi se om hon vill äta mer Glad

hobbymupp
0

#4 Ett tips? är att ha mer specifika mått på pelletsen än "två nävar". Det är viktigt att kaninernas matmängd inte förändras så fort och då är det lättare att mäta maten i dl eller msk.

De kladdiga pluttarna beror med all säkerhet på att hon har fått byta mat mycket fort. Uppfödarna borde gett dig mat att blanda med så att du kunde gå över till hennes nya mat långsamt. Spelar ingen roll om det är blandning, en snabb övergång kan klödda till saker i kaninens mage. Vill du underlätta ytterligare för hennes mage så ger du inga grönsaker och frukter alls, och speciellt inte banan som är så otroligt sött, fram tills att hon har vant sig vid maten som du har. Då kan du börja ge små, småå mängder om du känner att du tvunget vill ge grönsaker :)

[Tilde]
0

#5 Men eftersom hon är så liten gör det ju inget om de får mycket pellets? Vissa ger ju fri tillgång och jag fyller helt enkelt på den när den är tom (vilket inte sker så snabbt då hon inte äter det så mycket).. :) När hon blir äldre ska hon få mindre såklart, så hon inte blir tjock eller så.

Hennes bajs är dock torrt under dagen och ja, de kanske borde ha gett med lite mat, men eftersom de gav så onyttig mat kanske det var bäst att jag inte fick något..? :/ Men jag gav endast väldigt lite pellets den första kvällen/natten så hon inte skulle få så mycket på en gång. Det åt hon upp!

Okej jag tonar ner på godbitar så hon får vänja sig bättre vid sina pellets och så. Nu ska jag ut och byta höet till nytt fräscht hö! Skrattande

oliiver
0

Det kan ta tid innan kaninen blir van vid den pelletsen du ger. När jag köpte min första kanin var det exakt samma problem, jag ringde till de jag köpte honom ifrån och de sa att vi genast skulle åka till de för att de skulle kolla på honom. Hans syskon hade dött. Jag blev väldigt ledsen. De ville att jag skulle lämna tillbaka honom. Problemen på honom var att han inte åt något och man kunde känna på hans ryggrad väldigt tydligt.

/Kram Betul ♡

Fridaaaa
0

#6 Bättre att ge lite pellets och mycket hö, eftersom hö är viktigare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

#6 Bättre att ge lite pellets och mycket hö, eftersom hö är viktigare :)

Ambellah
0

Jag har hört att man kan ta bort bajset med hjälp utav att blöta en topz. Har dock inte provat själv..

Mvh Alice och Morpen :)

Clariiz
1

Om mina kaniner hövägrar tar jag alltid bort (eller i alla fall skär ner ordentligt) på allt utom hö. Oavsett ålder på kaninen. Hö är det viktigaste så ta det lugnt med allt annat tills du ser att hon äter ordentligt med hö.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Tilde]
0

#7 Aww vad hemskt :( Min lilla Willow äter dock, bara inte så mycket som jag skulle vilja!

#8 Ja det vet jag, men de lägger väl inte på sig så mycket vikt av det? :o

#10 Kan kanske testa det, eller kanske med en bit fuktat papper? Glad

#11 Hon har bara pyttelite pellets kvar i skålen nu, så det kan stå kvar… Men jag bytte höet till nytt och hoppas att hon kommer att äta det! :)

Fridaaaa
0

#12 Hö är viktigaste i ens kanin kost, minst 80% av kaninens dagliga kost ska vara hö. Bra näringsrikt hö klarar sig många kaniner bra, dock svårt att få tag på därför lägger många till pellets, men som sagt minst 80% av kosten ska vara hö.

oliiver
0

#12 vad bra :)

/Kram Betul ♡

Ambellah
0

#12 fuktat papper "korvar" sig ftast när det är blött=fastnar i päls och bajs. Däremot pads som man tar bort smink med kanske funkar, dock utan något medel å dem ;)

Mvh Alice och Morpen :)

[Tilde]
0

Nu såg jag att hon äter både pellets och massor av hö! Äntligen! haha :) Jag oroade mig nog i onödan.. Men det fungerade i alla fall att byta ut det gamla höet mot nytt! Så glad jag blev Skrattande

#15 Okej, tack för tipset! Ska använda en sån då! :)

Fridaaaa
0

När Flizan har fått bajsklumpar bak, har jag försökt klippa bort det och sedan tagit bort resten med fuktigt papper, harfungerat superbra

[Tilde]
0

#17 Ja det kanske är bra att klippa lite så det inte fastnar så lätt där bak. Willow är bara lite nervös ibland när man rör hennes bak (bakben mest), så vi får se hur det går Flört

Fridaaaa
0

#18 Hon är ju ny hos er så :) Dem vänjer sig vid träning. Smilla sprattlar dock fortfarande, men det är helt enkelt hur hon är :)

[Tilde]
0

Ja det är sant :) Det konstiga är att hon hoppar självmant upp i knät och slickar på mig osv… men är så nervös ibland! Hoppas det går över snart Tungan ute

Fridaaaa
0

#20 Går över med tiden ;) Ju mer van man blir, desso mindre nervös osv blir man :)

[Tilde]
0

Okej vad bra! Jag märker hur hon gillar mer och mer att bli klappad och söker kontakt, så snart slutar hon kanske med sina nervösa ryck :P

ulrica1983
0

Stjärna har bara varit hos oss i tre veckor, men märker jättestor skillnad redan :) Hon är mycket mer bekväm med både oss här hemma och sin omgivning ( hon har sin bur men går fritt som hon vill här hemma). I början var hon lite osäker på vissa rum och hoppade in i buren när hon blev trött, nu hoppar hon glatt runt och undersöker allt och sträcker ut sig raklång mitt på golvet,trösklar tja lite överallt när hon blir trött ;) Hon var lite rastlös i början då man skulle hålla henne och borsta päls och dyl, men nu sitter hon jättefint och bara slickar på en överallt :) Dock gillar hon fortfarande inte att jag pillar där bak eller om jag försöker lägga henne på rygg, men ser klart framsteg så tror det ger sig med tiden. :) Så som andra skriver tror jag mest det är en vanesak :)

Stjärna var också lite dålig på att äta hö när hon kom, så begränsade pelletsen till ca 0,7 dl per dag och satte även ut en höback på golvet (eftersom hon inte är i sin bur så ofta), och skippade grönsaker ett par dagar, nu äter hon bra med hö och får då lite grönsaker på kvällen, funkar fint :)

[Tilde]
0

#23 Aww.. :) Ja jag har redan märkt på Willow att hon blir lugnare och mer van vid oss. Hon kommer fram till oss oftare och blir faktiskt nyfiken och glad när vi hälsar på henne i buren :)

Det låter bra! Jag fyller inte på pelletsen ikväll så Willow kan äta mer hö. Hoppas hon gör det. Skrattande

[Tilde]
0

Jag har en till fråga, ställer den här så länge… På lördag får jag hem Charlie, som ska dela bur med Willow. Jag ska byta ut halmen på fredag, men borde jag då passa på att rengöra botten med vatten eller kanske någon form av rengöringsmedel?

Tänkte att det kanske luktar för mycket Willow annars och vill göra det neutralt. :)

oliiver
0

#25 Jag skulle nog rengöra hela buren antingen med rengöringsmedel eller vatten

/Kram Betul ♡

Sweety
0

Du har säkert fått en massa bra svar men jag kan ändå ge dig lite tips? ang. maten. Glad

Jag var hos veterinären för drygt en vecka sedan med min kanin som börjat äta dåligt. Det vi gav honom var:

• Frukt och grönsaker - Morgonen
  • Nytt vatten - Morgonen
  • Nytt hö - Morgonen
  • På eftermiddagen åt han gräs i uteburen
  • 2 fjärdedelar pellets, 1 fjärdedel havre och 1 fjärdedel färbodens blandning. Tillsammans 0.5 dl - Kvällen
  • Nytt hö - Kvällen
  • Nytt vatten - Kvällen

Veterinären sa att vi skulle sluta ge grönsaker och frukt då det var för sött och isåfall ge sallad och/eller morot och han skulle bara få 1-2 msk pellets på kvällen. Just nu håller jag på att minska ner hans mat. ;)

Du ger såklart det du tycker är bäst men dessa råd gav veterinären mig. Flört

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Fridaaaa
0

#25 När jag släppte ihop mina vuxna honor, fick dem träffas i Hage först (alltså neutral mark) och sedan tömte jag hela buren på spån och la in nytt bara, så som jag rengör annars, och det fungerade bra :)

[Tilde]
0

#27 Jag ger nytt hö om morgonen och 1-2 nävar pellets (hon brukar dock äta pellets mest under kvällen/natten). Under dagen får hon just nu maskrosblad och gräs - vilket hon älskar! Ibland får hon lite morot, men hon är inte alls lika intresserad av det nu när hon får grönt! Blandade i lite gräs bland höet också för att få henne att äta mer av det :)

Just nu är det 25 grader här i Danmark, så jag vill att hon ska få i sig mycket vätska så hon inte får värmeslag! Förvånad Men det ska bli lite kallare i veckan så då ska jag se till att hon äter ännu mer hö!

#28 Låter bra det :) Jag tänte byta ut all halm fredag kväll (möjligtvis göra rent med vatten i buren, fast Willow är så renlig av sig, så jag vet inte om det är nödvändigt?), eftersom vi ska upp tidigt på lördag och jag inte hinner göra det då. Sen tänkte jag låta Charlie och Willow träffas ute på balkongen så vi kan se hur de kommer överrens.