Granngårdens hästpellets?
Nån som provat granngårdens hästpellets till kanin, köpte en säck bara för att testa och för att dom hade 25% på det. Har tidigare provat Kraft groov men tyckte att pelletsen var för stora, men dom här var precis som ex. rabfor. Det var lite mindre proteininnehåll, men energivärdet var samma. Ska kolla bättre på innehållet och jämföra.
Har aldrig haft häst pellets till mina men har ju testat rabbfor. personligen tycker jag att rabbfor är ett för kraftigt foder att ge till dvärgkaniner utan den lämpar sig mer till större djur och kaniner som ska bli kött. Och antar att hästpelletsen är lika kraftig som rabbfor inget av dom skulle jag villa ge till mina kaniner. men du kan ju blanda ut med nått annat foder.

Hästpellets finns ju med olika energi/proteininnehåll. Jo rabfor är ju egentligen till slaktdjur.
#2 Ja men om det var som rabbfor så är det väl nästan lika kraftigt. Jag skulle nog blandat ut med annat foder så är magrare.

Hippo bas är precis samma innehåll som i kaninfoder, bara billigare och pelletsen är små :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Jag har precis köpt hästfoder ifrån Granngården till mina då jag åxo sett att det innehåller i princip samma sak som kaninpellets. Jag blandar ut 50% kaninpellets/ 50% hästpellets.
Jag kan inte utvärdera hur bra det är än men dom äter det iaf.. 
Det som generellt är problemet med hästfoder är följande:
*fel förhållande protein - växttråd. Växttråden (fiber) ska helst vara högre än protein i kaninfoder.
*för låg halt av både protein och växxtråd. Protein i kaninfoder ska helst ligga runt 14-15%. I hästfoder brukar det ligga runt 11 ungefär. Växttråden ligger ofta runt 8% i hästfoder, vilket är alldeles för lite för kanin. 15-16%ska det helst ligga på, minst.
*vitamin- och mineralhalterna är för höga. Exempelvis calcium ligger ofta på 3-4 ggr högre halter än vad som är bra för kanin. Även E-vitaminhalterna brukar vara skyhöga, vilket leder till att kaninens fettdepåer blir alldeles för stora.
Jag skulle säga så här: Hästfoder till hästen och kaninfoder till kaninen. Det är nog vad som funkar bäst i längden.
Hittade halva priset på HippoBas o köpte då en säck. Visst är värderna en del på tok Fett 8% (!) växtråd endast 8% Salt för mkt 4 g/kg E-vit 400 mg/kg. Lite bekymrad över kornet dock- Hippo innehåller 20% korn varav endast häften är värmebeh (skonsamt för magen)..
Kan ju dock späda ut det alt ge det till digivande honor som ju behöve extra salt o E vit..