Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3230 ggr
[luckymoa]
0

Panik! 7årig förstföderska

För drygt 2 veckor sen smet min hane ut ur sin bur under natten… Har kaninerna i garaget å när ja kom ut på morgonen hoppade han runt ute på golvet… Rent tekniskt finns de en risk att han kan ha hoppat in till honan… Efter de fixade ja de 110% rymningssäkert vilket jag givetvis trodde redan innan… Men maken till kanin å hoppa har ja aldrig sett!!! Nu till mitt stora problem, honan har börjat boa :'( Hoppas INNERLIGT att hon e skendräktig?!!! Vad ska ja ta mig till? Nån som har vart i liknande situation?

dermot
0

Är honan i god kondition? :)

Parades hon för 2 veckor sedan är det 2 veckor kvar innan det kan bli bebisar, bara för att on boar nu, så behöver det inte betyda att där är några. Men det kan hända.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

Ojdå! 7 år är ju inte det yngsta precis.

Men efter 2 veckors tid så är chanser större att det bara är skendräktighet. Lycka till önskar jag er!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

Oj hoppas att det bara är skendräktighet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninjapig
0

När hände detta? Och hur många dagar efter började hon boa? :)

// Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

[sstorm]
2

Jag har haft honor som boar efter 2 veckor och fått bebisar sedan, så det finns ingen garanti att hon är skendräktig?. Bäst vore om ni kunde kastrera henne, annars får ni avvakta och hoppas hon klarar det.

Fridaaaa
1

#4 Står ju i texten :) 2 veckor sedan smet hanen in och nu boar hon

[luckymoa]
0

F*n ja räkna fel, de e 3 vecker sen :'(

zezagena
0

Jo hon kan definitivt vara dräktig trots boande, du får vara extra observant när födsel kan närma sej o vara beredd på att hon kan behöva hjälp ( veterinär), få ut ungarna. Vet ej riktigt vilka komplikationer som riskerar hända vid hög ålder.. ( värksvaghet o långvarig utmattande födsel)? Hoppas du kan få bra råd av någon o hoppas det går bra ändå

Ninjapig
0

#6 Stod bara att hon boat men inte exakt när… :)

Man får väl vänta och se… vetten finns ju om det skulle förekomma några synliga komplikationer! Men det är ju inte så bra som sagt att få sin första kull vid 7 år… :/
Dock är det bra iallafall om hon är i god form och har bra kondition.

Det är ju inte så att det inte GÅR att få en frisk kull vid den åldern, utan det finns mer risker med äldre förstföderskor..!

// Kram Tilda!

Clariiz
7

Nästan så att du ska ringa en kaninkunnig vet. redan nu och förbereda denna på att du troligtvis kommer ringa om ca 1-1½ vecka. 
Så att du säkert kan få tag på en veterinär om det skulle böhovas.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[_hsleiufhbtv]
1

Tycker som #10, det är ju bäst att ha en vet till hands om det nu sker!

[sstorm]
1

Du märker om hon har komplikationer. Oftast blir dom slöare och man kan även se eller känna om de har värkar. Hela ryggraden spänns och kaninen krullar ihop sig lite som en ostbåges form när de har värkar. Oftast ser man inte när de föder, jag har vart med en gång och det tog max 5 min för honan från att hon satt sig tills att alla ungar (8) var ute.

[luckymoa]
1

Hon började boa i dag, hon har stökat runt i buren i två veckors tid… Hon e i topp kondition för att va 7… I väldigt fin form får ja säga! Hon e frächare nu än någonsin känns de som :) men ja ska ta å ringa å rådfråga vet imorrn! Inte för att de hjälper men de ökar ju chanserna att de ska gå bra i alla fall… Men ja hoppas ju som sagt att hon bara e skenis!

[sstorm]
1

Vi hoppas på det bästa, men om du märker att hon blir slä skulle jag åla in och röntga. Då ser man iaf om hon e dräktig och om de ligger rätt eller ej

[luckymoa]
0

Oj skrev fel… Menade ju såklart att de inte hjälper att hon e i fin form :) ringa vetten e ju alltid bra :)

[luckymoa]
0

Kom på en sak, imorrn e de en vecka kvar till bf… Då borde hon väl vara lite rund om magen iallafall? Finns de några mer tecken än rund mage o rosa tuttar?

[sstorm]
0

#16 om de bara är 1 unge eller 2 kan det vara svårt att känna. Jag som är van har till och med missat honor som fått bara en eller två ungar och trott de vart tomma.

Kickan90
0

hur har det gått?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[luckymoa]
0

Inget än i allafall! Men enligt mina beräkningar har hon gått 28 dagar den 15 mars… Men som sagt ja håller alla tummar å tår att de inte e nått! :)

[Wera]
1

Om hon har en dödfödd unge som hon har svårt att få ut kan hon bli likförgiftad om den inte tas ut (har hänt hos mig, en hona fick en unge, hon hade tydligen ytterligare en i magen vilket vi inte märkte för än 5 dagar senare!) bara bra att veta :)

Kickan90
1

okej, du får uppdatera när hon har gått över 33dagar :) så håller vi tummarna över att hon bara var skendräktig?.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

dermot
3

#21, 35 dagar ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[luckymoa]
0

Jajjamen! De ska ja göra :) har skrivit upp första å sista datumet d.v.s. Dag 28 o dag 35 i almenackan!

[luckymoa]
0

Inget än… :) men man ska nog inte ropa hej än…

Killermannyarho
0

Förstår att du är orolig. Min 6-åriga hona blev betäkt av en vildkanin. Efter fem veckor fick hon en jättestor unge, själv är hon en lövenkanin och hade aldrig haft ungar innan. Var hos veterinären med henne innan födseln, men hon sa att det inte var någon fara eftersom hon var i så god kondition = lite lagrat fett. (Hade sprungit ute fritt och mest käkat gräs hela sommaren). Ungen var tyvärr död men honan överlevde (och har lyckats få en unge till med vildkaninen sedan hon rymt ur buren jag fick tvinga in henne i… Men den ungen överlevde).

Risken med en så gammal hona är nog att det blir få ungar och därför kan de bli stora vilket ökar risken för komplikationer. Är hanen mindre än honan? Bara att hoppas på det bästa skendräktig? eller att det går bra. Håller tummarna

[luckymoa]
0

Hanen e något mindre än honan..

Fridaaaa
0

#25 Storlek på mamman & pappan har ingen betydelse. Ungen anpassar sig i mammans kropp ändå.

atlanta
1

Hur har det gått för din lilla tjej??

[luckymoa]
0

Inget än :) men dag 35 e på tors… Om ja inte räknat fel :)

[Luppa]
0

#29 Då bör de komma i dag eller i morgon om hon är dräktig… Har hon boat?

[luckymoa]
0

Va ett minimalt hål imorrses när ja titta till dem… Inget hål tidigare…

[sstorm]
0

#31 dem?

[luckymoa]
0

Mina kaniner :) har ju alla små liven ute i garaget :)

[luckymoa]
0

Åtskilda givetvis ;)

Ninjapig
0

Min hona har gått i 34 dagar med idag… Har aldrig haft en hona som gått så länge förr :/ Boat klart har hon inte heller… Är lite smått orolig jag med! Dag 35 imorgon då…
Lycka till med dina om det är några!

Förresten, kan du inte känna om det är några i magen då?
Jag brukar alltid känna om det är ungar eller inte :)

// Kram Tilda!

[luckymoa]
0

Ok :) ne ja kan inte känna något, magen e något större ( kan vara inbildning) :) men skulle de vara en unge e de nog svårt att känna den tänker ja.. När brukar man kunna börja känna ungarna? Om man e ovan?

[sstorm]
0

#34 ja de var de jag var orolig för att de inte gjorde ;) Finns tyvärr sånna som inte förstår att tex honan och hanen inte kan bo tillsammans när honan får ungar (okastrerad hane) så man vet ju aldrig eftersom jag inte känner dig ;)

Om de är få ungar brukar jag inte kunna känna (som är van). Det är ganska svårt att känna om de är dräktiga eller ej

[luckymoa]
0

#37 ne de e ju så :) vi får väl se vad som händer… Inga ungar i sikte än iallafall!

atlanta
0

Blev det några bebisar?

[luckymoa]
3

Nepp! (phu) :)

atlanta
1

Vad skönt, då får hon njuta på ålderns höst utan några klängiga ungar Glad

[luckymoa]
0

Ja precis :)