när lämna mamman/ para om?
När tycker ni att kaninungarna kan lämna mamman och anser ni att syskonen då ska gå ihop en period innan dem flyttar? Hur länge? Har ni märkt skillnad på kaniner som lämnat mamman tidigt vs sent? Fördel, nackdel med syskon som går ihop?
Om eran hona ska få 2 kullar ett år när anser ni är lämpligast att para om?
Hört att det sliter mindre på honan om hon får sin andra kull då första kullen är leveransklar eftersom mjölkproduktionen då redan är igång, har också hört att man bör vänta minst en månad innan hon paras om igen.
Vad anser ni är bäst och har ni märkt någon skillnad på honan?
Långt inlägg, hoppas ni orkar läsa och svara på allt :)
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
Mina lämnar vanligtvis mamman vid 8 veckor, men det har hänt vid ett tillfälle att en unge flyttat vid 7 veckors ålder (var 2 i kullen). De som inte säljs sitter tillsammans till ca 10 veckors ålder och sen flyttas hanarna bort till egna burar. Har bara hänt en enda gång att en hane inte blivit såld innan 10 veckors ålder.
Okej, så om jag förstått dig rätt lämnar kaninungarna mamman vid 8 veckor och flyttar då direkt (om sålda). Har du märkt någon skillnad på kaninungar som får bo med syskonen tills 10 veckor?
#2: Det stämmer. Jag har inte upplevt någon skillnad på om de fått bo med syskonen tills 8 veckor, de har blivit lika framåt och goa oavsett. Det är åtminstone min erfarenhet.
Okej :)
Jag hämtade min pojke när han var 7,5 veckor gammal. Han är hur trevlig som hellst, social och inte rädd att utforska nya ställen. Hans brorsa som bodde hos uppfödaren tills hans var ca 4 månader är mycket försiktigare, han vill hellst bli lämnad ifred.
Så jag skulle säga att det beror på förhållanden hos uppfödare/köpare. Min kille bor i köket och är alltid med, hans bror har bott i källare med sin familj och därför inte upplevt lika mycket.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Ja, jag kan tänka mig att dem blir tamare i längden av att inte stanna för länge hos mamman och även bli pysslade med mycket :) Jag vet inte hur jag ska göra med mina små, hade tänkt att dem vid 6 eller 7 veckor får lämna mamman men bo här tills minst 8 veckor. Kanske sova hos mamma på nätterna? Sen funderar jag på att ta en till kull men vet inte när det vore lämpligt isf…
Måste få fråga.. Varför vill du ha en kull till, varför så snart? Fick du inte ut det du ville i den kull du har nu? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Både ja och nej på den frågan, kan inte bestämma mig för om jag vill behålla 2 ur denna eller chansa på två ur nästa kull. Varför så bråttom är att jag vill att detta ska vara honans andra och sista kull, likaså hanen som ska kastreras, och därav undrar jag vilket som är skonsammast för henne, ny kull nu eller om ett par månader :)
#8 Aha, okej. Jag skulle själv ha väntat. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Väntat med nästa kull menar du?
Kommer dock bli väldigt svårt att lämna ifrån sig dem små liven, kommer sluta med ett helt zoo här hemma :)
#10 Ja, förlåt, var lite otydlig;) Är lite nervös idag och då blir det lite fel :P
// Anka
#11Lugnt :)
Men åter till frågan, kaniner har ju en stark drift att föröka sig och kan i det fria ta kull efter kull under vår/sommar och vila under vintern! Nu vill jag veta om det alltså sliter mycket på en kanin att ha två kullar tätt inpå (hennes två första och hennes två sista) eller om det sliter mer i längden att sprida ut dem med kanske 3 månaders mellanrum.
Fördelen jag har hört med att ta tätt inpå är att mjölkproduktionen redan är igång - Nackdelen jag har hört är att det inte är humant.
Om honan är i bra kondition så skulle jag para om när ungarna är leveransklara eller någon vecka innan, annars hinner ju mjölken ändå sina.
Angående hur länge ungarna ska gå med mamman: 7-8v minst och vissa behöver gå längre beroende på hur dom utvecklas. Att flytta dom till/från mamman under dag/kvällstid är bara en onödig stress anser jag(dom ska ju flytta till nya hem 1 gång, det räcker med stress). Dessutom är det bästa att flytta honan från ungarna så ungarna får gå kvar i sin bur och sin kända miljö om dom ändå ska gå kvar längre än 8v. Jag brukar dock låta mamman gå kvar med ungarna tills alla flyttat så hon får behålla sin bur. Brukar aldrig vara några problem
Beskriver jag flummigt så är det bara att fråga igen, har ont i ryggen så har tagit lite starkare värktabletter :)
MVH
Anna
http://trombens.se
Tack för ett bra svar!
Känns lite klarare i huvudet, det är så mycket olika information att ta in och bearbeta, man vill ju djurens bästa. Får se om jag flyttar mamman eller ungarna om vi ska behålla några, kan ju bli lite panik uppemot 12 veckor :)
Bara att flytta hanarna isåfall till en egen bur, dom brukar kunna gå tillsammans ett tag till utan problem. Bara säkrast att flytta dom från syskon/mamma så det inte skulle råka bli en tjuvparning. Dom kan ju bli könsmogna redan vid 8v om man har otur men det är lite ovanligt :)
Honorna kan ju gå kvar med mamman.
Ja, och det skulle inte förvåna mig om jag råkade ut för det… Hanarna får helt enkelt bo i lyxrummet med pappa Ramse om inga problem uppstår :)