Snälla hjälp :'(
Jag står inte ut mer!! Mimmi är 6-7år nu till sommarn och hon är kass imagen..har hon varit länge (månader) men det kommer och går ibland mår hon bra och ibalnd inte alls bra (som idag :'() hon bajsar lite löst och kulorna klibbar ihop sig och dom glänser!! ibland tänker jag bara att det är kört hon måste avlivas eller något :'( men jag vill inte tänka så men tankarna kommer upp hela tiden!! mår skit som tusan!! HJÄLP!
hur vet man om kaninen har ont i magen eller svårt att bajsa?? :'(
obs! hon äter, dricker, putsar sig och är pigg som vanligt!
just nu är albin och hon tillsammans i samma bur skall jag ta bort albin nu när hon är lite kass? dom slickar varann imellanåt och trivs men ibalnd kommer albin och parar sig med mimmi och ibalnd stampar mimmi med bakbenet i marken..vf? är hon rädd??
SNÄLLA HJÄLP!!!

*putt*

snälla svara jag lider :'(
kaniner brukar alltid bajsa löst då och då, sen äter de upp det. det är ända sättet för de att få i sig vitaminer.. bajsar hon ovanligt mycket löst?

#3 ja..för alltså ena dagen kan hon vara kass hela dagen så nästa dag kankse hon är bra igen och så vidare :'(
alltså… hur menar du med kass? ser hon ut att må dåligt?

nej inte alls! förutom all bajsande så är hon bra

Som du kanske vet (?) äter kaniner sin egen avföring för att få ännu mer näring. De hårda pluttarna går då igenom kaninen igen, och kommer ut lite kladdigare än "pluttarna". (har jag läst någonstans)
Så enligt din beskrivning tror jag inte att det är någon fara med Mimmi. OM det nu skulle vara så att hon har fått diarré har jag hört att man kan ge kaninen riskakor eller torkade brännässlor/grodblad.

vad bra =) känns mycket bättre men hon är lite lite kladdig i baken och bajsar dom sånt "konstgjort bajs" en hel dag :/??
vet någon hur man vet att kaninen har ont i magen eller har svårt att bajsa?

Torkade brännässlor är värsta miraklet för magen! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#8 Kaniner äter inte bara sitt eget bajs en dag, utan jämt :) Det är något dem gör helt enkelt. Och då blir bajset liite lösare än vad det normalt är.
Du skulle ju kunna göra rent hennes bur grundligt, och sen kolla senare ikväll om hon har bajsat mycket eller lite. Eftersom hon äter som hon ska, borde hon också bajsa som hon ska.

åhh nu blir jag mycket lungnare =D men vad tycker ni om albin skall han komma in igen?!
hur gammal är h*n?

#12 Läs #0
Jag tycker inte du ska ha Albin i samma bur. Inte för tillfället iallafall. Speciellt inte om han kan stressa upp henne.
#13 oj, läste det nu >.<

#13 okey då skall ta in honom snart..hoppas hon inte blir deppig :P

glöm att säga det men hon har BARA bajsat "konstigt skit" idag inget normalt!!
Är Albin kastrerad? Iofs borde väl Mimmi vara steril, annars kan dem väl para sig (?)

haha joo albin är kastrerad :P tack o lov!
tror du myriis det är farligt?
#18: Tänkte väl.. :P
Min kanin var lös i några månader när jag köpte henne. Hon var pigg och åt, så jag sökte aldrig upp vetrinär. Det jag gjorde var att jag rengjorde henne så att hon inte var kladdig i baken eller så, men ljummet vatten. Testa att ta bort pelletsen någon dag och se om hon blir bättre. Om inte kan du testa ta bort grönsaker någon dag och se om det blir bättre. Om inte det funkar så kanske något annat du ger henne, ja du fattar?

#19 okey tack skall försöka =)

Hö & vatten är viktigt. Så tar du bort pelletsen ska det finnas friskt vatten och hö.

#21 svälter hon inte så :p jag vet inte om hon äter hö :/
#17 Kaniner behöver inte bli sterila när dom blir äldre, dock får dom svårare att bli dräktiga pg.a att dom kan vara "feta".
#23: Nej, det behöver dem inte. Men en del kaniner som är äldre blir somsagt sterila.
Min kanin är lös i magen ibland men det beror ju på, som #7 skrev, att han äter sitt eget bajs. Har också hört det ngnstans. Hoppas det beror på det och inget annat!
Om din kanin har varit lös i magen så länge som du säger så får du uppsöka vetrinär. Kan dem inte äta sin avföring så är det inte alls bra. Prova att bara ge hö en dag eller 2. Det är det viktigaste.