Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 938 ggr
Saeasco
0

Hjälp! - kanske förstoppning

Min fina frigående tös är inte sig själv idag. Hon gömde sig under soffan istället för att ivrigt springa fram och vilja ha mat när jag vaknade. Hon är slö och har inte druckit på hela natten.

Jag tror det kan vara förstoppning. Hon har inte bajsat i buren sedan någon gång i natt. Hon åt gurkbiten som var det sista jag gav henne innan jag la mig, men nu har det gått lång tid och jag är orolig.

Jag har ringt vetirinär som råder mig att åka in. Problemet är att jag är funktionshindrad och inte har några bra möjligheter att ta mig in utan smärta för mig och en hel del stress för kaninen, då det är långt till kliniken jag varit på innan. Jag gör det jag kan här hemma och hoppas på att det blir bättre inom en timme eller så, annars får jag hoppas på att min mamma kan skjutsa mig till vetirinären senare.

Jag har masserat hennes mage lite och tvingat i henne lite rapsolja. Precis innan oljan - och efter massagen - tog hon två små nafsar i matskålen. Nu är den bortställd och hon har bara hö och gurka att välja på.

Frågan är nu, har någon råd om vad jag kan göra? Eller är det bara akut till vetirinären? Finns det något annat jag kan göra förutom massage, olja och att se till att hon inte blir stillasittande?

N

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Lina R
0

Lite kaffe kan sätta sprutt på det.

Om du är funktionshindrad har du väl rätt till assistans? Du och assistenten kan väl fara in?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Saeasco
0

Jag har ingen assistans, i alla fall inte än… den hjälp jag har rätt att få och den jag får är en annan historia och tyvärr inte så rolig.

/ N~

Fridaaaa
0

Du har ingen nära anhörig som kan köra?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saeasco
0

Inte nu, i så fall hade jag inte skrivit här… ;)

Jag vill helt enkelt gärna ha tips? jag kan försöka själv, om jag inte lyckas komma in.

/ N~

Fridaaaa
0

Färdtjänst eller taxi?
Kostar i för sig lite grann , ialla fall Taxi, men lider kaninen av det är det ju värt det :)

Saeasco
1

Nu äter hon gurka!!! Fast jag antar att jag inte kan ropa hej innan hon börjat bajsa…

Färdtjänst borde jag ha rätt till men de bråkar något fantastiskt med mig…

/ N~

Fridaaaa
0

#6 Okej vad trist när dem bråkar :/ inte helt ovanligt efter vad jag har hört.
Hoppas det ordnar sig! :)

Saeasco
2

Bajspluppar! :D

/ N~

zezagena
0

Tycker det låter jättebra det du gjorde med olja massage o motion =)  det hjälpte, tarmen igång Skrattande

Saeasco
0

Men, det är fortfarande en stor klump i magen. Jag är rädd att hon kan ha fått i sig något och har ingen aning om vad som händer utan veterinärvård. Suck.. Jag hoppas att jag kan få hjälp dig idag.

/ N~

Linnet
0

Försök få henne att röra på sig så mycket som möjligt, ge vatten med druvsocker

Saeasco
1

Hon är annars helt återställd nu, pigg och vill gosa och äta. Det är bara klumpen som oroar mig. "Bara." Det känns jobbigt att inte kunna ta mig någonstans själv!

/ N~

Saeasco
0

Jag vill bara uppdatera att hon verkar vara på bättringsvägen! När vi kom in till vetirinären hade klumpen helt försvunnit… (såklart)… Mystiskt men mycket bra! ;)

/ N~