har kaniner mens?
Tar det bara i en mening:
Min kompis kanin "blöder" som om hon har mens som vi människor har, är detta normalt? aldrig hört om en kanin som har mens???
Vad kan det annars bero på?
Mvh Alice och Morpen :)
Nej, kaniner har inte mens såsom vi har. Så om den blöder från könet kan det vara något så enkelt som en skada och något så allvarligt som livmoderinflammation.
Är ni säkra på att det är riktigt blod, dvs mer "tjockt"/slemmigt, och inte bara rödfärgad urin?
Nej, kaniner har inte mens, någonting är förmodligen fel. Kan dock inte svara på exakt vad felet är..
Ta kaninen till en veterinär.
Lycka till!
Nepp kaniner har inte mend som vi människor! det kan vara röttfärgade kiss pga rödbetor/morot osv. men annars så löper inte kaninhonan utan bara brunstar! :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Precis som de andra säger så har inte kaniner mens som vi människor.
:)
Precis osm #3 säger så kan det bero på saker kaninen har ätit :)
What doesn't kill you makes you stronger.
eller om de kissar rött och inte ätit rödbetor kan det vara allvarliga njurfel :/
Nej dem har inte mens. Dem brunstar men då kommer det inte "mensblod"
Om det kommer regelbundet/ofta på din kompis kanin bör hon kolla hos veterinär. Inte så bra då.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej, tack för alla svar! jag har själv inte sett kaninen utan hon berättade det för mig men eftersom jag har så unga kaniner så tänkte jag att det kanske var normalt för en äldre kanin. Tror den är kanske runt 5? och har haft det enligt henne typ varje-varannann månad sen den va 2 år.
Men de är ju bäst att fråga för har aldrig hört om någon sån kanin.
#6 hur mycket är det typ?

Kaniner kan kissa rött och det behöver inte bero på vad dom ätit utan är ett rött färgämne som utsöndras via njurarna och det är helt ofarligt.
Är det tjockt som blod bör hon ta kaninen till veterinärenn. Kaniner ska inte ha mens.
#8 jaha, det visste jag inte. Men som #9 säger så om de tär tjockare än kiss ska hon ta henne till veterinär?
Alltså om kisset är utblandat med blod behöver det inte vara tjockt. Jag menar att om det hade varit rent blod ade det varit tjockt. Men ta henne till veterinären ändå. Hon kanske har Urinvägsinfektion.
pratade med henne idag och hon sa att det är som om hon kissar rött. Men eftersom att hon är gammal och haft det i flera år men ändå mår bra osv. borde det ju inte vara något farligt? Vet att kaniner kan vara bra på att dölja men efter fleraår borde man ju märka beteeende förändring eller sjukdomsförändringiallafall?(om det är något allvarligt)
#12: Att hon kissar rött är i sådana fall ingen fara, eftersom kaniner kan kissa rött efter de fått morot, gräs eller bara helt av sig själva.
#13 jaa men jag visste inte att dem kunde göra det utan att ha ätit någonting konstigt. Har heller aldrig sett varken kanin eller kisset/blodet men som sagt verkar det inte vara något farligt :)
Även grönt gräs/Maskrosblad kan bli rött kiss. (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
#15 ja de vet jag :)
Hej,
min hona Fluffy blödde i somras och då var hon 2 år gammal.
Hon blödde cirka tre fyra gånger, men jag är bara 99% säker
på att det var blod. Det hade exakt samma färg som blod -
även när det torkade. Men jag kan ju inte säga helt säkert!
Dock varade detta bara i en-två veckor, sen gick det över och
för i övrigt mådde hon jätte bra. Så det var inget fel.
Men om du är osäker, eller din kompis då - be henne söka upp
en veterinär som är duktig på kaniner. (:
Kram, Jacqi
Kaniner får inte mens eftersom de har inducerad ägglossning, dvs, de lossar äggen efter att de har parats. Människors mens är ju ett "oanvänt" ägg som kommer ut tillsammans med näringsvävnaden som byggts upp i livmodern för att förbereda för ett befruktat ägg.
Blod är rött när det är färskt, men torkar nästan svart.
Så något som är rött när det är torrt, är förmodligen inte blod.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se