Hur ofta klipper ni klorna?
Ja hur ofta klipper ni klorna på era kaniner, det skiljer sig ju mellan individ så klart men hur ofta klipper Du klorna på DINA kaniner?
Ungefär 1-2gånger i månaden :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
1-2 gånger/månad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Efter behov, mina slipar ner sina klor ganska bra själva efftersom de gräver så pass mycket i deras "grävhörn" i hagarna, men 1 gång i månaden på ett ungefär, vissa varannan.
Helt beroende på vilken kanin du menar.
Mina rexar behöver klippas betydligt oftare än de övriga. Jag brukar klippa "när det behövs", så har inte så stor koll på hur ofta det blir. Jag ser ju när de börjar bli för långa.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ungefär 1 gång i månaden. Ibland oftare. Klipper när de börjar bli långa :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag klipper betydligt mer sällan. Aldrig mer än var 3:e månad. Och jag lovar att mina kaniner inte har för långa klor!
#6 Konstigt att det kan skilja sig så pass mycket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kanske är olika för vad man ser som långa? Eller så beror det på underlag, aktivering. Eftersom att i naturen slipar de ner dem själva genom att gräva, rötter osv. Först tänkte jag att det berodde på individer, vilket det så klart också gör, men de flästa här har väl ganska många kaniner, inte en i alla fall va? Jag utgår i från det och då måste väll det öndå bero på något annat också. Vad vet jag.
Ja, absolut är det så att jag säkert har en högre gräns för vad som är okej när det gäller klolängd. Men jag lovar att inga kaniner lider av att klorna är långa för att man inte klippt dem på tre månader! Fast det är så klart okej att klippa dem oftare om man vill
.
Jag klipper en gång i månaden eller vid behov om det behövs tidigare.
Jag klipper min kanins klor när det behövs :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Det blir ungefär 1 gång/månad.
Jag klipper ungefär en gång i månaden på Lurvas.
Hälsningar Lurvas11
Ca 4 grr per år behövs inte oftare :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Kollar klorna vid varje borstning, dvs ett par gånger i veckan. Men brukar inte behöva klippa klorna oftare än var tredje/var fjärde vecka.
När det behövs helt enkelt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
varannan månad ungefär de kan hhända blir fler tillfällen ochså :)
Mvh Linnéa
Jag klipper mina kaniners klor när det behövs. På sommaren typ var 3-4:dje månad och vintern var 3:dje ungefär. Eller jag klipper inte själv utan betalar 80 kr för att få dem klippta av zoo. Är rädd att jag klipper för nära pulpan samt att mina kaniner kan vara rätt sprattliga .. vet att man kan linda i handduk men vet inte riktigt hur det funkar :p
Mvh Alice och Morpen :)
Det blir lite olika, på grävarna (de tre av ninerna som gräver hela tiden) klipper jag ungefär 1 gång i månaden. De tre lite mindre gräviga kaninerna klipper jag på ungefär 2 gånger i månaden och på gammelninen Maarit som inte sliter ner siina klor själv längre klipper jag lite men väldigt ofta, lite efter behov helt enkelt :)
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
När det behövs. Så vet inte riktigt hur ofta. På min frasse blir när jag får hjälp för han sprattlar och håller på bara jag lyfter honom. Han blir inte så ofta eftersom det inte är ofta som någon vill hjälpa mig.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
jag klipper när det behövs, det blir mer nu på vintern när Molly inte kan gräva. Men det blir väll någon gång i månaden :)
Med all kärlek //Lisi
Varannan vecka, alltså 2 gg/månad. Han är innekanin som inte gräver ens när han får tillfälle så klorna slipas ju inte naturligt..
1 gång var annan/var tredje månad kanske, beroende på om det är sommar eller vinter :P Har dock en kanin det växer fort på så han klipper jag lite oftare.
Jag klipper rätt så sällan. Fick hem henne i augusti och har väll klippt klorna 2 gånger eller nåt sen dess, och lite smått extra inför utställningen som var idag. Men hemskt sällan klipper jag klorna. ^^
#24, det blir ju nästan en gång i månaden! Är väl inte sällan heller
.
När jag ser att det behövs:)
När det behövs, men det blir ungefär 1-2 gånger i månaden! :)
Alla kaniner har stor yta att röra sig på har 4 honor på 800x200, en hane på 300x200 och två honor på 250x200 så dom sliter ner klorna rätt bra :) det blir väl typ var eller varannan månad ungefär
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
När det behövs, på somrarna blir det inte så ofta eftersom dom är ute nästan hela dygnet och sliter ner sina klor genom grävning. På vintern blir det oftare.
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
1 gång io månaden ibland 2 om det behövs :)