Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1501 ggr
[Kanintokan]
1

frågor kaninungar

Jag har letat runt lite på google efter information om kaninavel. Tänkte göra mig min egna uppfödarhandbok ;) Men så läser jag några saker som jag inte riktigt vet stämmer. Kanske kan ni hjälpa?

* När får man börja hålla kaninungarna?
Nämn när du skriver om det är korta eller långa stunder du menar ;)

* Måste kaninhonan vara under 1 år innan första kullen?

* När ska man senast ha klippt klorna på honan när hon är dräktig?

kanske hittar flera som jag behöver hjälp med :)

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

* Jag brukar inte hålla för hållandets skull, innan de själva kommer ut ur bolådan. Däremot så kollar jag dem någon gång om dagen, ibland plockar jag upp dem men för det mesta känner jag bara efter att alla ligger där och att de verkar må bra.
Sen så får man så klart läsa av honans reaktion. Vissa bryr sig inte alls men andra blir riktigt oroliga.

*Det där är det väldigt skiljda åsikter om… Men ett faktum är att riskerna för komplikationer vid förlossningen ökar med ökad ålder, det gäller inte bara kanin.
Vart man ska dra gränsen är svårt att säga, det hänger mycket på ras och individ. Och hur bra kondition honan är i.

*Vet inte riktigt om det har någon större betydelse. Jag kollar mina kaniners klor ungefär varannan gång jag städar burarna, och klipper om de är långa.

CorneliaAndersson
0

¤ JAG tycker inte att man ska hålla kaninungarna.. Lyder miina föräldrar.. De säger att mamman kan känna doften av människor å därför kan de kissa ner (altså döda) sina ungar..

¤HELST ska den vara det.. Annars kan både mamman och ungarna dö.;/

Elr a, helst under 2 iallafall

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Kanintokan]
0

Tack så mycket :)
Ja, jag tror jag läste någon stans om detdära med åldern på honan vid första kullen, där stod det att den kunde vara under 2 års åldern.
Men det är okej att para honan vid 8 månaders åldern?

[Airo]
0

1. Jag kan hålla mina när de redan är nyfödda p.g.a att mina honor litar på mig så pass mycket . Dock så håller jag inte för hållandets skull , utan för att se storleken på ungarna så att det inte finns någon "mupp" , om någon verkar skadad (t.ex brutet ben eller något ?) , om det är någon död osv .

2. Enligt mig så rekommenderar jag att honan ska vara under året vid första kullen . Då jag läst och hört att honan kan få livmodercanser lättare om hon är över året vid första kullen .

3. Säger som Luppa .

[Airo]
0

#3 Det är helt okej att para en hona på 8 månaders ålder . Glad

Fridaaaa
0

1. Jag brukar hålla och kolla på dem tidigt, redan efter ett par dagar, för att kolla så att dem håller bra vikt osv. Dock inga långa stunder till att börja med

2. Ja mellan 7-12 månader är det bästa, upp till 1½ års ålder går med om honan är i bra hull & kondition.

3. Jag brukar klippa ibland några dagar innan födsel har hänt men ca 1 vecka innan beräknad födsel i regel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kanintokan]
0

Skrattande Tack jättemycket till alla er som hjälper!

Borgbackens
0

Har bara haft en kull, men svarar ändå ;)

Ang. om honan ska vara under ett år före första kullen, så är det en myt. Bäckenet blir inte stelare med åldern, som på tex. marsvin, så det är fullt riskfritt Att ta en kull på en 2-3 årig kanin, i bra kondition då vill säga :)
Något nytt jag lärde mig!

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[Kanintokan]
0

#8 Du har nog läst samma tråd som jag då för detdär minst jag ;) Tack!

Borgbackens
0

#9, HAha, säkert! :)
Men det var ju bra info! Många som tror att man inte ska kull på hona över 1 år..

Hälsningar Johanna ~

CorneliaAndersson
0

#10.. Asså de ska helst få sin FÖRSTA kull innan 2 års ålder ;) sen kan man hålla på rätt länge.. Om de mår bra o,s,v.

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#8 Man bör inte chansa på att ta en första kull på en kanin som är 2-3 år. Bara onödig risk. Efter 1 ½ års ålder bör man inte ta en första kull.

Borgbackens
0

#11, Om en hona på 2,5 års ålder är i bra kondition, så kan hon, utan problem, få sin första kull då :)
Är ju individuellt också, så man kan ju inte sätta någon gräns precis ;)

Hälsningar Johanna ~

Fridaaaa
0

#13 Men det är dumt att chansa att ta första kullen efter 2 års ålder tycker jag. Jag skulle aldrig utsätta mina kaniner för risker och jag tycker att det är risk att ta en förstakull på en kanin över 2 år.

[Kanintokan]
0

* När ungarna har lämnat mamman hur lång tid behöver hon då vila upp sig innan hon paras igen?

* Finns det någon maxgränns på antal kullar per hona?

Fridaaaa
0

#15 Minst 6 månader tycker jag personligen. Max 1 kull/år tyckerjag man bör ta på sin hona

Max gräns/hona tycker jag är max 4 kullar/hona beroende på honan osv. Men inte fler än det tycker jag,vet dock inte om det finns någon maxgräns.

[Kanintokan]
0

#16 okej :) tack !

[LittlePiglet]
0

När ni säger att man ska ta en kull mellan 7-12 månader, menar ni att man tidigast ska para honan när hon är 7 månader eller är det att hon tidigast ska föda vid 7 månader?

Hoppas ni fattade =)

zezagena
0

#2  Själv aldrig hört talas om kaninmamma som "kissar ihjäl" ungar men jag har väl kanske inte sett allt ännu Flört

Att kika till/röra ungarna tror jag funkar bra för de flesta kanin-mammor då de ju känner igen lukten av ägaren/den de får mat av o  s v Okända utanför fam brukar jag inte låta klappa/röra ungar förän de ca 3 v gamla o hoppar omkring i buren

Ang kulltäthet anser en del att det skonsamt ta två täta kullar på hona då mjöljen ändå är igång, m a o para om honan när ungarna är ca 4-5 v

8 mån ålder perfekt ålder, mogen kroppsligt o mentalt. 1-2 kull/året lagomt

Själv brukar jag låta det gå ca 3- 7 mån mellan kullar då man ju måste hinna sälja o hitta hem till dem oxå..Skrattande

[Kanintokan]
0

#19 tack för dina åsikter och tankar! Hjälper jättemycket i mitt arbete med min bok ;) tusen tack <3

CorneliaAndersson
0

håller med Fridaakesson.. Skulle aldrig utsätta mina kaniner för det.

/ Cornelia Andersson,

[Kanintokan]
0

Tråden kan låsas

Zvintos
0

#22: Vi låser i regel numera inte trådar så länge det inte är inaktuella säljtrådar eller trådar som spårat ur.