Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1383 ggr
Ambellah
0

Klon står rakt upp

Var nyss ute med min ena kanin Amber i koppel+sele, självklart under uppsikt,

När jag ska ta upp henne får hon som panik och jag får inte lyfta henne, de går bra att ja klappar henne men inte lyfta.

Sen när jag väl lyft henne lite så ser jag att hela ena baktassen är blodig, det visar sig att hennes klo står rätt upp från tassen, och jag får självklart inte titta. (blodet kommer väl antagligen från pulpan?)

Vi satte henne i ljummet vatten och torkade sedan av henne.

Någon som vet vad man ska göra/kan göra???

Vet ju inte ens vad som hände???

Ska till zoo imorgon så dem får titta och se vad dem säger. Men hon kan röra sig som vanligt utan problem, dock tvättar hon sig väldigt mycket just där men det kan man ju förstå.

ALLA tips? tas emot! Orolig matte :s

Mvh Alice och Morpen :)

Ambellah
0

rättning: vi satte hennes TASS i vatten inte hela hon..

dermot
0

Du kan stoppa blodet med potatismjöl, är klon kvar? Eller har den trillat av? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ambellah
0

Tror det har slutat blödit efter vi satte de i vattnet ca 5 min. Klon står verklign RAKT upp (90 graders vinkel från tassen) tror duja behöver åka till veterinär?:/

dermot
0

#3 Om den inte går att lossa, och om det då inte blöder jättemycket, så är det inte säkert. Men annars, Ja. Åk till veterinären så kan de säkert hjälpa till! Om hon verkar ha väldigt ont så brukar det finnas en jourvet. som man då blir vidarekopplad till när man ringer till sin klinik, så kan ni nog komma redan ikväll :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[LittlePiglet]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om klon är kvar kanske du ska klippa den så den är inte är så lång iaf…

Ambellah
0

#4 Ska nog iallafall ringa till veterinär och fråga, vet någon vart man hittar nummer till jourveterinär?

#5 jag låter den nog vara över natten , tack endå!

dermot
0

#6 Du ringer till en klinik nära dig, så brukar det kunna vidarekoppla dig till någon som du kan prata med. :)

// Anka

Ambellah
0

Hittade en distiriktsveterinär som har öppet dygnet runt ganska nära mig, hoppas dem svarar bara!

Ambellah
0

Pratat med veterinär nu så allt ordnar sig, såg nu när jag var ute med mat att klon är nere igen fast lite sne och över pälsen. Men det blöder inget så vi får se, tror inte att veterinär behövs :) Bara hon går normalt osv så ska de nog gå bra :p

Tack för all hjälp!

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Härligt att det är bättre. Det löser sig säkert ska du se! :)

Låter som om du har tagigt hand om kaninen på bästa möjliga sätt!

dermot
0

#9 Vad bra, hoppas att allt går bra för kaninen! Lycka till! :)

// Anka

[linneasandberg]
0

en gång så skulle jag klippa "tummen" på kaninens framtass och precis när jag skulle klippa så drog han tillbaka tassen så hela klon försvann förutom pulpan och det blödde ingenting! :o ajajajajj jag börja nästan gråta, jag blev så chockad och har alltid varit nervös för att klippa för långt in på pulpan :(

dermot
0

#12 Har varit med om nästan samma sak :s, dock var det en omhändertagen kanin, så vi visste inte riktigt hur pas skött honvar. Men 4 av hennes klor lossnade när jag skulle kolla igenom henne :(

// Anka

Ambellah
0

#10 känns skönt att höra! tack :)

#11 tack för hjälpen!:D

#12 hoppas det är bra nudå iallafall !

#13 ojj, låter väldigt läskigt :o hoppas hon mår bra nu iallafall =)

Dethär kommer hända/hänt;

Ambers tass(pulpan på klon)blödde och hennes klo stod rakt upp. Men vi tog hennes tass i ljummet vatten och mamma tröck tillbaka den på plats medans jag höll i. Vi ska nog till zoo imorgon bara för att titta så allt är bra, ringt veterinär som sa att det inte var så farligt men att det är bra om vi tittar upp det så får dem avgöra om vi ska till veterinär med henne eller inte. Men det läskiga är att jag inte själv ens vet vad som hände, hon var som vanligt i sele+koppel sen skulle jag lyfta henne och såg detta.. jaja hon rör sig normalt, äter dricker osv. Så inget görs förräns imorgon iallafall :)

dermot
0

#14 Lilla Tuva mådde bra i många år :) Dock så dog hon 2008, pga hög ålder.

// Anka

Ambellah
0

#15 okej, så underbart! R.I.P :(

[aammE]
0

Varför ta henne till en djuraffär? De är inte veterinärer och kan inte se om klon är bruten så att det har skadat tassen…

Fridaaaa
0

Är klorn av vid pulpan måste den bort. Annars kan det bli infektion.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ambellah
0

#17 Dem som jobbar på zoo här är iallafall väldigt duktiga. Jag har pratat med veterinär och hon sa att ja skulle prata med dem om hur jag skulle göra för att dem är oftast mycketr duktigare än vad man tror. Så ska vi avgöra om det blir veterinär eller inte, om du läser tråden så har du redan svaret.

#18 Som sagt vi ska till zoo idag så får dem avgöra saken. Det blödde lite grann men det sprutade inte veterinären sa att den nog inte var av för då skulle det nog blöda rejält.

Fridaaaa
0

#19 En djuraffär kan inte dömma om det är bra eller inte.
Veterinär är det som gäller inte djuraffär.
Det är vilket fall som helst inte bra att klon är kvar om den är lös.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chieko
0

Hur gick det? :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ambellah
0

#20 klon är INTE lös…

#21 det gick bra inget veterinär besök behövdes då den hade rättat till sig och hon har inte ont om man håller i tassen delar på tårna, klipper osv. Hon är frisk igen ^^

Chieko
0

Skönt att höra!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ambellah
0

jaa :)

Medarbetare kan låsa tråden^^