Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 859 ggr
[Kaningården]
0

Blöt vid sitt kön

kollade kaninen nyss och hon var blöt vid sitt kön, och de har gått 28 dagar sedan hon vart parad, varför är hon blöt?, någon som vet? :)

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon kanske kissat? :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Kaningården]
0

röttbrunt?

Sweet Teddy
0

#2, Om den ätit tex. maskorsblad kan kisset skifta i rött.

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Kaningården]
0

jahaa, de visste jag intee

Itchy
0

seriöst, om du vet så pass lite om kaniner, varför avlar du då ??? Skrikandes

You can't spell Bitchy without Itchy

[Momiji]
0

# 5 Lägg ner med att hacka nu!

Itchy
0

#6 påstår du att jag hackar på henne ???

jag konsterar bara att hon är okunnig & att hon borde åtminstone läst på INNAN hon satte igång med att para sina kaniner

det ser iaf inte jag som att hacka på ngn…

[Momiji]
0

# 7 Ja, det gör jag

Itchy
0

#8 har du ens läst TS senaste trådar om hennes basic kaninfrågor & hennes dräktiga hona ???

Jonaflax
0

Oavsett vilket så hjälper det inte att påpeka att hon inte är påläst, för kaninen är redan dräktig, och nu försöker hon ta reda på sånt som hon behöver veta.

Och seriöst - innan du själv skaffade din första kanin, visste du då alla små detaljer som att kisset kan ändra färg?

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Itchy
0

#10 sånt visste jag redan för många år sen, och jag skaffade min första kanin för mindre än 6 mån sen…så ja det visste jag innan

Haztparken
0

Jag visste inte att kisset kunde bli röd p.g.a det och jag har läst på. Vissa saker (som är för viktiga för att uteslutas) görs tyvärr för ofta.

Det var här inne som jag fick reda på det.

+ att kaninen kissar rött har ju inget med dräktighet å göra så alltså har det inget med hur hon avlar att göra :P

[Momiji]
0

Ja. Hon ber om hälp, och istället för att ge henne tips? och råd och svara på hennes frågor så säger ni att hon inte borde avla på sina kaniner för att hon inte vet vissa saker. Oförskämt tycker jag, hjälp istället för att trycka ner

Itchy
0

jag har aldrig sagt att hon inte borde avla på sina kaniner, jag har sagt att hon borde ha läst på innan hon gjorde det…men du kanske tolkar mina inlägg lite som du själv önskar

Haztparken
0

#14 Men ditt första inlägg så verkar det ju som om du tycker det är hemskt att hon avlat för att hon inte visste att kisset kunde bli rött å det är ju bara knäppt? :P

[Momiji]
0

# 14 "seriöst, om du vet så pass lite om kaniner, varför avlar du då ???Skrikandes"

Hur skulle du tolka det?

Ljusta
0

Klart att man ska ta reda på saker innan man avlar, men man behöver knappast vara stjärnfysiker för att klara av Att ta en kull. Trist attityd att man inte ska få fråga här om man stöter på probelm, det kommer bara att göra att nybörjare inte vågar fråga för att de bara får utstå massor av skit och rejäl granskning av sn kaninhållning.

Säger som Bamse, har man inget snällt att säga så ska man inte säga något alls ;)

Ljustadalens kaningård

[Momiji]
0

Kan ju än en gång nämna min kompis kaniner som tjuvparade sig(jag var då 7 år och hon var 6 år). Ingen visste något om kaninavel och liknande, men ungarna föddes utan problem och var friska hela sina liv och mamman klarade sig utmärkt. Så att TS inte kan allt om kaninavel bör inte vara något problem

Jonaflax
0

Tror inte många uppfödare har vetat allt om kaninavel när de tog sina första kullar.

Är man dessutom uppvuxen på landet så är det rätt normalt att alla möjliga djur på gårdar ikring får ungar ibland, inte minst katter och kaniner.

Jag skulle vilja påstå att det stora intresset för Avel vaknar när man ser sin första kull växa upp.

Vi hade också ett par kullar kaninungar när jag var liten. Mamma och jag pysslade om kaninerna (och jag läste böcker), och största problemet var att hitta hem till ungarna.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Baby-Blue
0

Jag visste inte alls mycket om kaniner när jag fick min första kull, man lär sig mer med tiden.

[Luppa]
0

För att återgå till frågan som trådstartaren ville ha svar på:
Som jag ser det så finns det 2 alternativ.

1. Det kan, som flera redan skrivit, vara rödaktig urin pga att hon ätit maskrosblad och liknande. Fullt normalt.

2. Det kan också vara blodblandade flytningar, som vissa honor kan ha så tidigt som ett par dagar innan förlossning. Ochså fullt normalt.

Om det luktar illa, så SKULLE det också kunna vara så att allt inte står rätt till. En eller flera ungar kan ha dött i livmodern. Detta borde dock ha visat sig på honan om det gått så pass långt att hon får flytningar.

Håll lite koll på henne, se efter så hon äter och dricker normalt. Matlusten kan dock avta litegrann sista dagarna av dräktigheten, det finns inte så mycket plats kvar för magsäcken.
Kolla henne inte överdrivet mycket, utan se till att hon får vara ifred mycket så hon inte blir stressad.

Det hade kanske varit en fördel att läsa på innan PARNING, men en kaninförlossning brukar vara okomplicerad i de allra flesta fallen. Och ungarna tar ju honan hand om själv.
Jag rekommenderar dock att du läser på ordentligt innan ungarna ska levereras, eller åtminstone hittar bra info på nätet. Det hör nämligen till uppfödarbiten att leverera sina ungar med livstids support, anser jag. Köparna måste ha någon att vända sig till med frågor. Detta för kaninens bästa.

Lycka till!