Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2430 ggr
moonii
0

Jag orkar inte vänta längre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, nu måste jag bara skriva av mig! Min hermelinhona är dräktig på dag 31 nu. Hon är tjock, och jag tror att jag kände en unge i magen på henne igår. Hon ligger ner och vilar ungefär hela dagen och flåser även ibaldn (dom senaste 3 dagar). Men hon har fortfarande inte boat än. Jag vet att dom brukar göra det i sista sekunden. Men jag är rädd att hon inte är dräktig eller nåt. Jag ser ju många tecken på att hon är det, men för varje dag som går så försvinner hoppet. Trots att hon bara är i dag 31! Dom sista 3 dagar som har gått, har hela min värld kretsat runt det här, och jag vet inte vad jag ska göra. Tiden går så sakta och varje gång jag kollar i bolådan blir jag besviken igen. Det som är konstigt är att hon inte har varit inne i hennes bolåda på ungefär 3 veckor. Hon var nära igår, men gick ändå inte in. Hon har en transportbur som hon brukade ligga i men sen jag fyllde den med halm för 3 dagar sen har hon inte lagt sig där i heller. Hon lägger sig på golvet och handuken, och ibland i hennes vanliga hus (där det enbart finns spån). Aa.. jag vet inte ens varför jag skrev det här, för jag vet att dom kommer snart, förhoppningsvis i allafall…

dermot
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det första gången som hon ska ha ungar? :) De brukar inte boa/dra av päls förrän samma dag som de ska föda. Min dvärgvädurshona (förstföderska) gick 4-5 dagar över tiden och fick en dödfödd unge(tyvärr) Den hade redan fått päls, så vet inte riktigt vad som hände där? :p Men som sagt, nästan inga kaniner (förutom skendräktiga) lägger päls förrän någon timme (ibland mindre) innan de ska föda :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

kaninjosse
0

Min kanin har fått sina kullar på dag 32, så vänta lite till. Se till att hon lever i en lugn miljö och stör henne inte för mycket, hon kanske försöker dröja på födseln tills det känns "rätt"

moonii
0

Ja det är hennes första kull :) Hon parades vid 11 månader, i bra hull.

Det var tråkigt att han var död :( Händer det ofta att dom är döda första gången dom får kaninungar? :(

Kan man på något vis se om kaninungarna lever i magen? Går det att höra med stetoskop? (vi har en hemma, om jag bara hittar den) :P

moonii
0

Okej :) Födde era kaniner på natten eller dagen?

dermot
0

Hej!

Av mina 3 kullar i år (inräknad den dödfödde) så har allting funkat bra. :) Har faktsikt aldrig varit med om någon dödfödd  från en förstaföderska förut. Trots att jag har haft kaniner sedan jag var fyra (är 14 nu) så på ca 10 år har inte en enda av mina förstföderskohonor fått dödfödda ungar. Rätt lustigt ^^ Men oroa dig inte! Du får gärna skicka en bild på henne :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

Du kan ju försöka lyssna med stetoskop, men tror faktiskt inte du får ut något av det. Är hon tjock och verkar allmänt trött och dessutom kände en unge så kan du nog vänta dig ungar. Vilda som min dvv heter var inte särskillt tjock och var pigg nästan hela tiden, så jag trodde faktiskt inte att hon skulle få. :)

Min Abigail (kull 1) fick runt 12.00 på dagen och Nogger (kull 2) fick runt 15.00-16.00 och Vilda (kull 3) fick tidigt på morgonen. Kom bara ihåg att inte vara inne hos/ i samma rum som din kanin när hon föder. Mycket viktigt att hon får vara själv!

// Anka

moonii
0

Okej tack! Det verkar inte jätte vanligt med dödfödda alltså :)

Ett problem… jag har henne i mitt sovrum! Tror du jag kan sova där ändå? Eller borde jag lägga mig i soffan istället?

Nytagen bild kommer! :)

Zvintos
0

#7: Jag tror nog att du kan sova där, det är ingen fara.
Hon är ju ändå redan van med det och bör således inte påverkas på samma sätt som hon var van att bo någon annanstans och man är där hela tiden och tjukvikar/stör.

moonii
0

Okej! :) Tack för svaren! :)

dermot
0

Säger precis som #8 det ska säkert inte vara några problem! Trodde du hade henne i stall precis som jag och då bör man ju inte vara där (dem är ju inte vana att man går och glor mer än ett par gånger om dagen) när dem föder. Men bara du är lugn och stilla så :) Och ser du henne föda kan du ju gå ut, men om hon gör det på natten kvittar det nog, hon lär ju inte vara stressad om ingen ser :)

Vart bor du någonstans? ^^

// Anka

Alone
0

har det blivit nåt än? :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

moonii
0

Jaha okej! :D   Jag brukar vara i mitt rum ungefär halva dagen och sitta framför datorn, så hon är ganska van ^^ Det blir nog bra ;)

Jag bor i Hagfors ^^ Hurså? :)

Nej, inget än :P Hon satt och grävde lite på hennes handuk förut, men sen la hon sig på handuken istället :)

Alone
0

Skriv när  hon har börjat boa :D

min hona parasdes för en vecka sen, så jag vet hur det är att vänta. :D

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

tesselituss
0

åhhh vilken gosemage hon har :)

Hoppas de kommer snart! Och att allt går bra!

Kram /Tess

dermot
0

#12 Aha okej ^^

Nej, undra mest hur långt ifrån varandra vi var :p Nu är jag iof väldigt dålig på geografi mm. så jag har ingen aning om vart Hagfors ligger ^^ Själv bor jag i Skåne :)

// Anka

moonii
0

Det ska jag göra! :D Kul att du också ska få ungar!

Jadu, magen växer att! ;D

Lägger in en bild på min hane också (pappan) :)

Säg gärna hur ni tror att ungarna kommer bli, antal + färg :D

moonii
0

Oj, haha, det är en bra bit de ;) Hagfors ligger i Värmland ^^

Förresten, vi fyller år samma dag ^^

Ang. färgerna, så är hela honans stam chinchilla. Hanen är ju madagaskar (?) och hans bror också, det är allt vi vet :)

dermot
0

Jaha oj! Hehe det var en bit ^^

Kanske det, tror att jag har skrivit rätt (om det var mig du menade) :p I så fall grattis i efterskott/förskott (vad du vill ;) ) till dig! :D

Yes, pappan ser ut som en madagaskar och mamman chinchilla ^^ Jag är väldigt dålig på färggenetik men om du har tid kan du kika in på kaninfarg.se och lära dig själv hur man räknar ut genetiken :)

// Anka

moonii
0

Haha tack du, desamma xD

Åh toppen, de ska jag göra :D tackar ^^

Zvintos
0

#16: Det troligaste är att det blir viltgrå.
Mer än så går inte att utläsa av den stammen man vet, så resten blir "överraskning", så att säga. ^^

moonii
0

Hur kan det bli viltgrå? :P Vilka färger kan det inte bli då? Kan det bli svart? :)

Marabou_Lover
0

Vi fick en tjuvkull för snart ett år sedan, och honan var brun/fläckig och hanen mörk grå. Självklart fick då honorna mörk grå färg som pappan, och hanarna fick brun/fläckig färgSkrattande Det tycker faktiskt jag var kulTungan ute

kaninjosse
0

Har det kommit någon kull? :)

moonii
0

#22 va kul! :)

#23, jag fick bebisar för 2 dygn sen! 5 stycken ungar, jag var helt överglad! Fast imorse hittade jag 1 död, så jag har gråtit i princip hela dagen nu. Jag mår bara skit och jag vet inte vad jag ska göra. Vill så gärna kolla nu om de andra fortfarande lever, men jag vill inte ta i dom för mycket heller, för då kanske fler dör. Jag är även jätte rädd att jag skulle hitta 1 till död.. Men samtidigt skulle jag nog må bättre om jag såg att alla levde. Jag vet inte vad jag ska göra :'(

Linnet
0

VI kolla kaninungarna en gång per dag för att se att alla mår bra, ta ut mamman ur buren och gnid händerna i hennes päls lite så kan du kolla sen.

Svart kan det bli om mamman bara har ett viltanlag, du ser om det är viltfärg, då är dom ljusa på magen och i öronen. Sen beror det på dolda anlag också om det kan bli andra färger.

moonii
0

Spelar det någon roll för själva ungarna om man kollar 2 ggr/dag? Mamman har sett på flera gånger nu och hon bryr sig inte. Jag har dock tvättat händerna med varmt vatten och sedan gnidit in händerna i hennes kiss  och bajs.. Men mamman bryr sig inte. Tar det typ energi från dom eller något ?

2 av ungarna är viltgråa, dom andra 2 vet jag inte än..

kaninjosse
0

#24  Du kan vara lugn, sånt händer. Nu har en dött och jag tror inte fler dör, det är vanligast att de dör vid födseln eller samma dag.

Jag tror inte de dör av att du tar i de (försiktigt) men se till att det luktar som mamman om dina händer.

Linnet
0

#26 Skulle pappan bära på zobel, ryss eller albino dolt så kan det vara chinchilla också.

Nej det är ingen fara för ungarna att man kollar.