Hur många ungar?
Det här är ju till uppfödare, eller er som har tagit kull på någon kanin.
Hur många kaninungar har ni fått som mest på samma kull? Hur många var det från början, och hur många överlevde?

Jag har fått några kulla på mina "kelkaniner" för flera år sedan. Som mest tror jag det va 7 st. Minns dock inte hur många som klarade sig då…
Jag har fått en "dubbelkull" en gång, dvs att honan fött en kull, och en vecka senare får hon ytterligare en kull. Det blev nog över 10 ungar då, men jag avlivade alla de ungar som föddes senare.
Vihar bara fått en kull. Den var väl inte direkt planerad. men men. Det vart 5 ungar och alla överlevde :)

#2 Hur kan det bli så? Är det att honan paras en gång till en vecka senare? För dom har väl 2 livmodersaker?

Jag har fått 6 kaninungar som mest. alla överlevde.
#4: Det är hemskt ovanligt med dubbelkullar, har inte hört någon annan som fått det. Honan var väl tillsammans med hanen i ung en vecka, och på något sätt så måste parningen ha "lyckats en gång till" senare när det blev som det blev.

#6 Ok, men det brukar väl vara så att honan bara har ungar i ena livmodern, men att hon parades igen och fick ungar i den andra också typ :S

Min dvärgvädurs hona fick förra året 5 ungar och alla överlevde och detta året fick hon 6 ungar och alla lever.
#2 Vad konstigt…Var det över 10 st samanlagt eller bara i första kullen?! :P
#4 Har de två livmodrar eller vad det heter?! Det har jag aldrig hört:O
Det mesta jag har varit med om är sju ungar i en kull, alla överlevde. :)
Min hona fick 6 ungar i sin första kull. 1 har dött.
Kaninen kan spara sperma och bli dräktig själv när hon känner för det. helt mysko..
#10 :O Det lät lite udda:P Att själv spara sperma, hmmm;)
# 2; vartf or avlivade du dem??
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#10 Jag tror inte att sperman överlever så länge, den dör efter ett tag :P
#12: Inte skulle jag ha kunnat låta alla leva då det hunnit bli för stor åldersskillnad mellan dem. Och honan hade knappast klarat av att ta hand om över 10 ungar.
Och som tribe sa så kan honor spara sperma en kortare tid, runt 2 dagar var det väl. Men en andra livmoder har jag då aldrig hört talas om.

#10 Jaha! Det var nog därför då som Skippy fick en liten kaninunge en gång och vi inte släppt ihop henne med någon hane. Hon hade fått en kull samma år, och några månader senare kom den här ungen. Den klarade sig iaf inte, dog när den var 3 veckor gammal… 
"Kaninen kan spara sperma och bli dräktig själv när hon känner för det"
Dom kan iaf inte spara sperma och bli dräktiga när dom sen känner för det, ett par dagar är inte ovanligt att dom överlever, men inte mer :)
Ovan: Jag skrev inte detdär citatet, eller var det på något annat sätt riktat mot mig?
#17 Oj råkade skriva fel xD Nejnej, jag skulle ändra det jag svarade på åt #10 ;)

Så här står det i en tråd på skaf:
parning
Jag parade min kanin för fem dagar sedan. Är det okej om jag parar henne igen, för säkerhets skull. Finns det i så fall risk att det vid denna PARNING blir fler ungar om hon redan är befruktad? Tacksam för svar.
Insändare: josefin
Datum: 2007-04-07 kl 11:02
RE:parning
En kanin har två livmodersäckar så om det bara har tagit i den första säcken så kan det ev. bli fler ungar. Det ä inget som hindrar att du försöker para igen, men var berädd på att honana avvisar hanen.
Insändare: Maria
Datum: 2007-04-07 kl 14:44