Skit smal kanin!
min Sötnos har blivt väldit smal. Hon äter bara när hon är ute på gräset då äter hon non stopp! men när jag ska ge alla kaninerna pellets (hon e tsm med 7 stycken andra kaniner) så springer dom runt mina ben som galningar jag vågar inte enns ta ett steg. Men Sötnos bara sitter helt still. Jag har faktist aldrig i hela mitt liv sett en såhär Smal kanin som hon :( hon är bara ett år gammal…Jag har hört att det kan vara mask också…här kommer en bild på hon för man kan nässtan se hur smal hon e :/
Du kan inte ha henne i en egen bur så att du kan se till att hon får chansen att äta så mycket hon behöver då? Äter hon ordentligt med hö?
Hon kanske inte får någon mat för att dem andra hon bor med äter upp allt? :) Testa att ha henne i en egen bur eller låta henne vara i en egen bur tills hon har ätit lite :)
Om hon har mask brukar dem vara uppsvällda och äta mycket hela tiden. Inte bara i hagen. Och om du sätter henne i en egen bur kan du ju ge henne pellets+havre så att hon går upp lite fett, och sen när hon har gått upp lite så kan du ju försöka bygga muskler igen :)
Emma

ja presis så jag tänkte får la faktist ta och göra så då!:P

men ska jag ge hon fritillgång till pellets okså då eller?:P
#4 Fri tillgång är kanske lite väl men snäppet mer än vanligt kanske.
Du kan öka mängden. Hur mycket pellets får alla sju kaniner totalt?

8 är de :P…dom får 8 dl.
2 dl på morronen och 2dl på kvällen. Det är stammpe pellets :P
och såklart hö
Börja med 2 dl och se hur det går.
2 dl på morgon + 2 dl på kvällen är väl 4 dl, inte 8? :)
#9 Ja det är bara 4dl. På tok för lite för så många kaniner! Jag skulle gett de (beroende på raser) 1,1/2 dl /kanin, för att vara säker på att alla kaniner får i sig vad de ska.
Ibland kan det vara knepigt när man håller många tillsammans, då det ofta är någon eller några dominanta, som roffar åt sig maten först och sedan släpper fram de andra. På så vis kan det bli så att några kanske inte får tillräckligt, och några får betydligt mera än de behöver.
Jag är alltså inne på samma sak som #2.
Sedan är 4dl på tok för lite, och det bör du ändra på snabbt. Honan på bilden ser riktigt mager ut, hon kan vara undernärd, och det kan vara en förklaring till hennes "sega" beteende du beskriver. Hon kan vara lägst i rang, och får komma åt maten sist.

#9#10 nej nu skrev jag fel jag mena 4 på morronen och 4 på kvällen…e de tillrällit då? :P

putt
#11 Öka en aning, när det är så många kaniner som går till sammans som jag skrev. Bäst vore det om de kunde få äta i tur och ordning, en varsin matskål och att du kan kolla at alla får i sig sin mat tills de blir mätta.
jag skulle nog räkna 1,1/2 om du fortsätter som du har det nu.
du kan prova att avmaska henna åxå, för säkerhetensskull? :P Fast det känns som om hon har mask har alla andra det åxå.
#13 sa en bra ide om att ge dom en matskål var så dom får äta. Eller flera matskålar är åxå bra, för hon kanske inte vågar gå och äta tsm med dom andra ^^
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
8dl på 8 kaniner tycker jag verkligen inte är lite. 4dl hade jag gett alla dem tillsammans om de ligger runt 2kg viktigten eller mindre. Väger de mer så kanske 1dl per kanin är lagom.
Men det är viktigare att du ger dina kaniner ett bra hö och ser till så de verkligen äter detta.
Den smala kaninen hade jag nog tagit till en egen bur och sett så hon verkligen åt. Äter den men inte går upp så avmaska.
Som föregående skrev så är flera matskålar ett bra laternativ också, så alla vågar äta. Ha hö på flera ställen också.

okej jag får fixa detta då:D för just nu har dom ju bara två matskålar

Och mina kaniner har ju en stor Hage som dom bor i hela tiden och dom är där 24 timmar om dygnet…men man kanske ska stänga in dom i burarna på natten? så dom håller värmen och kryper ihop tilsamans. och då ser man ju att alla äter med.
#15 Beror på Vilken ras? de övriga är. Om flera är tunna som denna så skulle jag börja med att ge de mera än 8dl, och sedan minska ner efter att de fått upp hullet. (Själv tänker jag 3,5kgs kaniner då det är vad jag har många av
). Naturligtvis ska matmängd anpassas efter deras raser sedan.
Men som jag skrev i #10 kan det vara knepigt att veta att alla får i sig vad de behöver när man ger de exakt på måttet.
Men det är viktigt att de får en varsin skål och att den som finns på bilden här uppe får vara i egen bur.
#16 2 skålar på 8 kaniner är på tok för lite. Alla kommer omöjligt åt att äta samtidigt.
Avmaskning kan vara ett sista alternativ, men om hon inte äter i nuläget så är det inte så troligt. Och som någon ovan sa så borde flera ha det i så fall.
Självklart ska de ha ständig tillgång på hö, de är ca 80% av deras fulla kostintag och är mycket viktigt.

#18 Sötnos är för sej själv på dagen och kommer tilbaka till dom andra på nattten för att dom börjar bråka om dom inte träffas på ett tag ;)…men ska jag stänga in dom i burarna på natten kanske?
Tycker jag läst någonstans att man kan ge kokt potatis och pasta för att få upp vikten men vet inte riktigt hur det ligger till med det då jag är ny på kaninfronten.
#20 Det är korrekt. Mycket kolhydrater.
#19 Jag har själv inga kaniner gående tillsammans i burarna. Mina har en varsin bur, men är indelade i grupper som de går i tillsammans i utegårdarna.
Jag personligen tycker det verkar vara lite joxigt som du har det. Men jag är inte säker på att jag förstår hur du menar heller.
Kaniner är kolonidjur, inteflockdjur, alltså bör de ha ett väldigt stort område när de är så många.
Vet inte om det framgått av tidigare inlägg, men hur bor dina kaniner? Om du vill hålla så många kaniner tillsammans så måste de ha en jättestor inhägnad samt ha massor av gömställen där de kan komma undan från varandra och minst en skål i var så att alla får äta. Gärna fler skålar än kaniner eftersom det kan vara så att vissa är högre i rang och äter upp sin egen mat sanbbt för att sedan sno de andras mat.
Mask är inte så troligt om det bara är en kanin som är mager, då hade flera varit det eftersom de lever tillsammans i samma habitat. Studera dina kaniner och se hur de interagerar med varandra. Förmodligen är den magra kaninen låg i rang och mobbas när det är matdags.
Extra kolhydratrik kost som kokt potatis, pasta mm är som "raketfoder" och bör inte behövas om kaninerna får ett näringsrikt hö och tillägg av pellets. Bättre att satsa på normal kaninkost och se till så att alla får vad de behöver och framför allt att de trivs.
Lycka till!
#22 Exakt. :)
Fast man kan ge någon liten bit kokt potatis till den som ser undernärd ut ovan. Den kan nog må fint av att få lite extra hull lite kvickare.
Och som sagt, det krävs en egentligen enorm yta, som jag nästan är tveksam till om man kan åstadkomma innomhus (kanske du bor i stort hur dock). För vad jag förstår bor de inne?
#23 Hennes kaniner bor utomhus :) (sorry att jag svarar)
#24 Okej. Tack för ditt svar. =)

#24 tack ida^^<3
Mina kaniner har en enoooooorm Hage !!!
tro mej detta räcker verklien för 8 kaniner xD
#26 SEr okej ut, men personligen (kan låta korkad kanske) skulle jag velat ha ennu större. Om det var mina alltså, men det är säkert ok så som du har det också.
Mest med tanke på att de är kolonidjur, och bör ha ett rejält stort område för att kunna ha ett varsitt stort område som eget revir.

#26 Jag tycker att det ser toppen ut:) skulle själv vilja ha sådär.
Jag håller med om att den magra kaninen skulle behöva flytta till en egen Hage för att du lättare ska kunna se till så att hon äter.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#27 hahaha;) men denna e typ hundra kvadrat meter eller ngt tror jag (: skulle villja bygga stängsel runt hela gården så dom kan springa lösa hur dom vill men skogen e för nära och de e för falrigt (:…haha de kan inte bli större en detta xP
#28 ja fast den e ju inte lika stor men den duger iaf:D
Hej!
Förra sommaren så var min ena kanin jättemager, vi åkte till veterinären och dom sa att det inte var något fel på honom. Men han får inte pellets överhuvudtaget, utan bara grönskaker, hö och bröd. Men vi kom tillslut fram till att han blivit skrämd av en räv, därför ville han inte äta. Vi satte honom i en bod där han fick skutta fritt och då var han alltså ensam, men han åt efter en dag och efter en vecka så var han vanlig igen :). Hon kan ha blivit skrämd av något, prova att ge henne fet mat och det är bra om du väger henen ofta, eftersom att det ibland kan vara svårt att se om dom går upp eller inte när dom är väldigt magra.
Lycka till! /Caisa
Jasså, är det så stort, såg mindre ut på bilden. :)
Ja men då är det säkert okej, tänk på att ha många utfodringsplatser bara. :)

Japp (;

Har läst igenom hela tråden, men inget råd om att kolla tänderna? Kan ju vara en orsak till att hon inte äter pga tänderna…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Vad väger din kanin?

#33 Jag har kollat tänderna på hon för jag tänkte de kanske skulle vara ngt med tänderna men dom e helt vanliga
#34 hon väger 2kg och är 50%dvärgvädur 25% gottlands kanin 25% hermelin hons syskon och mamma väger 3,5 kg och pappan med ngt sånt
#35 Hon kan ha problem med kindtänderna och det kan bara veterinären se.

hon har blivit ännu smalare nu! har gett hon avmasknings medel är sjukt orolig!!! nu äter hon typ inget hon är jätte lugn magen är uppblåst men överallt så e hon jätte smal! utmärglad :''(
#37 Men varför tar du inte henne till veterinären?
#37 Men ta henne till veterinären!
Är hon så dålig, så är veterinär ett måste.
Annars lär hon inte bli långlivad alls.

jag vet ska verklien säja till mamma! problemet är hon e inte hemma nu men när hon kommer hem
#41 Ring din mamma då eller boka en tid själv och ta bussen till vet! Nu, det verkar ju bråttom!
#37 Du måste ta din kanin till veterinären. #41 Det är bra, se till att det blir av.
usch, hoppas hon blir bra :(
♥
Hur gick det?
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
undrar samma som #45!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta henne till veterinären!
Har läst igenom vad alla har skrivit och alla värkar veta jätte mycket om kaniner.
Du ska nog bara gå till veterinären och göra som hon/han säger 
Min lilla hermelin får en halv dl pellets. Din kanin ser ut att vara mycket större och behöver nog ha runt 1 dl åtminstone. Men gör som jag såg att några sa, ta henne till en egen bur och mata henne, hon kan ju gå med de andra förutom när du matar henne. För tar du henne ifrån alla andra så kommer de kanske inte att gå att sätta ihop dem tillsammans sen igen. Det hände två av mina honor och nu går de i varsina burar, fast de var vänner innan. :( Lycka till! :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Hur blev denhär tråden aktiv igen? från -09 ju xd
undrar samma sak
What doesn't kill you makes you stronger.
Den buren är fin, men jag skulle inte riskera att ha en utan tak. Mycket kan hända.
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Jag tror dom flesta här inne vet mer än vad majoriteten av veterinärarna gör om kaniner. Tror absolut inte att vet var behövligt när denna tråd var aktiv!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se