Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1012 ggr
[Djurlinnea]
0

Är rädd att hon skadar sig!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag så höll jag på också filma så filmade jag en snutt när Nilla när hon studsade…Det är inte alls kul att se det! Men ville bara visa er hur hon gör…Kollade henne väldigt noga efteråt och hon verkade inte ha ont någonstans! Såg inga sår, inget blod och kände inte något på kroppen…Men om det utvecklas mer och blir värre…Är väldigt orolig att det ska hända något…

Varför tror ni hon gör så?

Kan jag göra nått åt det?

Svara snarast! Är väldigt orolig!

[Airo]
1

Skulle inte tro att hon skadar sig.

Hur ofta får hon komma ut och röra sig?

[aammE]
0

Det är glädjeskutt, de kan göra sådana när de är glada men även om de är understimulerade + får för mycket kraftfoder. Testa att minska fodergivan (inte höet såklart) och låt henne vara ute och aktivera sig mer.

[Djurlinnea]
0

#1 Hon får komma ut minst 1h om dagen ;)

#2 Okej :) Hon får ½-0,75 dl pellets varje dag ;) Får väll hålla mig vid ½dl då ;) Understimulerad tror jag då inte hon är :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[aammE]
0

#3 1h om dagen är väldigt lite, speciellt om man inte aktiverar VÄLDIGT mycket med olika leksaker och kluriga uppgifter. Testa att ge pelletsen i en toarulle som du vikt in kantena på så att det inte kommer ut (TEJPA INTE IHOP RULLEN) så får hon kanske lite mer stimulans.

[Djurlinnea]
0

#6 Ja det kan jag ju kanske göra! :) Ska nog köpa några leksaker också! :)

Något tips? på bra leksaker man kan köpa? :)

Kassy
0

# 7 Tunnlar och kanske en liten låda att ha jord, spån eller något annat att gräva i. Även grenar, stockar och stenar från naturen är intressantá för kaninen. Ett tips? är ju att göra som en rasthage av kompostgaller som hon får vara ute i dygnet runt, dock vet jag inte om din kanin kan hoppa över eller ej, men då kanske du kan ha kompostgaller tak? =)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

LoveYourRabbit
0

Du kan även sätta in kompostgaller inomhus, eftersom hon nu bor inomhus. Då kan hon bo där dygnet runt! Mycket större plats för henne :)

♥Somriga hälsningar från Vilma♥

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni ♥

Neuzs
0

Min lilla fröken är frigåeende i hela lägenheten. I mellanåt får hon sånna ''ryck'' och i början tyckte jag det var obehagligt men nu har jag lärt mig att hon bara är busig & glad, som jag uppfattar henne iallafall :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Neuzs
0

Min kanin vill varken leka med aktivitetsbollar eller leta godis, då struntar hon hellre i det. haha, så har haft väldigt svårt att hitta något hon gillar att leka med. Men jag har hittat det ultimata! Jag tar en kanske halv a4:a (lite mindre kanske) bit papper och knycklar ihop den till en ''boll''. Hon leker både själv och med mig med den :) vi har dragkamp, hon kastar den, jag kastar deen om vart annat osv. Sen reden hon sig mycket själv med den och håller på att väcklar upp den oscv. myycket uppskattat :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[Becca-]
0

Tror din kanin antingen behöver större bur, eller komma ut mer. Unga kaniner behöver utrymme för att göra av med sin energi, speciellt sina glädjeskutt. Skulle rekommendera minst 2 timmar per dag för den där damen. :)

[Djurlinnea]
0

Okej ! :) Jag ska ta in några kompostgaller om dom inte frysit fast ute! ;) Så fixar jag så hon kan gå ut och in i buren hur som helst! ;) Vill inte ha henne lös i hela rummet då det finns elkablar som hon kan gnaga på! ;) Sen så får hon väll komma ut i köket nån timme! ;) Där kan hon skutta hur mycke hon vill! :)

Får försöka med minst 2 h varje dag! :)

Bamse 08
0

som någon sa är hon glad men hur stor är din bur?Den kanske är för liten

What doesn't kill you makes you stronger.

[Djurlinnea]
0

#14 jo har börjat tänka på att den kanske är för liten…Men om 1,5månad så ska hon flytta ut och jag får hålla henne så mycke utanför buren som möjligt då den är lite liten…:(

ppyysseenn
0

Min kanin gör ofta sådana skutt!

Hon brukar göra det för att hon är glad!Glad

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Chieko
0

Som de andra sagt: glädjeskutt även om de kan se väldigt förvånade ut själva efter ett ;) Testa lägg ut mattor runt i lägenheten/huset så hon får springa av sig! De är oftast piggast på morgon och kväll så passa på att aktivera henne då!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Djurlinnea]
0

#17 Jo har en matta i mitt rum som är väldigt stor som hon kutar runt runt på ;) Sen hoppar hon ut på golvet och utt på mattan igen..;D Även om det inte är en hög kant! ;)

Ja somsakt så har det hjälpt att aktivera henne väldigt mycke! ;) Hon gör massa glädjeskutt ute på golvet och har lärt sej att man kan hoppa upp på höpåsen, äta lite hö, hoppa upp på transportburen och sen vidare till en låda ;D Ser lite kul ut ;p och så håller hon på tills hon blir läss på det ;) Då springer hon och hoppar på mattan :p