Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 225 ggr
KajsaM
0

Vad skulle du göra...(3)

Om du var uppfödare och hade fått en kull med bettfel. 3 st tog du bort men 1 fick leva för den hade inte det. Men du sålde honan med avelsförbjud i kontraktet. Men ändå så avlade honans köpare på honan. För honan ber ju på bettfel i släkten.

Så vad skulle du göra?

myriis
0

Troligen hade jag skrivit i köpeavtalet att om ngn punkt bryts har jag rätt att ta tillbaks honan, så skulle ta honan oc ungar.

Bobby
0

Svår fråga… Som föredetta ägare kan man tyvärr inte göra så mycket tror jag… Men självklart borde den nya ägaren till kaninen ta ansvar och inte avla på den.

KajsaM
0

#1 "Men du sålde honan med avelsförbjud i kontraktet." :)

Frida-L
0

Jag skulle nog också ha gjort som myriis!

Tina-A
0

Om man skrivit kontrakt så får man ju vidta åtgärder om kontraktet bryts. Det bästa är att man, som myriis säger, skriver i kontraktet att OM kontraktet skulle brytas så har den förre ägaren (jag i detta fall) rätt att göra si eller så. Tex då ta tillbaka honan och kanske även ev. ungar.

Men jag tycker att bara för att man då har rätt att ta tillbaka dom så måste man inte göra det. Jag tycker det beror på om man känner att den här personen klarar av det själv. Att ta bort ungar med bettfel och isf sälja resten med avelsförbud. Visst att han brutit kontraktet men… Jadu.. Annars så kan man ju ta tillbaka dom och göra precis som den andre skulle gjort, ta bort ungar med bettfel och sen sälja med avelsförbud. Vet inte riktigt vad jag skulle gjort, beror på om personen i fråga skulle klara av att ta hand om det på ett bra sätt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]