Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5210 ggr
[vamir]
0

Fri mattillgång?

Hejsan! Har en liten kaninhona på ca 6 månader..
Medans dom fortfarande växer och är små ska man ju ge dem fri tillgång på mat, eller har jag fel?
Det är såhär att hon äter konstant nästan..
Jämt när man tar ut henne så hon får hoppa lös så vill hon bara tillbaka till buren och äta..
Leksaker och annat som kan aktivera struntar hon bara i, maten är bättre. 
Enda gången hon inte äter är ju nästan när man sitter och håller i henne, vilket man inte kan göra dygnet runt..
Hon har alltid hö i buren, det äter hon lite av varje dag, men det vräker hon inte i sig utav som med fodret..

Är det normalt att hon äter precis hela tiden? Skulle jag vara elak om jag bara gav henne mat en gång om dagen?   Har ni tips? på hur man ska kunna aktivera henne medans hon är i buren, någon extremt rolig leksak eller så…?

Zvintos
0

En kanin på 6 månader skulle jag helt klart börja ge begränsad tillgång, så länge det inte är en väldigt stor ras.
Annars finns risken att hon blir tjock.
Pellets är inte det viktiga att de äter, utan det viktiga är höet.
Min får bara pellets varannan dag ungefär.

[vamir]
0

#1 Okej, så jag skulle kanske kunna börja fylla halva skålen morgon och kväll, så hon inte får i sig sån stor mängd samtidigt? 
Hon äter både pellets och någon blandning som jag blev rekomenderad att ge eftersom små kaniner tycker det är roligare att äta om det är olika bitar i liksom.. ( är dålig på att förklara ) Och hö äter hon ju som sagt också..

Zvintos
0

#2: Om det är sådan blandning jag tror, så skulle jag slänga den omgående.
Innehåller den solrosfrön och sådant?
I sådana fall är det en klassisk gnagarblandning som inte är bra för kaninen, utan bara riskerar att göra den fet.
En halv skål morgon och kväll låter mycket tycker jag.
Du bör börja minska ner till vuxenmängd nu, som brukar ligga på ca -0,3-1dl beroende på hur den håller hullet.

[vamir]
0

#3 Det är majs och kornkross blandat med någon pelletsform, blev rekomenderad detta utav en vetrinär, hon tillverkar och säljer fodret själv, även henne jag köper höet av..
(inga solrosfrön)

PandaFish
0

# Just majs har jag för mig att dom kan bli feta av. Jag skulle nog bara ge henne pellets och det räcker gott och väl med 1 dl om dagen för en 6 månader gammal kanin. Och precis som Ninni säger så är hö basfödan.

Jag har en kanin på fem månader hon äter 0.75 dl pellets och så får hon två olika grönsaker per dag och självklart fri tillgång på hö och hon växer så det knakar:)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[vamir]
0

#5 okej! :) men då delar jag upp den där dl på två då, så hon får morgon och kväll istället för att vräka i sig allt på en gång och sen vara hungrig till nästa måltid :)

PandaFish
0

Fast har hon hö hela tiden så kan och SKA hon ju äta det så du behöver ju intevara rädd att hon ska gå hungrig :P

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

LinneaJohaanson
0

Jag skulle aldrig ge någon kanin fritillgång till pellets.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[vamir]
0

#7 Bra där! Så långt hade inte jag tänkt Skäms Glad
#8 Förklara gärna varför också..

LinneaJohaanson
0

För att pellets egentligen är godis eller extra tillskott.
Kaniner klarar sig otroligt bra på att växa upp på hö.
Brukar ge dom lite pellets bara för att så att säga.
Men det brukar vara max en halv dl.
Dom blir så himla tjocka i onödan. Och som sagt dom äter hela tiden!
Sen när dom blivit lite äldre får dom mer foder för att växa till sig till utställningar men absolut inte fri tllgång. 
Bli så mycket onödiga och farliga fetter som sätter sig runt organ och så!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[vamir]
0

#10 Okej, tack för svaret! :)

eamy
0

jag har alltid gett mina kaniner nästan fri tillgång till pellets när dom varit små, väldigt viktigt för dom att få i sig alla proteiner och mineraler när dom växer annars kan dom få problem när dom blir äldre, för i höet finns det inte allt en kanin behöver för att växa, så JAG skulle rekomendera att ge drygt 3 dl pellets till din kanin iallfall första månaden. mina kaniner har fått ungefär 3 dl pellets varje dag när dom var små upp till 9 månader och dom är väldigt fina i både päls och hull nu idag :)

men du måste då ha ett bra pellets som har dom ämnena en kanin unge behöver så att kaninen inte får för fet mat mm :D

[vamir]
0

#12 Vad använder du för pellets? :)

eamy
0

#13 när dom var små blandade jag stampe, oxbow s ungdjurs pellets och rabbit royal :) jag rekomenderar det :D

Pelzi
0

Jag ger en halv dl till mina kaniner unge fär 5 gr i veckan och det räcker :) och så har dom ju fri tillgång till hö och vatten :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[vamir]
0

Okej, tack för alla svar! :)

Emelie
0

#12 Kaninen kan visst få i sig allt den behöver utan att äta pellets. Dock gäller det isåfall att man har himla koll på höet så att alla värden och allting passar kaninens näringsbehov. Självklart behöver man då komplettera med olika örter och grönsaker isåfall.

Vet man hur man skall utfodra en kanin korrekt så behöver man absolut inte ge pellets, men är man det minsta osäker så bör man ju komplettera med ett kraftfoder, i detta fall pellets.

Dock tycker jag som Linnea att det är helt onödigt att ge fri tillgång, för det gör bara att de redan som små börjar få sina ingre organ inbäddade i fett. Som hon säger är det bättre att öka senare när de ska växa till sig inför utställningar, hoppning eller vad det nu kan vara.

Alla de större mycket erfarnare uppfödarna ger aldrig sina kaniner fri tillgång på pellets. Däremot är det ju mycket viktigt att kaninen alltid har färskt hö att tugga på. Och på så sätt som andra redan skrivit så behöver de aldrig gå hungriga heller.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

eamy
0

#17 ja men när dom är små så ska man försöka att undvika att ge så mycket olika sorters mat, så man ska försöka hålla en ganska så jämn diet dom första månaderna sen börja vänja in sagta med grönsaker och frukt :)

man kanske inte ska ge fritillgång ordagrant, utan mer att man ger tex 3 dl sen efter någon månad börjar minska det så att den sen kommer ligga på  en ½ dl när den är i rätt ålder, så har jag gjort med mina små ninisar jag själv tycker det är bra dom får i sig allt dom behöver när dom är små sen är dom fullt friska resten av livet :)

[Kaninlycka]
0

#17 En anledning till att större uppfödare alltid ger fri tillgång till pellets tror jag är att de snabbt vill få upp kaninen i korrekt vikt och vuxet utseende för utställning. Bara kaninen är utställd och reggad, så spelar det mindre roll om den har hakpåse/övervikt som vuxen.

Vet om många uppfödare av jätteraser som resonerar så.

Har man sälskapskaniner behöver man absolut inte skynda på kaninens utveckling och kan istället ge mest hö och pellets endast som tillskott, precis som många säger här i tråden.

Ett tips? på aktivering till matglad kanin är att stoppa dagsransonen av pellets i en aktiveringsboll. Glad

Emelie
0

#18 Ja det har du rätt i, men då är det mer passande att ge hö som bas, och sen som du säger t.ex. 3 dl per dag till en ungkanin. Att ge helt fri tillgång är bara onödigt. Det är ju så oerhört svårt att veta när man ger kaninen perfekt mängd! :)

#19 Fast det var inte det jag skrev. Jag skrev att nästan ingen av dem ger fri tillgång! ;) Det är iallafall det jag fick erfara på Kanin-net när jag själv trodde man skulle ge unga växande kaniner fri tillgång. Alla de större uppfödarna som svarade i tråden svarade att de inte ger fri tillgång.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Kaninlycka]
0

#20 Aha, sorry. Men som sagt så har jag hört att många, om inte alla, stora uppfödare av jätteraser ger fri tillgång för att få upp sina utställningskaniner i rätt vikt så fort som möjligt.

Jag ger en hel del pellets till min växande jätte, men det gäller att hålla koll så det blir en bra balans mellan pellets och hö. Ger man för mycket pellets så blir höet helt ointressant.

Höet ska ju som sagt vara basfödan, 80-90 %.