Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1020 ggr
Pias
0

Nackdelen med kaniner...

Jag har aldrig haft kanin men tycker att de verkar vara underbara djur! Skulle gärna vilja ha en eller två…. om det inte vore för detta med gnagandet. Ni som har era kaniner fritt springande inomhushemma mycket (vilket alla som har innekaniner borde ha), hur står ni ut? Kan du slappna av och t.ex. ligga och titta på teve i soffan när du hör hur kaninen gnager sönder tapeter, lister, möbler…..

Eller finns det kaniner som bara gnager på tillåtna saker? Vad kan det vara isåfall? Kvistar? Blir en himla massa kvistar kan jag tänka mig, kan nog bli svårt få tag i så många. Kan man ge dem kartonger eller är det farligt? för dem om de sväljer det? 

Jag är alltså inte emot kaniner, jag önskar att jag kunde ha en, jag önskar att de inte gnagde på allt….Fundersam

Stj3rnfallet
0

Det är nog för det mesta understimulerade kaniner som gnager på allt i så fall.. Då måste man ju aktivera den på ngt sätt! Tycker inte att man ska dra var enda kanin över en kant.. Tror knappast att kaniner som får rätt stimulans, uppmärksamhet, kärlek och Motion gnagar på första bästa ställe de ser. Klart att de måste göra ngt för att roa sig om de inte får rätt tid :P Samma sak gälelr ju hundar så! Tror att du får en gnagarfri kanin bara du lägger ned tiden för det ;) Har man inte tid ska man absolut INTE ha ett djur vöer huvud taget!

Zara87
0

Min kanin springer runt på mattan i vardagsrummet, Hon går bara på mattan då hon tycker det är halt på golvet :) Hon har massa hus som hon kan krypa in i även toarullar att leka med. Har inte bitit i några sladdar en eller andra saker… =)

twinnie
0

Det finns inga nackdelar med kaniner :)

Ge den kvistar & annat att gnaga på varje dag så är den nöjd :D

Frida
0

Min ena nin har aldrig rört lister, sladdar osv. Jag kan tom gå ner i källaren en snabbis för att kolla till tvätten utan att behöva vara orolig för att han ska hitta på något när han är ute ur buren.
Som de andra säger gäller det att de har något att göra men också att förhindra att de kommer åt saker som de inte borde gnaga på. Det kan vara allt från att stänga dörrar och gömma sladdar till att plocka bort lösa föremål. Stängda dörrar är en av mina åtgärder men jag har också fått snickra ihop en sarg att ha under soffan så att han inte kryper in under den. Sen är det bara att vara bestämd och säga nej och lyfta bort kaninen från det han/hon gnager på. Tålamod…

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Aourora
0

Man kan träna kaninen till att inte gnaga på sladdar eller andra saker. Det har funkat för oss.

myriis
0

Jag har en kanin som bor i innebur (inget fel med det!) och hon gnager inte om hon är lös. Du kan säga ett "nej" med mörk röst när hon/han biter ngt.

Pias
0

Ingen som har lägenhetsförstörande kaniner?

Hur har ni lärt dem att inte gnaga på det som är otillåtet? Jag är imponerad! Kan man ge dem vad som helst (förutom sladdar då) att ganga på eller kan de må dåligt av att gnaga på typ toarullar, om de sväljer små bitar?
Det verkar ha med kaninens personlighet att göra men hur vet man att kaninen man köpt inte gillar att gnaga på precis allt?Fundersam  Kanske bäst köpa en vuxen kanin då men man kanske inte ska lita på vad en kaninägare som vill få sin kanin såld, säger om dess gnag-vanor….

myriis
0

Min uppfattning är: kaninen blir vad du gör den till.

Lite tips? på vad kaninen kan gnaga på:
Toarullar, gnagersten, kvistar, knäckebröd, torkat mjukbröd, vedträn och grönsker =)

SagaoAlfred
0

Jag har alltid mina två kaniner lösa i vårat hus. Oftast släpper jag lös dem på morgonen då jag går till jobbet och sen her jag in dem på kvällen då jag lägger mig.
Har aldrig varit med om att kaninerna bitit på sladdar, förutom när dom var jättesmå, men då sa jag ett bestämt "Nej" och så, så nu gör dom aldrig det.

Eller.. jo! Min hona, hon har bitit av en sladd nu kom jag på. för bara några veckor sedan. Men jag tror att det är för att hon är i sin värsta tonårsperiod nu, och dessutom brunstig (heter det brunstig gällande kaniner också?Skrattande)

Tina-A
0

Kaniner måste gnaga eftersom deras tänder växer väldigt snabbt. Jag tycker absolut inte att man ska försöka få en kanin att sluta gnaga på saker utan istället bara att försöka få den att gnaga på enbart rätt saker. Vill man inte ha en kanin som gnager på "fel" saker, skaffa inte en kanin.

Kaniner vet inte vad som är rätt och fel om man inte lär dom, och när de ska lära sig så kommer dom gnaga på saker du inte vill. Självklart finns det undantag!

Vi har en kanin som gärna gnager på saker och en kanin som aldrig visat något större intresse. När vår kanin som gillar att gnaga på saker var liten gnagde hon aldrig på något utan det här beteendet kom efter några veckor. Då får man vara envis och försöka stimulera kaninen på andra sätt.

Men som sagt. Gnagande kaniner är naturligt och olyckor händer nästan alla

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Gör em Hage istället för att släppa ut i hela lägenheten så slipper du gnagandet. Min kanin gnagade också södner sladdar men han fick flytta ner i källaren där han kunna skutta fritt utan sladdar.

SagaoAlfred
0

Oj! när jag skrev kanske det lät som att mina kaniner aldrig får gnaga på saker ;O
men det får dom såklart! morötter, knäckebröd, torkat bröd, kvistar, pappers saker (typ toarullar å sånt) och lite av varje ^^

Rajamaja
0

Man märker från början när man skaffar en kanin om den gärna vill bita på sladdar eller dyl. Och min kanin var i början envis med att krypa under sofforna och bita i träet där och sen i "stoppningen", och han smet gärna in bakom tv bänken där det finns sladdar, men jag var med från början och sa till att man inte får göra så. Tragglar med det fortfarande nästan varje dag men nu räcker det med att säga "NEJ" dit går du inte, med lite skarpare ton, så då backar han direkt och går inte till otillåtna ställen, då menar jag där vi har en massa kablar liggandes eller liknande. Och han vet egentligen mycket väl vart han får vara och inte får vara men djur är ju inte som oss människor, de vill ju undersöka samma saker och platser kanske 100 ggr samma vecka (väl tilltaget :)) men det ligger ju i deras natur och man får då vara uppmärksam hela tiden så ingen olycka händer. Så man måste vara förberedd på innan man skaffar en kanin att man måste ha en stor portion tålamod, och då spelar det ingen roll i längden hur mycket man får traggla för man får överseende med det och accepterar att alla djur är olika. :) Och som i mitt fall så orkar jag traggla med det eftersom han ger mig så mycket tillbaka som det djur han är. Och kaniner är väldigt kloka och bra att ha o göra med bara man behandlar dem rätt och med respekt. Glad

Rajamaja
0

Och glömde även att säga att när man väl lärt känna sitt djur så slappnar man automatiskt av och lever normalt, men att man ändå får ha ett öga i nacken ändå, om du förstår hur jag menar! Men alla kaniner är olika och vissa har tur att får kaniner som inte alls bryr sig om sladdar o grejjer att gnaga på medans det finns de som är tvärt om. Inget att rora sig för…ta chansen istället och se sen vad som händer. Ingen idé att oroa sig innan man vet "svaret".