Maxantalet kaniner för er?
Vad är erat maxantal med kaniner? Hur många vill ni som flest? Skriv nu inte: Jag kan ha så många som jag orkar sköta om.
Utan skriv en siffra. Hur många kaniner vill ni ha som mest? Skriv även varför ni inte vill ha fler än det? :)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Vill ha 4 st, absolut max 6.
Har 3 kaniner nu och känner att jag vill hinna hålla på med alla lika mycket ;)
Satte gränsen från början till 2 st men har nu 4:) Men det får räcka.
Vill känna att dem sköts bra, att man har råd och platsen och tiden :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har 5st :) Men skulle vilja ha 2 elr 3.
Men vill verkligen inte sälja någon :O
#3 varför har du skaffat dej så många om du inte vill ha så många?
Jag kan tänka mig att ha 20-40 kaniner:) Jag vill satsa både på hoppning och utställning. Sen klarar jag inte av att köpa och sälja så då blir det ju fler. Sen har man pensionärer och så, så då blir det en del:) Sålänge kaninerna får sina burar städade, får sin Motion och får kärlek så är de glada. Hoppkaniner kräver ju mer Motion än utställningskaninerna. Utställningskaninerna är ju inte så värst spralliga av sig om man säger så, inte mina iaf. Sven är snabb när det finns en hona framför honom, annars tar han det i sin egen takt, haha.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag har tre, men max skulle jag vilja ha fyra-fem. Har haft fyra förut, så vet hur det är :)
Fast sen så har man ju en mamma som inte är så pigg på fler kaniner ;)
Aut viam inveniam aut faciam
Hade förut en gräns på 30 men kan nu tänka mig 40 då jag har ett nytt kaninstall som gör att det är mycket lättare att sköta om dom.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Har 3 st skulle vilja ha 4-5st men max 6 st :)
Skulle inte vilja begränsa mig.. tyvärr måste man det :) men upp till 15-20 iallafall..
Till våren ska vi planera lite ute fack… kanske låta avelshonor med kull vara inne. Oh så mycke man vill :)
MVH John
Jag har 6, medan jag går i skolan, rider och har Kaninuppfödning sammtidigt (dvs så länge jag går i skolan) så ligger min gräns på 8 (pappas på 6 fast det slinker alltid in nån till) vill hinna med alla sammtitidigt som jag vill hinna med skolan och ridningen;)
Just nu har jag 4 stycken vuxna, kan tänka mig att ha 7-10 max, dock inte i nuläget. :)
Eftersom vi är 3 som sköter kaninerna tror jag vi lätt skulle fixa 30-40 kaniner, problemet är utrymmet för oss
Jag känner att max ligger runt 9-10 kaniner, Orkar nog inte med fler och då får dom nog inte lika mycket kärlek! :)
Just nu har 9 kaniner! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
svårt att säga, jag vill inte ha fler än 10 hoppare kan jag däremot säga, av den anledningen att det blir så dyrt att tävla alla på ett aktivt sätt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Max två stycken känner jag i nuläget. Det är nog många för att jag ska kunna hålla på med dom så mycket som möjligt och dessutom hinna med skolan och att hitta på saker på fritiden :)
Vill tilläga i #6 att för mig beror det på hur lätt det är att ha kaninerna. I vår trädgård kanske det är max 3-4st även om jag har 6, men där jag ska hyra in kaninerna sen kan man ha i princip hur många som helst. Är 2 stora stall där man kan ha 80 kaniner. Jag har 6 kaniner men 7 burar och sen har jag 9 transportburar, 2 höbalar, 2 halmbalar, jackor, en IKEA hylla med lådor, en pall 2-3 korgar, lite hus och annat smått och gott i ett 15kvm kaninstall/hus och det är väldigt jobbigt att städa där. Man städar bara för att det behövs och man blir lika galen varje gång man ska städa. Så att om jag har stor plats att kunna röra mig, ha en eller två kaniner lösa och ändå ha allt skit jag har, så kan jag ha hundratals om jag hade tid och råd.
Sen beror det på ens intresse också:) mitt intresse för djur är skyhöga och jag vill bli bäst inom hoppningen och utställningen. Det är lättare att bli bäst inom hoppningen med få kaniner skulle jag tro. För då hinner man få otroligt bra kontakt med varenda kanin så att de presterar bra, än om man har 30-40 hoppisar och känner varenda halv bra.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Har 3 (snart 4) men kan tänka mig 6 st.
För mig skulle 10-15 vara ett MAX ^^
Jag kan lite längre fram tänka mig att ha max 8 kaniner, mer känner jag inte att jag hinner med så som jag vill. I nuläget har jag 6st varav en ska avlivas + 2st på foder till sommaren, och det känns för tillfället som för många.
Max 2 som det känns nu. Jag vill absolut inte förolämpa någon eller skapa någon hetsig diskussion, men att ta hand om 2 kaniner är väldigt mycket arbete som kräver tid och timmar av kärlek, uppmärksamhet och omvårdnad. Siffror som 15,20,30 och 40 känns därför som överväldigande siffror.
Så länge som jag är hemma hela dagarna så kan jag tänka mig 35-40 st. Skulle jag börja jobba så skulle jag nog vilja ha max 20.

Kommer snart ha 5. Men säger som MAX 10. Hoppkaniner. Eftersom jag har 2 hundar som jag tränar och tävlar med också och kräver mycket. + skolan. Så Max 10. Men 5 eller 6 räcker för mig just nu :)
Har två st nu och det är min gräns, eventuellt skulle jag nog kunna ha tre st samtidig om jag bodde i hus. Jag vill hinna med att vara social med alla djuren och hinna ta ut dem och skämma bort dem lite utan att något annat djur blir lidande. Jag tycker att jag redan lägger ner mycket tid på kaninerna dagligen så skulle jag ha fler skulle det ju innebära mindre tid och umgänge med varje kanin. Tycker det är alldeles lagom att ha två kaniner som bor tillsammans precis som jag har det nu :) Har två kaniner och en hund och ofta tar de upp en stor del av min fritid av att ta hand om och vara med dom så det räcker bra för mig.
För mig är 12-15 st MAX. I nuläget har jag 10 st, ev. 11 till sommaren. Räcker jättebra! 
Alla är hoppisar så det krävs mycket Motion och sen MASSOR med kärlek 
Jag har 3 kaniner som jag gott och väl hinner med =)
Jag vill att A L L A mina kaniner ska få minst 7 minuter till kel & Motion varje dag " eller mer ". Jag tycker också att kaniner SKA HA stora burar att leva i. Om man inte har den tiden och platsen så ska man inte skaffa fler.
Så i mitt fall så skulle jag sätta gränsen vid 6 kaniner =)
Just nu 1.
Detta då vi ju bor i lägenhet och jag är allergisk emot hö.
Så jag vill inte påfresta allergin med att ha fler än 1.
När vi däremot flyttar till hus så känns det just nu som att maxgränsen ligger på ca 15st, men sånt kan alltid ändras.
#26 Är inte 7 min ganska lite per kanin…?
jag har 3 men skulle nog villa ha 4 som max :P
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#26 7 min är väldigt lite till en kanin, minst 30-60 min/per kanin tycker jag
#30 håller med, tycker att kaninerna ska få vara ute i hage/sele samanlagt minst en timme om dagen…
#30 - "minst skrev jag :) det är ju 7 min och uppåt" Vissa tar ju inte ut sina kaniner alls. Jag brukar kela med dom en stund, kolla klorna,borsta dom och kolla så att dom inte har någon skada eller något liknande varje dag och det ängnar jag ca 5 min åt :)
Sen tar jag ut dom i sele en stund och det beror på hur länge kaninen "vill" så att säga =) Att ta ut dom i Hage så här på vinter är något jag undviker. Jag har hört att kaniner lätt blir lösa i magen om magen kommer i kontakt med kyla i en längre stund. Så det blir sele på vinter och sele+hage på sommaren :)
#30-31 Hacka inte upp er på vad #26 skrev. Är säker på att hon inte vill bli uthängd så här.
Varför inte slänga iväg ett pm eller nåt, om ni har invändningar mot vad hon skrev? :)
(Ps. vill inte att en stor jobbig diskusittion startar upp så här, det känns som det finns nog med sånt just nu ändå)
#33 Det handlar inte om att hänga ut någon! Vi tyckte bara att 7min/kanin är väldigt lite för en kanin/dag:)
#33 Det kan jag lova dig att vi är fler som tkr ;) Men vi behöver inte säga det så högt :)
#35 Sant:P
#36 :)
alltså detta var svårt att veta vad som e max eftersom vi e 4st vänner i uppfödningen som jag får hjälp av varje dag + min kille ibland men kanske 30st e max så som mitt liv ser ut just nu med skola o ett hingstföl :) men har ju nu "bara" 7 kaniner nu men uppfödningen har ju precis börjat :)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#34 Jag skrev att mina kaniner var ute MINST 7 minuter per dag =)
Alltså att det är "olika" men ALLTID mer än 7 minuter :)
Som sagt blir det ju att dom är i hagen på sommaren och då blir det ju betydligt högre siffra än "7 minuter". Men mina kaniner bor inne i ett garage som är mellan varmt "dom har jätte stora hagar/burar =) " och när det är 15-30 minusgrader så är inte mina kaniner så pigga på att komma ut. Men jag försöker få dom att skutta runt lite i MINST 7 minuter. Blir det uppskattat så får dom vara ute i selen "så länge dom vill". =)
Minst = Mer
Högst= mindre ;)
#39 Jag tror alla vet vad mins och högst betyder så de är väl ingen poäng och berätta det? inte konstigt att folk reagerar när du skriver minst 7 min per kanin eftersom de är väldigt lite.
40# men du värkar ju fortfarande inte förstå "ta inte illa upp". =)
Kaniner BÖR vara ute MINST "mer än" 7 minuter varje dag.
Något fel? det kan ju vara från 7 min - 12 timmar.
Och nu menar jag i "sele" och inte Hage.
Det finns jätte många som inte går ut med sina kaniner ALLS :o
O det är DÄR jag tycker att man bör reagera ;)
Det är olika för olika kaniner, nu har ju jag te.x stora hagar innomhus.
aja, ni släpper vi det =)
#41 Alla har olika åsikter och min åsikt som du inte verkar förstå är:
att de inte är okej för mig att en kanin är ute 7 min/dag, när du säger minst 7 minuter så säger du ju att de är ok att ha sin kanin ute i 7 min.
Dessutom skrev du att de var 7min/dag till kel och Motion om dagen, inte i endast sele.
nej okej. Rättegång?
Seriöst nu, det här är löjligt :)
Om du ska hålla på att säga till vad alla på kanin.ifokus gör fel så lär du ju få hålla på ett tag =)
Jag har andra sätt att motionera mina kaniner =)
Tror du att dom som har än 30 / 40 kaniner är ute men sina i sele i ca en timme eller en halvtimme per kanin?
Neej, men dom kaninerna har det nog bättre på andra sätt.
Dom har nog te.x stora hagar mm. =)
Nu tycker jag att alla slutar att bråka! :) Det är ingen Idee, alla har ju olika åsikter och sånt! :)
Mina kaniner kan inte vara ute varje dag då jag går i skolan på dagarna och kommer inte hem förrän 4-5 men går ut med så många som möjligt så ofta jag kan och släpper ut dom i hagarna! :) Dom brukar också få springa lösa i mott "stall" när jag ger dom mat och min bj får vara lös på gården varje dag då jag tycker att han är väldigt stor för att sitta inne i buren hela tiden! :P Och så hopptränar jag ju också med kaninerna så då får dom komma ut! :) Men nu under loven är dom ute nästan hela dagarna (turas om) och på somrarna släpper jag ut dom innan skolan och tr in dom när jag kommer hem! :D
Hoppas det blir slut med bråk så det blir kul att skriva! :D
/Elin
Folk kan bara helt enkelt inte låta bli att lägga näsan i blöt
nepp, det är klart att man inte vill bråka.
Men du behöver inte ta upp saker I G E N då.
När vi andra försöker lägga ner det här, det räcker nu =)
Pratar du med mig Elin? :O
/Elin
#48 Jag har redan lagt ner det
Kan svara på TS fråga istället :)
Mitt maxantal är nog lite varierande… Har mina ute just nu, men ska fixa en byggbod att ha de i eller lada och isåfall skulle jag tycka de är lagom med runt 20 kaniner, men som jag har de nu så vill jag inte ha mer än 15 :)
#49 - Haha, neeej :D
#50- Braaa :D
#51 Bra! :D
/Elin
#51 Bra! :D
/Elin
#52 tänk på att inte klicka två gånger även om de går lite segt eftersom då kommer allt två gånger ;)
#54 Oj, men jag klickade bara en gång :O x)
/Elin
#55 haha jaha :P skummt XD
#56 Ja! x)
/Elin

Maxantalet här hemma är 2 kaniner, jag har 4 
Var meningen från början att jag bara skulle ha två, men sedan blev det en kull lilla tysk vädur i närheten en ras jag velat ha länge så då blev det en 3:e kanin. Också fick jag en på köpet när jag hämtade hö hos en bonde. Men nu har jag sagt till mina föräldrar också att säga nej till fler kaniner då jag har endel andra djur som också kräver uppmärksamhet.
MVH Erika :)

Max 10 vuxna för min del. Jag föder upp teddyvädurar och det ska borstas nästan varje dag och på sommaren skulle jag kunna ha fler än tio men på vintern är det riktigt kämpigt i med att mina egentligen måste bo ute. Just nu har jag 5 vuxna och 5 kaninungar 
#4 Alltså jag vill ha dom, men mamma o pappa vill bara ha så många.
Och då önskar man att man hade så många för att de ska bli nöjda.
Men jag vill ha alla mina älskade kaniner. Vill gärna inte ha en diskussion kring detta.
#60 jag hade det precis likadant för några år sen så jag förstår dig =)
#61 Kul att någon vet hur komlicerat det är, hur löste du det? :)
#62 ja jag kanske inte är det bästa exemplet men jag var trotsig och struntade i vad min mamma sa och körde mitt egna race x) Det var inte alltid så kul och det blev mycket bråk hemma pga att jag inte ville sälja mina kaniner och hon mest tyckte att dom var ivägen även om det var jag som skötte dom osv. Hon vägrade nästan att ge mig pengar också eftersom dom ofta gick åt till kaninerna vilket mamma inte ville spendera "sina" pengar på.
Så det tog några år innan hon insåg hur intresserad jag är av kaninerna och sen accepterade hon det mer och mer för varje dag. Nu har hon ändrat sig helt och låter mig knappt sälja kaninerna och går ibland ut och gosar med dom eller städar nån bur eller matar utan att jag ens har bett henne. Så från början "hatade" hon dom och nu älskar hon dom =) Slutet gott allting gott, men jag har fått kämpa som en gris för att få ha kvar dom och orka med allt bråk som blev. Men det gick ju tillslut =)
Maxantalet kaniner för mej är 6-7 st, inte mer :)

Jag har två, och vill inte ha fler just nu. Jag älskar mina gosungar, och vill hinna vara med dom så mycket som möjligt. Och de bor utomhus, så nu på vintern är det inte så skoj att vara ute så jättelänge. Men jag har dom tillsammans med lillasyrran så vi är alltid ute med vars en. Om vi hade tre eller ännu fler hade vi antingen fryst ihjäl eller inte varit ute med dom så länge. Och det vill jag ju inte. Så jag trivs bra med de jag har. Även om jag blir väldigt sugen på en till ibland. Hehe :) Och jag har ju katten som också ska vara ute i sele och mina akvarium…. Och den hatade skolan. *suck*
jag kan max ha 12 kaniner nu(om man har en kanin i varje bur) Men skulle nog klara av att sköta dubbla antalet jag har dvs så är nog 16 vuxna kaniner max för mig hur mitt liv ser ut nu,
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Maxantalet för mig är svårt att svara på då jag håller på med både uppfödning och omplacering, Men runt 12-15st till uppfödningen och ca 10 till omplacering :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
Har två just nu, men mitt max är nog runt 5-6 :) Men mina föräldrars max är två :p
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Maxantalet för mig är nog 3. Har så mycket annat jag håller på med, samt att jag inte är beredd att sköta om ca 20 kaniner när jag egentligen kan tillbringa stunderna med min familj. Nu säger jag inte att mina kaniner inte tillhör min familj, för det gör dem. Men jag skulle inte orka 20 st just nu.
Sedan måste varje kanin ha sin dos av kärlek vaje dag. Och jag tycker det är bättre med få kaniner, och sedan ha mycket tid till dem, istället för att ha 20 och kanske inte alltid hinner ge alla den kärlek dem behöver. 
Mtt max antal är runt 40-50 kaniner :) Har just nu 49 st vuxna + några ungar.