Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1974 ggr
Zinnia122
0

Ta in kanin nu?

Har fått hem en liten dvärgvädursunge som jag tänkt ha till utställning, men hans öron står upp. Uppfödaren sa att det beror på kylan och att dom nog lägger sig om man tar in honom i värmen. Men kan man göra det nu? Är det inte för kallt ute? Funkar det om man tar in honom i ett kallt rum och sen höjer värmen lite i taget?

Vill inte att han ska få värmeslag eller må dåligt, men det vore så himla trist om öronen aldrig lägger sig.

Jag tog in en kanin för några veckor sedan och det gick jättebra. Men nu är det mycket kallare ute.

Zvintos
0

Det går att sk slussa in honom, dvs flytta honom till ett rum som är relativt kallt och sen succesivt höja värmen.

Dock går åsikterna lite isär om kylan verkligen påverkar öronen.
Jag har ex alltid fått mina kullar i mitten av sommaren, när det är som varmast.
Där har det kommit både ungar som lagt öronen tidigt, men även en unge som inte lagt ena örat alls och hon blir 2 år.
Så är öronen dåliga/tveksamma redan från början tror jag inte att temperatur gör varken till eller från.

Zinnia122
0

#1 Okej, då är det kanske dumt att ta in honom om det ändå inte är så stor chans att öronen lägger sig. Iof så hade hans bror ett öra upp och ett ner, och det stående örat la sig när hans matte tog in honom.
Svårt, chansa eller inte., :/

Zvintos
0

#2: Kruxet är ju att veta om örat på brodern enbart lade sig för att ägaren tog in honom, eller om örat ändå tänkt lägga sig ner då.
Så egentligen går det väl varken att säga bu eller bä. ^^

Hur gammal är han förresten?

Zinnia122
0

#3 Ja det är ju sant förstås. :) Han är snart 4 månader gammal.

Kristall
0

4 månader är nog lite sent för öronen att lägga sig, om de inte håller på att lägga sig redan ("flaxöron" kan lägga sig fint med tiden). Vädurar ska helst bo någorlunda varmt från första början för att öronen ska bli bra tror jag. Bl.a. därför tar många paus med kullarna på vintern.

Fast man vet aldrig, det tog över ett halvår för en hona från min dvärgvädurs kull innan båda hennes öron låg ner.

Vissa masserar öronen lätt för att de ska lägga sig, inget som jag testat dock, håller inte på med utställning.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)