Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2189 ggr
Moses2
0

Kallt och buren

Kaninens bur är oisolerad. Det är en sk. Trixibur i två våningar med ett ytterfodral…

När det är så här kallt kan man "isolera" bodelen lite? Jag har massor av halm men skulle det vara bättre med sittunderlag som jag klipper till i rätt storlek?

Halm också förstås.

Vill inte att han ska frysa! Eller är det bara dumt att göra så?

Ellenfyrkant
0

Jag tror absolut att det r värt ett försök att isolera.

Mvh Ellenfyrkant

Kristall
0

Nä, isolering blir lätt fel om man inte vet exakt vad man gör. Hela vitsen med isolering är ju att värmen som redan finns i buren ska hållas där, och en kanin avger inte tillräckligt med värme för att det ska funka.

Vindtäta, lägg i massor med halm och låt kaninen boa in sig ordentligt, utöver det hö i mängder och vattenbyte ofta så klarar den många minusgrader. =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

ostergardets
0

Risken är ju att kaninen gnager på isoleringen. Kaninerna brukar klara sig utmärkt om den får uppvärmt vatten några ggr/dag samt rikligt med halm och hö. :) Du kan ju som #2 säger, vindtäta buren, så blir det säkert jättebra! :)

[h-malm]
0

Vet att många säger att isolering är onödigt, fast jag tycker ändå inte det. Bodelen till min hona är isolerad, tak väggar och golv(med en tunn plywood skiva runt, så det går inte att bita) Till dom andra sätter vi frigolit under buren på vintern så att inte all kyla kommer underifrån där dom sitter.

Onslow
0

Kan börja med att säga att din bur är olaglig i höjden, du borde skaffa en ny bur nästa vinter enligt mig.

Du behöver inte isolera om du har ordentligt med halm och kanske ett hus istället för en hylla så kaninen kan bygga bo enklare.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr