Vanvårdad kanin - "Wilma Pilma"
Som vissa kanske sett i klotter planken har jag fått hem en vanvårdad kanin. De hela började med att jag letade efter fler chinchilla lejon och tänkte att jag prövar maila uppfödaren där jag köpte min förra hona. Fick snabbt svar att hon hade en hona kvar, min honas mamma och jag älskar verkligen min hona så jag tackade ja utan att ens ha sett kaninen på varken bild eller i verkligheten.
Fixade transport från henne till dala expo där min vän hämtade upp henne åt mig. De första som händer är att hon ringer och säger att kaninen är i väldigt dåligt skick, får en beskrivning som lyder "hon har bettfel, är smutsig och mager" jag sa då att om de är bettfel måste jag ta bort avkommorna efter henne och får till svar "hur gammal är den här kaninen, den kan väl inte ha fått barn?" jag svarar att den ska vara 2 år och de svarar "men herregud, hon ser ut att vara 4 månader max"
Väl hemma kan jag konstatera att de är en skada på tänderna och inget ärftligt bettfel, hon väger ca 1 kg och är mer eller mindre som ett vandrande skelett, full av mjällkvalster och sår över hela kroppen.
Gör denna tråd för att kunna visa folk hennes framsteg, de blev ingen billig kanin direkt efter alla utgifter de blir av de här kalaset…
kommentera ej innan jag säger till!
Fritt fram att kommentera
Lilla gumman då. Finns inte ord att uttrycka för bilderna du visat. Vilken tur att hon fick komma till dig. Du är allt en ängel.
Ja, du vet ju vad jag tycker om hela situationen..
Håller tummarna att damen blir bättre!
jättesöt kanin !! :D hoppas hon blir helt frisk,du gör ett jättebra jobb!
Har ju redan sett bilderna och de är hemska :(
Stackars lilla Wilma! :(
#7 ja jag visste ju inte vad jag köpte egentligen, men blev så illa berörd att nu ger jag inte upp, hon ska bli bra!
#8 ja de e helt sjukt… Men hon gör redan framsteg, nu äter hon maten själv utan att jag matar henne!

Stackarn :(
Men nu får hon det bra hemma hos dig!
Lider så fruktansvärt med dig o wilma. Exakt sånna här saker gör mig rasande. Förbannad!!
Tur att hon kom till dig.
Vill gärna hjälpa dig.
Stora kramen till dig och wilma!
#13 ja sånt här gör mig jävligt arg med!
Wilma skickar varma tack åt er alla!
Och vill säga också innan någon kommenterar de att JA, hon bor inne och kommer göra de hela vintern lång eftersom hon måste badas :)
Det är levande djur, inga redskap!
Detta är inget misstag, inget man missar…såhär långt ska det inte få ha gått!
Det positiva är att hon har hamnat hos dig och där tror jag att hon får ett riktigt kaninliv!
Kastanjegårdens Kaniner

Nej usch stackarn.. Hur kan man sälja en sån här kanin utan att berätta det? :o eller över huvud taget låta kaninen få ha det såhär..
Men tur att hon kom till dig:) Nu är hon säkert mycket lyckligare :D
måste bara säga att hon ser riktigt söt ut när hon har handduken på sig :)
fattar inte hur man kan göra så mot djur! dom har också känslor :'(

Herregud, stackars kanin! Håller tummarna för att det går bra med Wilma.
#17 hon är riktigt söt :) Keligare kanin får man leta efter!
# 19 Vad grymt mot kaninen! Stackarn.. Tur att det var du som köpte henne! Har hon många sår? Har du hört med uppfödaren?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Lilla Wilma då, jag tycker så synd om henne.
Hon har tur som har kommit till dig Sanna! =)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#20 har mailat uppfödaren så att hon ska skicka stamtavlan men inte fått svar.. Hon har lite sår på benen där hon är kal så att säga
Lilla gumman då. Tur att hon har dig Sanna!
Fy vad hon ser ut! Tur att hon är i goda händer nu iallafall :)
Stackars lilla Wilma,men du gör ett jättebra jobb Sanna och hon kommer ha det jättebra hos dig :)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#22 Men dottern var fin och frisk när hon kom va?
Det känns lite skumt, skulle aldrig sälja en kanin i det skicket, fast nu var det ju bra att uppfödaren sålde henne ändå.
Kram Johanna
#26 hon var väldigt mager, men inget annat.. Men Wilma har gått på endast gräs bete hela somarn ¨tydligen, tror inte hon fått något annat än gräs då och i början av somarn var de ju rätt bränt gräset 
#27 stackars Wilma! :( Man tänker ju att man vill ta hand om sina kaniner, för att man bryr sig om dem, alltså kollar igenom dem då och då, men också för att få ett bra rykte som kaninköpare…*Suck*
Kram Johanna
Oj stackars Wilma..:( Usch vilka mjällkvalstar hon har. Vad har du tänkt behandla med ? Var försiktig, det smittar otroligt lätt till dina andra kaniner och det blir dyrt att behandla.
Och usch så smal och liten hon var.. :/
Med vänlig hälsning,
Jenny
#29 som sagt så sitter hon inomhus, alla andra bor utomhus ;) Badar henne med speciellt medel mot kvalster och djur som är veterinär utskrivet.
Men fy vad hemskt :( Tur att hon kom till dig, och lycka till med henne!
Tur att hon hamnade hos dig!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Herregud, är så upprörd att jag bara gråter och skakar..fyfan..bilderna är chockande!ge henne en puss och kram
stackars liten.
Är hon social och så då?
Men fyfan alltså, lilla tjejen.
Sanna du är en ängel, tur att hon hamnadde hos dig!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Nämen lilla vännen… Fy vad hon ser ut. Tur att hon fick en ny chans hos dig och hoppas att hon repar sig snart. Stort lycka till!
Om du ändå ska ha henne inne och köra massa bad, är det inte en bra idé att raka henne? Då borde du väl bli av med en del avkvalstren, och få bort resterande bättre?
Håller tummarna för att allt går bra med den lilla sötsaken!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det är hemskt, köpte en misskött kanin engång också från en uppfödare, han är lycklig nu :)
Hemskt att se! Cred till dig som ville ta dig an sötnosen :)

Vad snällt att ta hand om henne Sanna! :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
fy fasen för sådana männiksor, har du polisamält henne då?? för så¨ska hon inte å hålla på med, kan undra hur många djur hon har hemma som e vanskötta…
Tur du tog henne ändå, guldvärd!
Usch vad ledsen man blir av att höra sånt.
Tur för Wilma att hon fick komma till dig!
Hur kan man ens tänka tanken att sälja en sådanhär kanin? Menar nu hur sjuk hon var.
Ska du avla på henne? Eller ungarna kan inte få bettfel av det?
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#43: Bettfelet är orsakat av en skada, inte ärftligt.
Finns inte ord som räcker till för att beskriva vad arg man blir på den här människan… Att hon ens har mage att sälja en kanin i det skickat.
Som tur är har hon slutat med kaniner och har inga fler (så vitt jag vet?) Däremot har hon andra djur, hoppas innerligt att hon sköter dem bättre…
Hoppas att det går bra för lilla Wilma, hon verkar vara en härlig tjej.
Säger som de andra; tur att hon hamnade just hos dig, Sannis! 
#44 Tänkte det:)
Hoppas att det blir bra med lilla Wilma! Hur ska du få reda på åldern på henne?
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Usch, blir verkligen helt förbannad när jag ser sånt här. Det borde inte få hända!
Som alla andra redan skrivit så är det himla tur att hon fick komma till ett bra hem nu. Hoppas hon repar sig helt!
Gud vilken tur att hon fick komma till dig! Men jag förstår inte, hon har väl bott hos en uppfödare, och inte hos ett oansvarigt litet barn? Jag menar, om en uppfödare har vanvårdade kaniner borde hon väl inte få vara uppfödare längre? :/
Men herregud stackars kanin.
Jag vill veta vilken uppfödare det är, PMa.

Men hur är hon tillsättet?
Hoppas hon blir bättre:)
Svarar lite på frågan då Sanna är på väg till England just nu!
Jag tycker hon är snäll lite blyg/skygg inte aggresiv eller på något sätt dum äter både sin medecin och mat utan att krångla och dricker vatten.
/ Louise Sannas syster 
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

# 50 oki :)
ojsan! stackar lilla skrutt-kanin.. men vilken tur att du fanns som kunde ta dig an henne och att du gör det även fast det kostar massor av pengar för dig!
hoppas hon får det bra nu!
stackars kanin.O tur att hon har det bättre nu!
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Har varit i England men har fått höra i familjen att hon är 100g fetare :) känn tryggt och bra att de går åt rätt håll!
Tack för alla fina komplimanger, de värmer!
ang. hur gammal hon är så har jag avkommor efter henne och är märkt med 8 som året hon e född, så runt 2 år är hon :)
Jag måste komma över och se flickan! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Absolut emelie! de e bara komma :)
tassavtryck, tur att det finns sånna som du!

hon skulle ha blivit tillbakaskickad av vemsomhelst annan, kan jag tänka mej. Du är en ängel!
#57 Spikat!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Kan du inte lägga upp bilder på hur hon ser ut nu =D?
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Har sett Wilma på din hemsida nu och såg uppfödarnamnet där, undrar om det var den uppfödaren som misskött Wilma eller om den uppfödningen sålt henne vidare till en annan uppfödare?
#62 Nej, det är inte uppfödaren jag köpte henne av :)
som #61 skrev, hur ser hon ut nu ? :)
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Kan försöka fota en idag :P Men hon är inte bra i pälsen ännu, vet inte om de beror på att jag badat henne med starka medel som gör att död vävnad och päls ramlar av henne. Men hon ser ändå bättre ut :)
Vilken hjälte du är sanna! En sann djurvän. :)
Vet många som hade löst problemet på annat sätt..
MVH John