Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1638 ggr
linneabylund
0

lös i magen !!

Hej min kanin är lös i magen nästan varje dag ! hon är bara 5 månader . jag undrar om det är farligt att kaniner är lösa i magen ? jag ger henne bara vanlig kanin mat och sallad, morötter, och vanliga rotfrukter ? snälla säg om det är farligt !

watervalley
0

Prova att ge blåbärs blad  :) tror det hjälper ..

Ljusta
0

Om hon är lös i magen så låter det som att du måste ändra i hennes foderstat så att hon får mer fiber och mindre fett. Vissa kan också vara känsliga för grönt, så ge det i lite mindre portioner. Du kan ge väldigt lite/ingenting tills hon är bra i magen igen.

Vad menar du med "vanlig kaninmat"? Vilket pellets ger du? Och hur mycket?

Ljustadalens kaningård

zezagena
0

Undvik rotsaker/sallad/morötter 1 månad. Prova gärna endast hö nga dagar o se om tarmen stabiliseras o hon lämnar runda fasta kulor o då börja ge henne lite av fodret. Blir hon ånyo lös i magen pröva byt foder. När hon helt bra ge lite rotsaker, undvik sallad/kål.

Lycka till :D

Rozza
0

Unga kaniner är mer känsliga än vuxna kaniner. Kaninens bas föda är hö det får man inte glömma bort. Så vill du att hon inte ska vara lös i magen så kör du på hö och vatten tills att  hon blir bra. För mycket frukt och grön kan ha med det att göra även om vi tänker oss att sallad skulle vara bra för kaninen så är det farligt? om den får det varje dag. frukt och grönt kan man ge några gånger i veckan.

Lika när man vänjer kaninen vi gräs får man inte ge för mycket utan lite åt gången. annars kan det bli lika där att man får problem med lös imagen.

bunnyheart
0

Kajsa blev lös i magen när hon fyllde 1 år.

Jag gav henne bara hö och vatten, ingen pellets elr frukt och grönsaker.

Sen försök komma på vad det kan vara som hon reagerade på.

Kajsa reagerade på äpple men inte maja så nu får kajsa aldrig mer äpple i större mängder :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."