Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1448 ggr
eliana
0

Ovilja att äta hö?

För ett par veckor sedan tog jag mig an en liten kaninkille som var otroligt mager. Jag såg med lätthet revbenen, ryggkotorna och lårbenen. Mycket obehagligt..

Nu har han lagt på sig och börjar se mer normal ut så faran är över men jag kan inte sluta fundera över en sak.

I början vägrade han nämligen att äta hö… Han verkade må bra i övrigt, tänderna var okej, han åt pellets och grönsaker/frukt med god aptit, drack ordentligt med vatten, avföringen såg okej ut och han var social och pigg. Höet är det heller inget fel på, min egen kanin äter det glatt och mår mycket bra.

Och nu äter "den lilla" utan problem av höet med.

Vad kan det ha berott på att den lilla magra stackaren inte ville äta hö i början?

Att umgås med djur är att vila sin själ

[sstorm]
0

Gav du den pellets med? Vissa kaniner äter sig mätt på pellets och lämnar då höet för de är inte lika gott helt enkelt.

rahl
0

Bland annat därför - och sen för att pellets är inte så bra som den beskrivs (jag kan gära lägga några länkar varför) - får Pepparkaka ingen pellets utan hö, örter, gräs, grönsaker.

Fridaaaa
0

Min måste äta pellets annars håller hon inte hullet, och ja hon får BRA hö och grönsaker ibland (hon har känslig mage så kan typ bara äta morötter,äpple och litelite paprika).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eliana
0

Jag gav från början enbart hö, min egen kanin får ingen pellets så jag hade helt enkelt ingen hemma.

Men när han inte åt hö alls var jag tvungen att börja ge pellets för han kunde ju inte leva på enbart grönsaker…

Men som sagt så är han rätt fin i hullet nu så pellets får han bara pyttelite av och istället mer grönsaker och en del frukt.

Att umgås med djur är att vila sin själ