Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 11048 ggr
loveorhate
0

Minska/få bort dubbelhaka

Hej!

Jag skriver åt min kompis som inte har en användare, men hon behöver lite hjälp.

Hennes hona (3 år) har fått en stor dubbelhaka. Hon väger ca 3kg, får 1dl stampe (dock nu när hon har kullen vet jag inte exakt hur mycket hon får, jag ger ju till alla samtidigt) om dagen får springa ute några timmar varje dag, även haft en hoppkarriär som just nu står på sidan. Hon håller jättebra hull, bara att nu har hon haft tre kullar och den tredje kullen är fortfarande kvar hos henne, 8v men flyttar från henne om några dagar.

Dubbelhakan blir större och större elr vad man ska säga, men resten av kroppen är i lagon hull. En liten dubbelhaka är väl  inte så farligt, men den är verkligen stor;)

Så, hur minskar man/får bort den?

Verkligen glad för svar=)

malin--a
1

Min lille hane hade en liten dubbelhaka ett tag, men när jag tog bort pelletsen och bara gav honom hö+grönsaker försvann den tillslut! :) Dock var den ganska liten så kan ha berott på det.

♥

Zvintos
1

Det bästa är att börja med att minska på pelletsen, då det ofta är största boven.
Det tillsammans med mer Motion.

Hakpåsarna brukar dock inte gå att få bort helt, men många kan minskas på mycket.

malin--a
0

Glömde tilläga att jag gick promenader med honom, minst 1 gång per dag oxå :)

♥

Elina.
0

Avla inte på honor med hakpåse, det är i många fall genetiskt.
Hakpåsen går nödvändigtvis inte att få bort eller få att minska i storlek, men det kan ju vara bra att se över fodret och motionen.

loveorhate
0

grejen är ju att hon har det perfekta hullet, bara att hon har en dubbelhaka;) Så vill ju intee banta henne, för man kan lixom inte dra ner på fodret och tänka, nu blir nog benen mindre feta, man bantar ju ner hela kroppen;) Eller?o.O

Men ja, andra tips?, eller hjälper allt det även om hon har perfekt hull?

jojjolojj
0

Lämmnar 'avtryck' här :) Min kanin har också en jättehaka :o även fast hon också är i bra hull :)

Rexkanin
0

Men om du ger henne grönsaker och hö+motion så bli hon nog inte mager avv det ;)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

[sstorm]
0

Har en kanin dubbelhaka är den inte i bra hull någon stans. Jag har sett en öppnad kanin på kort som hade en liiiiten dubbelhaka, gissa hur mkt fett de fanns inne i den kaninen!

bunnyheart
0

Men det måste väl inte bara vara fett som gör 'dubbelhakan' för hakpåsar kan ju bero på överflödigt skinn och päls som samlas där.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

conejos
0

Nästan varje kaninhona över 1 år har hakpåse.Det är väldigt svårt att inte få det utan att kaninen blir smal och kantig.

Man kan som sagt bara minska pellets och motionera mer så minskar den förhoppningsvis,men försvinner nog inte helt

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[sstorm]
0

#10 ingen av mina kaninhonor har hakpåsar och inte heller någon av alla de jag känner. Då rör de sig även om dvv. Visst är de genetisk ärftligt också men avla då inte på kaniner med hakpåse…

bunnyheart
0

#11 Vad menade  du med "Då rör de sig även om dvv"?

Menar du att dvv har ökad risk för hakpåse elr vad?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[sstorm]
0

#12 man ser oftast hak påse på dvv och andra vädurs raser ja.

bunnyheart
0

#13 Men är det dåligt? Maja har en liiiiten hakpåse (hon är dvv) men det är bara överflödigt skinn.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[sstorm]
0

#14 ja de är ju inte önsvärt iaf

bunnyheart
0

#15 Påverkar det på utställningen? :(

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[sstorm]
0

#16 kaniner med dubbelhaka blir nollade på utställning.

bunnyheart
0

#17 Okej :(

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

jojjolojj
0

ja asså alla mina dvärgvädurar (honor) har påsar men inte mina korsningar :)

conejos
0

ja men den går inte att ställa ut med det gör inte ont för den vrf kan man då inte avla på den?

Känner jättemånga erfarna seriösa uppfödare som knappt lyckas med att inte få hakpåse vi 1-års åldern

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[sstorm]
0

#20 de beror på om du vill ha de ev genetiskt nedärvt till bebisarna.

[BonnieL]
0

Ingen av mina honor har hakpåse, två av dem är över 2 år och en över 1 år.

loveorhate
1

en grej, jag trodde att alla honor fick hakpåse efter de fått ungar? Alltså om man inte typ banar bort den direkt..? Alltså de känns mer som överflödigt skinn, och hon fick det efter sin första kull… Men ja, okej, men hon känns väl inte så fet

loveorhate
0

en grej, jag trodde att alla honor fick hakpåse efter de fått ungar? Alltså om man inte typ banar bort den direkt..? Alltså de känns mer som överflödigt skinn, och hon fick det efter sin första kull… Men ja, okej, men hon känns väl inte så fet, snarare smal och hon får väldigt mycket Motion, ska hon minska ner på stampen?

jag blir väldigt förvirrad, alla säger typ olika saker…

Men så hon ska ta bort pelletsen och motionera? Och försvinner skinnet eller vad man ska säga? Eller? Asså ja, hur får man bort hakpås-skinnet (;P) försvinenr det bara? :S:O? ;)

Emelie
1

#20 Därför om man avlar på utställning så är ju inte hakpåse önskvärt, och därför är det onödigt att avla vidare på det i och med att det är ärftligt.

Dessutom kan en hakpåse bestå av bara skin, men oftast är det inte så det ligger till.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Rexkanin
0

Får jag bara fråga, sitter hakpåsen vid doftkörteln på haken eller är den som en stor dubbelhaka vid halsen?

Min kompis har nämligen en Dvv. när hon lägger sig ner blir det som en stor dubbelhaka, men dem tror inte att det är fett…

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

LinneaJohaanson
0

Ingen av mina kaniner jag någonsin haft har haft dubbelhaka..
Då gäller det nästan bara dvv.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se