Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3190 ggr
Breathplay
0

Tam kanin utslängd i det vilda?

Idag när jag var i stallet och red så såg jag något litet svart/vitt som låg och gömde sig i ena hörnet av ridbanan. Jag var övertygad om att det var en katt men när jag kom närmare så skuttade det runt. Jag såg då att det var en kanin, den tog ett par skutt och skuttade runt i en cirkel innan den sprang vidare in i en buske.

Det var en långhårig kanin med hängande öron och svart/vit. Nu är frågan vad ska man göra? Är det en förvildad kanin? Ska man fånga in den? Lägga ut mat till den? Kommer den komma tillbaka ens?

Isabella Ekelund

Jennymaria
0

Jag skulle absolut försöka fånga in den och åtminstone se hur den mår! Hur mager den är, om den har sår eller tovor i pälsen…

Jag har inte precis erfarenhet, men tamkaniner som rymmer eller på annat sätt hamnar ute i naturen har inte precis en tendens att bli "förvildade", har jag för mig. De klarar sig inte på egen hand. Därför är det antagligen frågan om att rädda ett liv ifall du lyckas på tag på den!

Försök!

(DESSUTOM skrev du långhårig kanin med hängande öron - det är med andra ord en tamkanin!)

Breathplay
0

Jo, jag tror också det är en tamkanin, men hur ska man fånga in den? Den är nog inte så tam att den kommer komma fram till mig..

Isabella Ekelund

Valkyrie
0

Tycker också att du absolut ska försöka.
Man kan ju fixa "fällor med mat i så om kaninen går in och äter så stängs dörren och det är ju absolut inte farligt.
Kaniner mår inte bra i det vilda och den kan ju ha rymt så sätt upp annonser.
Annars kan du hitta några som kan hjälpa dig och ringa in den och kasta handuk över. Hehe så gjorde jag igår med en höna på rymmen ^^

Hoppas du får tag i den, lägg ut mat :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Rebiz
0

Vart bor du?

Jennymaria
0

#2 hehe, ja det kan ju inte vara så lätt :-) men någon sorts fälla, jo….

Inaarah
0

Undrar också vart du bor. Har faktiskt varit ett par kaninstölder, intrång osv så om du bor i närheten av någon kan det ju vara dennes kanin.

Annars hade jag satsat på att fånga in kaninen :)

pigelina
0

SKulle jag fånga in en kanin skulle jag använt en håv, kaninen vågade ju vara kvar så du såg den, antar att den kan vara tam och inte diräkt svår att fånga, håv låter kanske lite elakt,men då behöver du inte vara lika nära den och kaninen kanske inte hinner bli rädd förens den är fångad, tips? om du ska ut och jaga är att hya med en transportbur om du har, eller en låda eller liknande:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

MajaL
0

Försök fånga in den och anmäl den som upphittad.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Breathplay
0

Den var vid stallet idag igen, dock skrämde hundar slag på den lille stackaren. Men jag ska testa imorgon. Tack för alla tips?!

Håller er uppdaterade om vad som händer (:

Isabella Ekelund

Breathplay
0

Jag bor i HBG..

kaninen var där idag också försökte fånga in den men det är svårt att komma tillräckligt nära. Om någon har en sån bur som stängs när kaninen går in så hör gärna av er! Eller tips? på var man kan få tag på en sån.

Isabella Ekelund

Valkyrie
0

10# I stallet förut så gjorde de egna med typ rep och så och var inte svårt men jag vet ju inte hur de gjorde.
Var flera stycken som ringar in den och kasta över en stor filt.
Testa att ta lite godsaker i en skål och skrammla, var dock försiktig och bara 1 person håller på.

Rest in peace Valkyrie!

Jennymaria
0

Hur har det gått?

gaabriellaaa
0

skriver för att följa tråden. Jag tycker också håv låter som ett bra allternativ.

Hermelina
0

När min lilla hermelin rymmer brukar jag och en kompis/mamma gå ut med 5-6 kompostgaller som vi sätter ut bakom kaninen, och sen motar vi in henne och snabbt som sjutton stänger vi til… :P

Valkyrie
0

Kaninen är infångad =)

Rest in peace Valkyrie!

Wellcraft
0

Tur att kaninen är infångad :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund