Hemlös kanin, vad göra?
När vi flyttade hit till vårt hus förra vintern så såg jag en tam kanin som sprang runt i kvarteret. På konsum hade jag då sett en lapp flera månader tidigare om just denna kanin. Ingen verkar sakna den! I går var senast jag såg den och den ser fortfarande jätte fin ut! Den har klarat vintern bra och jag har sett den ofta under våren på samma ställe. Men nu när den varit "fri" så länge är det väl ändå bäst om den får fortsätta vara fri? Jag vet att kaniner i det vilda inte blir så gamla pga stress från rovdjur osv. Men den här kaninen ser så himla fin ut och verkar må jätte bra när han skuttar runt i trädgårdarna eller ligger och solar.
Vad är bäst? Låta den vara eller försöka fånga in den? Ska man sätta ut mat till den eller låta den klara sig själv?
Jag tycker absolut att ni ska fånga in den.

Tycker precis som Bonnie att ni bör fånga in den.
Sätt upp lappar och om då ingen saknar den föreslår jag att du kanske vill ta emot den, du var ju inne på att skaffa kanin.
Eftersom du tänkte ha kaninen lös i huset så skulle det ju vara perfekt eftersom den är van vid så stort utrymme.
Synd att den kanske får sitta i bur hos gamla ägaren efter att varit fri så länge.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Försök fånga in den. ^^
Det har suttit lappar i affären ang kaninen, men än så länge är den ju fortfarande lös så ingen verkar sakna den.
Men är det humant att fånga in en kanin som levt fritt i snart 2år? Hur länge lever en kanin?
#4 Tam kaniner har minimal chans att överleva specielt när vintern kommer så det är bra ifall man fångar in den. Även om den levt ute i 2 år så ska den fångas in. Men låter ju inte tama djur gå i det vilda oavsett hur länge de varit i det fria. Hur länge en kanin lever beror på dess hälsa, gener osv men i genomsnitt brukar det ligga mellan 6-10 år på en frisk kanin, zookaniner kan leva något kortare tid.
Jag trodde ju aldrig att den skulle överleva den här vintern vi hade nu, men det gjorde den med bravur. Ja, då är ju min fråga. HUR fångar man in en kanin på bäst sätt?

en stor fiskehov, en hov, locka eller ringa in med kompostgaller.
Eller stor filt att slänga över.
Rest in peace Valkyrie!
Men får den inte hjärtlag då? Klarar kaniner den stressen? En kompis kanin dog när jag var kaninvakt för 20år sen under påsk. Den blev nog ihjäl skrämd av smällarna.

8# Nejdå inte det lilla.
Rest in peace Valkyrie!
Okej, bara så jag vet!
Berätta gärna hur de gås å de med, sen e ja nyfiken på hur den ser ut ;)
Den är Begie och ser ut som en "helt vanlig" kanin. Jag kan ju inga raser överhuvudtaget. Men den ser ut som kanniner gör mest
Lyckas jag fånga in den kommer det kort!
#12 Låter sött :)
Lycka till ;)
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
Lyckas du? :)

(Vill hitta hit igen) :)
fångat den en ?
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Tycker ni ska försöka fånga in den ( som ni verkar beslutat att göra ). Se hur rädd den verkar vara. Verkar den inte trivas.
Så tycker jag absolut inte att den ska få bo kvar inne. Utan i en stor Hage utomhus.

Hoppas det gar bra!
Jag har inte sett den å ett tag nu. Men den har setts på en annan gata ofta också så den flyttar nog runt lite verkar det som. Stort revir, om nu kaniner har revir.
Försök fånga den, elr hör med komunen elr så om nån kan avliva den. För dens egna bästa.
Men lycka till!