Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 4889 ggr
Peak303
0

Koppel till kaninungar?

Ville höra om det finns koppel till kaninungar som går att köpa i vanliga djuraffärer?

För alla jag hittar e lixom nästan förstora för mina fullvuxna kaniner, och har ett katt koppel till kaninerna men det är så pilligt att sätta på kaninungarna då dom aldrig vill stå stilla x')

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[ninnakm]
0

Menar du selar då? Jag har köpt från både djuraffär och www.rabb-it.se För på rabb-it.se så kan man beställa i olika storlekar. Men dom i djuraffären går väl att spänna om? (förminska)? Mina gör i alla fall det;)

N-Jorgensdotter
0

Hos www.nathalieandersson.se/NSK.html kan du måttbeställa selar, då vet du att selen säkert passar

Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com

Hermelina
1

Man ska inte ha koppel på kaninungar under 10 veckor, bättre att ha dem  lösa i rasthage? Glad

Valkyrie
0

3# Såklart man  kan! Jag började selträna vid 9 veckor och min kompis har börjat redan vid 8 för att vänja så det inte blir en chóck sen. När de är mindre är det ju väldigt lugna :)
Dock har min kompis inte börjat vara ute i selen, bara inne :)

Hur gamla är de?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Peak303
0

Ok, tack så mycket :D

#1 Men dom jag köpt i djuraffären går ej att spänna in så mycket :/ Dom har typ passat stora dvv :S

-'  Malin Hultman

Emma-lundqv
0

#4: Jag börjar aldrig selträna innan de är 12 veckor, unga kaniner har känsligt skelett och jag skulle inte vilja riskera skador om kaninen blir rädd och får ett ryck (:

Peak303
0

#6 ok, men asså jag menar till kaniner i den åldern då mina kaniner alltid e så typ smala på något konstigt sätt även om dom äter som hästar x) Men kommer lätt ur selen till vuxna :)

-'  Malin Hultman

minkaninester
0

H-selar brukar ju gå att spänna in och ut varesig du köper på internet eller djuraffären. :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[aammE]
0

Det finns speciella kaninungeselar på min djuraffär, om du vill så kan jag kolla vad de kostar så kanske jag kan skicka en sådan till dig om du vill ha? Tror inte att frakten är så dyr.

Valkyrie
0

6# då menar jag självklart bara börja selträna, inte börja hoppa och så :)

Rest in peace Valkyrie!

minkaninester
0

#10:
Det hon menar är att blir kaninen rädd och springer iväg är du kanske inte med, kaninen liksom flyger upp, kaninungar har som sagt känsligt skelett och är det är heller inte fullt utvecklat i den åldern du börjar träna i. Det är bäst och vänta. Själv börjar jag när dem är 13 veckor, då får dem springa i selen i komposthagen, sen när dem har vant sig vid det är det koppel på och trädgården. :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Emelie
0

#4 Det beror på vad du menar med selträna. Självklart kan man ha kaninungen lös i en rasthage med selen på för att vänja den vid känslan, men så fort du sätter på kopplet så kan det skada. Som sagt är en kaninunges skelett inte färdigutvecklat, och det räcker med att det blir minsta ryck i selen och skelettet kan rubbas för resten av livet, så att kaninen får men för det osv.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Valkyrie
0

12# exakt så menar jag, att man bara har selen på :)

Rest in peace Valkyrie!

Hermelina
0

Jag har inte läst alla svar ang. selen, men det jag har hört är att man inte ska börja använda sele förrens efter 10 veckor eftersom kaninens skelett kan vara skört + att jag inte vill utsätta kaninungen för plötsliga ryck vilket då kan skada ungen om den blir rädd och rycker till. Sele utan koppel, ja visst.. .. alla gör som de vill ;) Jag har dock aldrig haft problem med att sätta på sele på mina kaninungar efter 10 v  eftersom jag hanterar dem så mycket med händerna innan att de inte blir rädda sen när en sele kommer på.!  :)

Emma-lundqv
0

#13: Men det är ju ingen direkt mening med att bara ha på selen när kaninen bara är åtta veckor gammal, det tar inte direkt en månad för den att vänja sig vid det. Då tycker i alla fall jag att det är bättre för kaninen att bara få gå ute i rasthage när den är så pass liten ;) Dessutom kan ju även kaninen fastna ifall man har otur. Så personligen skulle jag i alla fall aldrig sätta ett sele på en kanin under 12 veckor, men alla får ju avgöra själv vad de tror är lämpligast.

Rexkanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis kanin, en blandning mellan Dvärgvädur och Hermelin behövde en sele för illrar eftersom han är så liten, det kanske kan vara något för dig :)

Nackdelen var att kopplet var vääldigt kort så det kanske man behöver köpa till ;O

Lilla Plopp i sin iller-sele :D

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

emms
0

#16 Dom selarna är inte godkända.

Emma

Valkyrie
0

17# Tänkte också på det men såg inte hela selen så såg inte hur den var byggt.

Rest in peace Valkyrie!

[aammE]
0

#17 Inte godkända på hopptävlingar ja, men det finns ingen lag som säger att man inte får ha sådana. Däremot så är de där selarna inte alls skonsamma för kaninens rygg, men det är ju en helt annan femma. (Rätta mig om jag har fel)

Rexkanin
0

#16 Okej, ska säga det till henne! :O

emms
0

#19 Är dom godkända annars? :P

I alla fall tycker jag inte att man ska ha sånna selar som inte är godkända på tävlingar heller pga att dom är ju godkända för att dom är bra. :)

Emma

Valkyrie
0

Är inte det strypefekt eller varför är de inte godkända?

Rest in peace Valkyrie!

[aammE]
0

#21 Ja, det är dem men man bör ju som sagt inte använda dem om man är rädd om kaninens rygg, vilket man borde vara. Skrattande

Rexkanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag vet är det inte stryp, fast den sitter som ett kors på ryggen och sen är det varsinn öggla till ryggen och huvudet/halsen Foten i munnen

Men om dem skulle vara ogodkända är det dåligt av dem på djuraffären (Grizzly, tror jag.) som sa att det gick bra med iller-sele…

Dessutom har just Grizzly sålt denna Plopp till min kompis FAST han hade underbett ;(

Ungefär såhär ser selen ut, kanske inte världens bästa bild men så att ni förstår…

[aammE]
0

#24 Det blir strypeffekt och förstör nacke/rygg med en sådan sele.

Rexkanin
0

Okej.. :(