Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3506 ggr
[Niike]
0

Vad händer med Angoran?

Om man inte klipper en Angora kan den ju dö.. Men varför? Är det för att den tappar aptiten och slutar äta så den svälter ihjäl?

Zvintos
0

Om jag förstått det rätt så kan pälsen tvinna/tova ihop sig, vilket ju gör väldigt ont.
Denna smärta kan få kaninen att dö, antingen bara genom smärtan, eller genom att den slutar äta pga det.
Sen blir det nog väldigt väldigt varmt med den pälsen.

Veero
0

Men usch :O

Kiwanu
0

Oj, vad läskigt.

[Wera]
0

Oj det visste inte jag!
Men da maste det val vara samma sak med teddysar om man inte borstar dom for da blir det val som #1 skrivit? :S :o

[Niike]
0

Men vad jag har läst måste angoran klippas var tredje månad (eller vad det är?). Gör man inte det så dör den.
En teddy kan man ju t ex borsta.. Räcker det inte med att borsta angoran då?

Zvintos
0

#5: Fast pälsen måste väl klippas ändå.
Den växer ju hela tiden och blir längre och längre.

[Wera]
0

#6 Till skillnad fran Angoran slutar deras pals aldrig att vaxa, men det gor teddyns.
Ja men jag menar man inte borsta teddysar da blir det tovor ocksa, och de tvinnar ihop sig.

Zvintos
0

#7: Det var det jag menade - att angorans päls ju måste klippas även om den borstas.
Just för att den växer hela tiden.

Trasdockaa
0

#5 Anorgor borstar man inte, det förstör fibrerna. De har så pass bra päls att den inte behöver borstas och tovar inte (mer än ev något i nacken).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[Niike]
0

#6 Hm, sant.
#9 Nej det vet jag, men om det nu inte blir några tovor, vad är det den mår dåligt av?

Trasdockaa
0

#10 Det är väldigt logiskt, en päls kanin inte bli HUR lång som helst utan att den tovar. Kan du tänka dig hur en angora med 50 cm päls skulle må? Bara trycket av all tyngd från pälsen skulle göra angoran dålig.

imsuchadiva
0

En del anograkaniner som har "dålig pälskvalite" får tover i pälsen.

Varför de dör om man ej klipper, vet jag inte.

[Niike]
0

#11 Nej det är klart, men hur snabbt växer den då? Den måste klippas, vad är det? Var tredje månad?

annaforsgren
0

De har svårare att leva ett normalt liv om deras päls släpar runt i marken, då trampar de på den, de uträttar sina behov så det kletas in i pälsen , den skulle inte må bra av det.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Wera]
0

#14 Och da skulle det sakert borja bildas tovor ocksa :P iaf. tillslut.

#13 Var tredje manad.

imsuchadiva
0

angoran ska klippas 4 gånger per år. ( var 90 dag ) och satinagoran ska klippas3 gånger per år.

Trasdockaa
0

Mina angoror hade runt 10-15 cm päls vid klippning var 3 månad.

annaforsgren
0

#15 ja exakt. Den skulle inte kunna motionera utan att den snubblar på sin egen päls.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Niike]
0

Tack för era svar =)

Maiae
0

Kul att veta:)

Mvh Maia

Anna_Sv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan en kanin få angorapäls utan att någon tidigare släkting haft angorapäls?

Min tremånaders Tova är troligtvis inte äkta angora, hennes tre syskon hade inte angorapäls.

På bilden är hon nyklippt.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Anna_Sv
0

Nästa bild är tagen drygt två veckor senare, då syns det att pälsen växt ut något. Idag, nästan en månad efter klippningen, är pälsen fluffig och tovar sig lätt, främst vid frambenen.

Det verkar som att angorapäls inte har några täckhår utan bara består av underull.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Tarkie
0

Din kanin har inte angora päls. Säkert fusch päls.

Animalfriend
0

#4 Jag antar det.

TereseE
0

Gäller samma sak för jamora (dvärgangora)?

Zvintos
0

#25: Ang vad?
Klippning?
För jamoran behöver ej klippas, pälsen växer inte kontinuerligt utan till en viss längd.

TereseE
0

#26 Precis samma fråga som trådskaparen ställt ovan. Glad

emms
0

#21-22 Jag tror inte du behöver klippa din kanin. Den är antagligen fuchs. Borstning några gånger i veckan räcker. :) Har själv en fuchs.

Emma

emms
0

Lägger till lite ;D

Om några månader så kommer hon säkert inte ha så fluffig och lätt tovad päls. De fäller babypälsen efter några månader. :)

Emma

teddykaniner
0

Jag har en angora till kel här hemma, han brukar vi kanske klippa var tredje/andra månad kanske? Det är pappa som brukar klippa honom! Han blev faktiskt klippt för en vecka sedan! Tungan ute

Kan tillägga att han är underbar! Han springer nu just lös bakom vårat hus! Flört

Med vänlig hälsning,
Jenny

RabbitLower
0

hha är de nån som hr en bild på en klippt angora ellr Teddy? hahaha jag vill bara se hur dom ser ut korthåriga

^.^

men e långhåriga kaniners päls samma som människors hår ? de vöxer hela tiden ? :P

TereseE
0

#31 Olika beroende på ras.

imsuchadiva
0

Men har frågan om VARFÖR kaninerna kan dö om de inte blir klippta blivit uträtt än?
Skulle vara intressant att veta verkligen varför, och inte bara spekulationer.

[Wera]
0

#21 En kanin kan inte bli angora pälsad eller teddypälsad eller någon annan pälsort om inte hennes föräldrar bär på det och din kanin är som de andra skrivit inte angora.

#31 Enbart angoran växer hela tiden, teddyn, lejon och de andra slutar växa.

#33 Jag vet inte om du läst det ovanför men det är ju för plågorna att ha tovor, pälsen blir så lång att de säkert inte kan springa och motionera och leva normalt etc.

emms
0

#31 Angora som blir klippt på LU ;)

Emma

[Wera]
0

#35 Haha coolt det ser ut :) brukar dom inte lämna typ 5-10cm av pälsen? ;)

imsuchadiva
0

#34 Jag har läst allt, har skrivit en del saker själv också.

Men känns som ni bara har spekulerat i varför den dör om man inte klipper den.

Anna_Sv
0

Tarkie, emms och Wera:

tack för svaren! Nu ser framtiden lite bättre ut, både för mig och för Tova. För mig för att jag slipper klippa henne var 3:e månad och för Tova för att hon slipper bli klippt. Guschelov så älskar hon att sitta i knät och bli kammad med en kattkam. Har också köpt en tovutredare (för hundar) som skär igenom tovan.

Nu ska jag läsa på lite om fuchs!

emms
0

#38 Ser pälsen ut såhär när den är utväxt? :)

Emma

EricaN
0

Man måste klippa pälsen på en Angora för att den inte ska dö av värmeslag, pälsen är väldigt varm. det är också, för er som inte visste, förbjudet att ha en Angorakanin innomhus eftersom det är på tok för varmt för den! Dom ska hållas ute och så svalt som möjligt.

Dom flesta som har en kanin av rasen använder den avklippta pälsen till olika plagg såsom mössor vantar, halsdukar och sockar mm eftersom pälsen har väldigt lätt för att hålla inne värme och stänga ute kyla t.ex. (ännu en anledning till varför man inte får ha kaninen innomhus och varför man måste klippa den var tredje månad minst)

Hoppas att detta är till någon nytta ;)

Mvh EricaN

Zvintos
0

#40: Enligt vem är det förbjudet, och vart finns det att läsa?
Står ingenting sådant i L80 iaf, som ju reglerar just burmått, temperatur de djuren ska vistas i osv.
Det enda som står om Angoran är;

"Allmänna råd till 8 kap. 4 § Angorakaniner bör klippas minst en gång var tredje månad."

"Allmänna råd till 8 kap. 10 § Strömedel till angorakaniner bör utgöras av halm."

EricaN
0

#41 ok jag rättar mina fel, man Bör inte ha den immonhus. Jag har pratat med många uppfödare då jag funderar på att skaffa en angora och det är dom som har sagt att en angora kanin inte får vara innomhus eftersom dom inte klarar av värmen…

Tina-A
0

Det en uppfödare beskrev när vi intervjuade några till artikeln om angora som vi har här på sajten (gå gärna in och läs rasartikeln om angora här!) var att:

_"Det man måste tänka på med den här rasen är att man måste klippa pälsen, eller ullen, var tredje månad. Efter 90 dagar ska ullen vara minst 7 cm lång och om man inte klipper den kan kaninen dö. Den börjar må dåligt och kan tappa aptiten om man inte klipper pälsen."
_
Anledningen till att kaninen tappar aptiten och därför svälter ihjäl kan mycket väl till stor del bero på att det blir för varmt med ullen de har.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Anna_Sv
0

#39 Emms:
Oj vad långt efter jag läser den här tråden! Ja, så ser hon ut, närapå. Lägger in en relativt nytagen bild.

Anna_Sv
0

Här en närbild på pälsen två månader efter att hon klipptes. I skrivande stund är pälsen nästan helt viltfärgad, endast under-ullen nertill är grå.

[Nallegardenskaniner]
0

precis som #43 säger så tror jag att det blir för varmt med ullen..

det ser ju en anning varmt ut x'D?

Min lilla glitter (R.I.P) <3

[sstorm]
0

har inte läst hela tråden!

Enligt en angora uppfödare jag pratade med så sa hon ngt i stil med att "tovar sig pälsen på en angora är de bara slakta" de har inte bra kvalite om de får tovor med andra ord.

[Nallegardenskaniner]
0

#42.. jag har mina inne då i ett ganska svalt rum och dom lever och mår bra.. så det är då ingen lag vad jag vet (?) på att man MÅSTE ha dom ute:P  och fukt för angora päls = inte bra ;) men men :)

då vatten/fukt bara skapar tovor på dom som inte har så himlans bra päls kvalité ;P

[Nallegardenskaniner]
0

#47 usch hemskt med "det är bara att slakta"  nej dom har inte bra päls kvalité om dom får tovor.. men slakta nej nej x'D skulle aldrig vilja göra det.. en av mina angoror brukar få tovor.. men då klipper jag bara bort dom skulle aldrig kunna falla mig in att slakta henne hon är så snäll och go..

[sstorm]
0

#49 har man över 30 angoror är de nog att överväga ;)

[Nallegardenskaniner]
0

#50 ja (a) om man har så många haha ;P men jag har ju bara 5 st så Oskyldig