Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1738 ggr
baloo4
0

Vaccinering , igen :)

Var hos veterinären idag men min ena katt passade på att fråga lite om vaccinering till kaniner.

Fick svaret att man bara behöver vaccinera mot kaninpest om man ska ta ut kaninen.

Ska man däremot ställa ut sin kanin ska man vacc mot gulsot oxå.

Stämmer detta ?

(Finns inte´gulsot hos vilda kaniner ?)

/Fia

Billikanin
0

Jag har alltid hört att man ska vaccinera mot båda! Visst finns gulsot hos vilda kaniner, om jag inte har helt fel för mig! Jag ställer inte ut min Billi (han är en korsning, så det går inte ens) och jag har honom vaccinerad mot båda. Min veterinär sa att båda finns vilt och rekommenderade därför vaccination mot båda. Vad jag däremot har hört är att man inte behöver vaccinera lika ofta mot gulsot, men jag är inte säker på om det stämmer.

[Wera]
0

Inte så inne på vaccinationer men är det inte så att man vaccinerar mot gulsot främst i Skåne där det finns vildkaniner?

Billikanin
0

#2 Så skulle det nog kunna vara… Jag bor i Skåne, vi har massor av vildkaniner här och min veterinär rekommenderade som sagt vaccination mot gulsot. Men för de som bor uppåt i landet kanske det inte behövs, det vet jag faktiskt ingenting om.

Achatina
0

Om man har många kaniner är det ju rätt dumt att inte ha dem vaccinerade. Läste just på ett forum om någon i blekinge som fick ta bort typ alla djur i sin uppfödning pga ett gulsots utbrott som tros ha kommit till dem via höet.

pigelina
0

Om man ska vaccinera så tycker jag man ska göra det mot båda, jag skulle iallafall göra det!:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

baloo4
0

Hmmm, kan de få gulsot via höet ??

Okej får nog läsa på lite ….

Vi bor i skåne och här i vårt område finns mkt vildkaniner + en o annan hare oxå faktiskt :)

Finns det inte vildkaniner uppåt i landet ??

Eller är det så att våra här nere är mer drabbade av kaninpest ?

[BonnieL]
0

#6: Här i Skåne är det nästan omöjligt att ens kaniner inte blir smittade tyvärr.

[Wera]
0

#6 Tror inte vildkaniner finns uppe i Sverige där jag ex. bor (Gävleborg)

[ninnakm]
0

Oj, jag har inte vaccinerat mina två kaniner, vad kostar det?

[ninnakm]
0

läste på ett annat forum att en spruta kostar 200kr

loppislover
0

Min rekomendation är att vaccinera, jag har haft flera kaniner som har fått kaninpest, och det är verkligen ingenting man vill! Det är så hemskt att se sin kanin bli sjuk på ett sådant sätt.

Nu bor jag ju i Skåne och vet inte hur det är med smitta längre upp i landet, men det känns ju ändå säkrast att vaccinera. Så mycket kostar det inte att göra.

När jag har vaccinerat mina kaniner har det kostat runt 100 kr tror jag.

[ninnakm]
0

Okej, ¨per spruta då eller?

loppislover
0

Ja, det var något sådant. :)

[Hejkungen]
0

Min kanin dog i gulsot på en 4hgård, och det finns inga symtom på Gulsot sa vetrinären, dem dör väldigt plötsligt. Det smittas väldigt snabbt, så har man två eller fler kaniner borde man verkligen vaccinera mot gulsot.

[ninnakm]
0

#14 Oj!, Ska göra det, ringer till en veterinär, fast, jag har två kaniner (har just köpt den andra…dom går inte tillsammans pg av att honan som jag köpte är en inne kanin, så jag hemtade henne igår, ska jag kanske vänta ett litet tag med att vaccinera då? För att jag tänkte hon är ju ny:)