Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 744 ggr
Rebiz
0

Para med dubbelhaka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej! Mina hona är snart 9månader men har börjat få en liten dubbelhaka. Hon är smart och så i övrigt och jag har  hört att det kan vara ärftligt, men vill ändå veta vad ni tror. SÅ, tror ni att jag ändå kan para henne (som jag planerat att göra nästa helg) även om hon har dubbelhaka.

Kolla hur hon ser ut på bilden, nytagen.

Tacksam för svar!

[BonnieL]
0

Det finns alltid risker när man parar sin kanin, sen är det ju klart att om kaninen är överviktig och har dålig kondition kan riskerna öka ytterligare.

Tycker inte hakpåsen ser så farlig ut, vad utfodrar du henne med? =)

MajaL
0

Visst kan du nog det. Bara hon är i god kondition. Dubbelhakan behöver ju inte vara på grund av dålig kondition, utan är delvis även ärftlig.

Många kaniner lägger på sig lite mera på vintern. Men bara hon är i god kondition så ska det inte vara något problem.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Linnet
0

Har också ibland tyckt att mina kaniner har dubbelhaka på våren, men i själva verket är det bara en massa päls.

Visst kan du para henne.

Rebiz
0

Oketj, tack för svar, vill ju inte utsätta henne för några onödiga risker. Jag brukar ge ca. 0,5dl Stampe (;

hjartelyckanskaniner
0

Honorna har större risk att få hakpåse än hanar. Mina honor har hakpåse, iallafall 1 av de. Hon som har det väntar ungar när som.

Även om honan inte har det nu så kan hon få det när kullen föds. Det fick min första avelshona.

Så det gör inget sålänge hon inte är överviktig och har dåligt hull på resten av kroppen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Rebiz
0

Okej, tack<3 Känns mycket bättre nu:)

Denna kommentar har tagits bort.