kaninungarna... nyfödda..
Kan man se på håll om nyfödda kaninungar mår bra eller ens lever..?
För tänk om man är rädd att kaninmamman biter ihjäl kaninungarna ifall dom luktar som människa.. då kan man ju inte lyfta upp dom från boet och kolla om dom lever… Eller kan man stänga kaninmamman ute ur bolådan och sen typ dränka sina händer i mammans spån/hö/päls (eller liknande) och sen kolla till ungarna? Eller skulle kaninmamman kanske bli sur då och ta ihjäl ungarna? Om t.ex. inte kaninmamman litar på en ordentligt…

Vissa kaninmammor bryr sig inte. Men vissa bryr sig. Jag har hört att man ska dränka händerna i kaninmammans bajs/kiss. Om inte kaninmamman litade på en så skulle jag vara försiktig..
Ja, det beror på kaninen. T.ex. Candys ungar kommer jag inte ta i så mycket, eftersom Candy inte direkt litar på mig till fullo. Vill inte riskera något, så ska försöka vänta tills dem självmant kommer ut ;)

Ja, det är nog det bästa. Men om man öppnar lite på huset (om den har lucka) och om man ser att nån är död så kan man ta upp den. Men annars skulle jag vänta :)
det var så jag oxå tänkte… men man kanske har svårt att se om nån är död…? (har aldrig haft kaninungar) dom ligger väl kanske stilla och blundar så det kanske är svårt att se om nån är död.. eler..?
kan man se om dom andas kanske..?

Jag har inte heller haft ninhungar, men gör det något om nån unge skulle vara död och att man först ta ut den när dom anda ungarna har komit ut?
#5 de skulle oxå vara bra att veta… nån som vet?

*putt*
Jag har bara haft kaninungar en gång och alla överlevde, men jag tror man ser om dom lever eller inte. Om man tar upp dom känner man om dom lever eller inte. En död kaninunge ligger ju bara där helt livlös medan levande krälar runt.

#8 Men om kaninmamman inte litar på en, så den kanske kaninmamman dödar ungarna?
Kan man inte typ.. "lura bort" mamman? dem diar ju bara ungarna någon gång om dagen, har jag för mig xD Om hon går att hantera kan man väl sätta henne i rasthagen, gnida in händerna i avföring och titta på ungarna? XD

Ja, att inte kaninmamman ser en.. Det borde funka ;) Elr vad säger ni som är uppfödare?
När vi hade kaninungar så tog vi upp leah så att hon fick vara i hagen en liten kort stund när vi höll på lite med ungarna.
Vi doppade händerna i hennes kiss och bajs och hon märkte ingenting. :P

Vad bra :) Då kan man ju pröva ;D
Japp. Risken finns dock att kaninmamman blir stressad av att vara ifrån ungarna..

Jaa, hum.. hur ska man göra då? men släpper ut mamman och smyger till buren :D Nej men man kan ta ut mamman nån gång då och då i ca. 20-30 min och en gång tittar man titt ungarna ;)
Kaninungarna sprattlar ganska mycket även i boet. Så man kan titta in och se om dom lever. Annars skulle jag rekomendera att flytta på mamman, till något annat rum eller så, och sen gnugga händerna i hennes päls och kanske även i hennes bajs/kiss (om man är osäker på om hon litar på en) och försikigt peta lite på ungarna. De som lever kommer börja sprattla :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kan man ha plast handskar när man ska dränka händerna i bajs å kiss? det är ju så äckligt! :P Ska snart ta första kullarna på mina bebisar! (bebisar= mina kaninhonor som kommer vara ca 8-9 mån då jag tar ungarna :P)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Hej, om du inte vill ta i kisset och bajset kan du ta i halmen,höet eller i pälsen, ta lite på kanin mamman inna.. så händerna luktar henne:D Kul med kanin ungar:D har själv tänkt släppa ihop mina:D
Hur mycket man vill lukta "bo" eller "hemma" tycker jag beror på hur mycket mamman litar på en. En del behöver inte göra någonting alls medan en del kaninmammor blir jättestressade och biter ihjäl ungarna trots att man försökt lukta som henne
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det är viktigt att kolla igenom boet senast ett par dagar efter födseln. Ett bo med ungar kan vara väldigt djupt och det kan ligga bebisar långt ner i bottnen och kanske dö och börja lukta. Dessa måste plockas bort. En normal kaninmamma ska tåla detta, och om man villar bort henne lite och gnuggar in hennes lukt på händerna så borde det gå bra. Efter att man kollat igenom boet ordentligt en gång kan man låta det vara ifred några dagar sen.
Så rota igenom boet! När min jättehona födde i somras trodde jag först det var 6 ungar. När jag sedan plockade upp dem en efter en visade det sig vara 11!
Lycka till! :-)
#20: Haha. att man kan se så fel. :P Missa 5 ungar!
Men det kan faktiskt vara svårt att se. Dom ligger ju i en stor hög :)

Hehe, ja då är det bäst att man kollar :D
aa, ja kommer nog ta min hona till en utehage och snabbt kolla så att ungarna mår bra.. :)
#23: Jo, det låter smart ;)
Fast egentligen kanske man inte ska ta så fort? ;o honan låssas ju som att ungarna inte finns, hon kanske blir ännu mer stressad om man tar ut och in henne? xD

jag hade gjort så att ja hade klappat henne lite innan så att hon blir lugnare och så att du får hennes doft på dina händer och sedan hållt henne borta med den ena handen och känt efter med den andra..
Man MÅSTE se om där är någon död.. den ruttnar nämligen i värmen från de andra ungarna och då blir de sjuka och kan dö av den döda ungen..
hmm föredrar lukta starkt annat, är rädd det inte ska räcka med hö å halm. så går det att ha plast handskar! (jag har ganska många fobier haha Smulor, smuts, skräp och vill verkligen inte ta i bajs. :P usch) så kan man ha plast handskar på dej och dränka dom i bajs å kiss?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#26 Hahaha ;D
#27; Skarttar du åt mej! Vill du höra en till sak jag har som är knäppt?
Jag kan lämna sängen Obeddad när jag gå upp. Men när jag går och lägger mej fixar jag till kuddarna och allt, och bäddar typ sängen anars kan jag inte lägga mej ner och sova! :P något knäppt va! :P
åter går vi till ämnet nån som kan hjälpa mej?? Men plasthandsk problemet??
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tja om du nu måste ha plasthandskar så ha det ;P
annars är det ju äckligt :S ryser vid tanken! och sen kanske man inte får bort lukten! usch..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

heheee ;P
Jag är lite weard jag vet.. har hört det haha-..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Haha nej då :P
:P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
hehe… :P
#24 ja… honan kanske blir mer stressad om man tar henne i en utebur (enligt henne långt borta från sina älsklingar)… undrar hur ja ska göra… men sååå fort ska ja inte ta de, ja ska se till så att alla mår bra osv :)
putt :P