Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1751 ggr
Evilwolf
0

Aj, ilsken hona.

Hej.

Jag har problem med min kanin. Hon är enveten och arg så fort man kommer i närheten. Har hon sele på sig går hon hellre andra hållet än vad du gör, drar eller spelar skadad bara för att slippa det.
Hon har rymt ett antal gånger. (För många för att komma ihåg.)
Och hon bits, har biti sönder ett fåtal av mina tröjor och lite på min jacka. Första gången pappa hälsade på henne gick hon till attack. (Även om inte pappa brydde sig,) Även när min kusin på henne bet hon henne hårt nog för ett litet sår, hårdare än hon någonsin bitit mig.

Har ni några råd för några av problemen, snälla skriv.. Kan behöva all hjälp.

(Hennes bästa vän är min hund Casper. Och hennes bror, bor precis bredvid.)

PrinzeZz
0

spelar skadad? hur menar du nu? en kanin låtsas ju inte vara skadad, tvärtom, har den gjort illa sej kan det tom vara svårt att upptäcka. Kaniner vill inte visa att denne har ont eller är sjuk då det triggar rovdjuren att anfalla i det vilda.

Hur gammal är hon? kan det kanske vara tonåren?
Det finns annars många olika anledningar till varför en kanin kan vara "aggressiv"

Misskötsel, fel hantering, rädsla, stress, gener bl.a.

Flytta på hanen så han står en bra bit bort, hon kan bli stressad och
därför ha detta beteénde.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Valkyrie
0

hur gammal är hon? kan vara i tónårsperionden;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Evilwolf
0

Coco, är vad man säger speciell. Många säger det men för coco är det sant. Hon är i fin form och mår för övrigt bra men jag ska försöka ta henne till en vetrinär så fort som möjligt för att kolla henne. Men lovar, hon spelar.

Hon är runt ett år. Vi vet inte exakt när hon föddes men det var under höst/vinter i fjol. Hon och Jocke tyr sig till varandra. Dom kan till exempel sitta bredvid varandra och, jag vet vad man ska kalla det, prata?

Men hon har väldigt dålig tillit, och bits. Kan man på något sett förhindra det?

Rafflan
0

Tänkte också på det där med "spelar skadad", kanske är så att hon har ont och därför är ilsken?

Eller tonåren? Hur gammal är hon?

Kan även vara om hon är stressad eller mår dåligt pga nåt i omgivningen, då kanske hon bara är på dåligt humör eller orolig och biter därför?

Evilwolf
0

Dom andra i kullen, även jocke. är inte aggresiva det minsta. Pappan fick dom avliva för att han blev helt tokig efter att ungarna fötts.

#4 o #1 Kanske, men vi har inte märkt någon skada, och vi har tagit ut sådant som hon skulle kunna skada sig på. Det är bara i sele som hon beter sig så i.

Valkyrie
0

då blir hon kansek hanterad på fel sätt? hur bär du henne, vad gör du när hon biter dig? hur aktiverar du henne?

Rest in peace Valkyrie!

Nicolina
0

#5 Kan det vara så att du menar att hon bara lägger sig platt ner eller på sidan när du har henne i sele? Då är det nog mer en liten protest att hon inte tycker om att vara i sele och därför inte vill röra på sig.

[BonnieL]
0

Vad gör hon när hon "spelar skadad"?

Evilwolf
0

#8 När hon 'spelar skadad' Skriker hon bland annat. Vissa gånger kan hon lägga sig på rygg men annars är det att hon kan lyfta upp tassen, du vet som om dom fått tagg i foten. Hon kan skrika så att man tror att hon styrps eller bara plågat. Och, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men,. Tja, som om hon på riktigt hade ont i magen eller något annat sätt. Släpper man sedan in henne i buren utan sele vissar hon inget tecken på det hon gjort innan. Jag har inte riktigt hört talas om det innan därför undrar jag.

#6 Nu förtiden biter hon inte Mig, hon har skaffat sig repekt, och det är ingen som faktiskt vågar hålla i henne förutom jag. Första intrycket från min kusin var att Coco var galen.
Hur jag håller henne.. Jag har lärt mig att hålla kaninerna nära sig. Håller henne som om hon står på marken och när jag släpper ner henne gör jag det lungt. Mina grannar har kaniner och dom tycker oxå att Haibara beter sig konstigt.

Clariiz
0

#9; Då tror jag inte hon spelar skadad, hon är nog snarare livrädd. Kaniner skriker bara om de är riktigt riktigt rädda och kanske tror att de ska dö.

Du bör försiktigt vänja henne på nytt vid selen, hon kanske tycker att den är läskig? En av mina skruttar går toppen bra i H-sele men känner sig instängd i bogsele, så de få ggr jag provat med det har hon börjat backa och försöka ta sig ur den, eller sitter helt still.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Valkyrie
0

håller du henne så att hon står på dina händer? bättre att hålla handen under rumpan och en under magen intill sig.

verkar inte som hon spelar död, hon verkar rädd.

om hon verkar aggresiv och galen tycker jag att du borde ändra på hennes beteende. var med henne mer och visa att du inte är farlig. har du blivit arg på henne någon gång?

Rest in peace Valkyrie!

Evilwolf
0

#10, förstås, du kan ha rätt.
Mina grannar har oxå en kanin som är rädd då han går i sele, dom tycker ändå att haibara beter sig konstigt. Men det kanske är det. Sätter jag mig ner är hon lungare, kan det vara mig hon är rädd för när jag står upp framför henne?

PrinzeZz
0

ang att pappan blev "galen"… blev han agressiv han också och skulle "ta död" på allt och alla kan det mycket väl vara att hon ärvt det (även om jag tolkar det att det dessutom är mycket stress med i bilden)

Sen tycker jag att det är lite konstigt när du skriver att dom "pratar".
Det jag tänker på då är att hanen uppvaktar och därför blir honan stressad och därför "grymtar" tillbaka eller hur jag nu ska förklara.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |