Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1418 ggr
lottapelle
0

Kissar i soffan

Av någon orsak har Pelle börjat kissa i soffan. Samma ställe var gång. Han är kastrerad. Han har innan sprungit till sin låda. Och han gör det när jag vänder ryggen till.

Jag har haft en låda  någon meter från soffan också men den använder han inte så nu tog jag bort den. 

Kan det bero på att katten brukar ligga i den hörnan?

Något tips? om hur jag kan få honom att sluta?

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

annaforsgren
0

Det kan bero på att katten har kissat där, hanar vill ofta markera sitt revir genom att kissa.
Det bästa är kanske att lära han att inte vara i soffan, det kan du göra genom att varje gång lyfta ner honom när han hoppar upp.
Min kanin är också en riktig buse och hoppar ofta upp i soffan när vi inte ser, för han vet att han inte får vara där.

Hoppas du får ordning på det ;)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

lottapelle
0

#1 Tack för ditt svar. Jag trodde inte kastrerade kaninhanar markerade revir? Pelle får lov att vara i soffan, men numera bara under uppsikt. Han stannar inte länge, nosar bara lite, sedan lägger han sig på en fotpall som står bredvid.

Jag hoppas att det bara varit något tillfälligt ändå. Tycker bara det är konstigt att det är enda stället han har kissat på utanför lådan.

Min katt har aldrig kissat i soffan. Det hade jag märkt, fläckar syns tydligt på tyget plus att kattpiss luktar Rynkar på näsan.

Finns det någon som vet något sätt man kan lära honom att inte kissa där om han inte slutar av sig själv?

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

TereseE
0

Om det bara är ett på ett ställe i soffan så kan du lägga en plastduk just där, mindre inbjudande att kissa på. Förhoppningsvis så räcker det med att ha det så i någon vecka för att bryta hans ovana.

Har själv fått tvätta min soffklädsel efter att en viss tonåring Daisy kissade där igår. Samma sak hände en gång med Diezel när han var i samma ålder, men aldrig mer.

Daisy kissade dessutom på en matta i köket under en hel vecka, men nu när mattan är borta så sköter hon allt på toalåda. De har dessutom fått en till, så de har en i var. (Men sitter ändå i samma låda tillsammans, knäppjökar).

Bara man kämpar på så släpper det till slut. Glad

lottapelle
0

Tack Tessam det lät hoppfullt. Då håller jag tummarna och skaffar något underlag med plastad undersida. Nu har jag tjocks handdukar typ badrumsmatta.

Ja, de har verkligen sina egna idér om hur saker ska vara… Skrattande

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

annaforsgren
0

#2 ;D Jag vet inte vad jag skrev där, såklart hade du märkt om katten kissat där!. Men det är bra att det går bättre för pelle.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

TereseE
0

#4 Det kan också fungera, men om jag var du skulle jag vända den plastade sidan uppåt eftersom kaniner inte tycker om att kissa på sånt. Plastsäckar eller något sådant kanske? Inte snyggt, men förhoppningsvis behöver det inte vara där så länge.

lottapelle
0

#5 Bättre vet jag inte… Han kissade en gång till. Men nu har jag lagt dit ett babylakan som är plastat på baksidan. Och din gissning var ju inte så dum, katten hade ju kunnat kissat där men att jag hade försökt tvätta bort det. Sådan lukt sitter i ganska bra och även efter tvätt kan kanske doftämen finnas kvar som andra djur kan känna. Men jag hade definitivt vetat om det :)

#6 Det får bli nästa steg, att vända plasten upp. Jag hoppas slippa det - jag sitter ju själv där. Det finns ju genomskinlig plast, det går ju att flytta på den när jag får gäster.

1000 tack för bra tips?!

Jag återkommer med hur det går.

/Lotta

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

lottapelle
0

Uppdatering

Nu har det gått 3 veckor utan kiss i soffan. Jag tror det är babylakanet som hjälpt, han verkar inte tycka det är så inbjudande att kissa på det Glad. Lakanet är ju lite hårdare och låter en aning (knappt hörbart) när han går på det pga av plasten på baksidan. Håller tummarna för att det håller i sig.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se