Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 785 ggr
lisa-83
0

2 Hannar tillsammans

Hej

Köpte nyss 2 kaniner, och det var 2 hannar. de bor just nu tillsammans.. men hur blir det vid könsmognaden? har hört att de kan börja slåss. blir det bättre om man kastrerar dem?

Tänkte inte alls på detta då vi köpte dem.

EricaN
0

2 Hannar tillsammans fungerar så väldigt sällan att man inte ens vill försöka med det! att kastrera dom båda kan vara en lösning men det finns fortfarande många risker ändå. man kan prova och fungerar det inte så har man en plan B =)

[BonnieL]
0

Två hanar tillsammans är absolut inget att rekommendera! Visst, det kan funka i enstaka fall, men det är väldigt sällan. I bästa fall kastrerar som varandra, men det kan gå så illa att dom t o m dör, pga skadorna. Så du bör sätta dom i varsin enskild bur :)

Linnet
0

Dom borde ha talat om för dig när du köpte dom att man inte kan ha två hanar tillsammans, dom kan slåss på liv och död när dom blir könsmogna. Det kan fungera om du kastrerar, men det är inte alls säkert.

PimTheGreat
0

när blir hankanin könsmogen? Jag har just nu 2 hanar ihop vilket fungerar jättebra!

Linnet
0

DOm blir könsmogna vid ca 4 månaders ålder.

Zvintos
0

#4: De kan bli könsmogna så tidigt som 10v, även om det nog är vanligare runt 4 månader.
Av den anledningen anser jag att man inte bör ha 2 okastrerade ihop, just för att man inte vet när de blir könsmogna då det är så individuellt.

lisa-83
0

#4: Hur gamla är dina kaniner då? är de kastrerade?

Ja jag funderar på att sära dem redan nu då så det inte händer något otäckt.

kaninjosse
0

Kaniner blir väl oftgast könsmogen vid 5-6 månader?

Linnet
0

#8 Beror ju lite på Vilken ras? det gäller, stora raser blir könsmogna senare, men dvärgvädurar brukar bli könsmogna vid ca 4 månader.

[BonnieL]
0

#8 Individuellt.

kaninjosse
0

Hannar ser man ju enkelt på när de blir könsmogna, men hur ser man det på honor?

Linnet
0

#11 Det ser man väl inte direkt på honor.

PimTheGreat
0

Mina två hannar som går ihop är en tysk jättescheck som är född 08 och är kastrerad. Hanen han går tillsammans med är hans son, en korsning mellan tjs/dvv, som nu är 4 mån och inte kastrerad. Får ha koll på de då men de verkar jättegoa tillsammans.

Linnet
0

#13 Jo, det kan ju funka om den ena är kastrerad, det är bara att hoppas på det.

Sjomoren
0

När jag var liten visste vi inte så mycket om kaniner och hade två hanar tillsammans och det fungerade jättebra! :) Men det är inte att rekomendera då kaniner kan bli revirvaktande och vill ha ett eget ställe. Du kan inte ha dem i var sin bur? annars borde du kastrera dem :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

PimTheGreat
0

har idag fått se att det inte alltid funkar även om båda hanarna är kastrerade…

annaforsgren
0

Det finns hanar som fungerar jättebra ihop, medans de allra flesta inte gör det. Man kan kastrera båda hanarna innan de når könsmognaden, men det kan bli dyrt och onödigt om det inte fungerar.Flört

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus