Dolt anlag för japan??
Visst är det så att om kaninen har ett anlag för japantecking så syns det utanpå kaninen, iom att det enligt färgläran ger samma färg oberoende av att kaninen har enkel eller dubbel uppsättning av japananlaget? Så då kan inte kaninen ha ett dolt anlag för japan??
Så har kaninen anlag för japan så syns det utanpå? Eller? Jag får inte ihop det här… Var det någon som förstod ;-)
Ljustadalens kaningård
Är kaninen Bbj så syns japananlaget nögvändigtvis inte utanpå. På viltfärgade (tex viltgrå) kan japananlaget lysa igenom lite, speciellt på buksidan, men på tex svarta, bruna och blå kaniner ligger japananlaget dolt.
Tack! Jättebra att veta! De var precis det jag trodde, att det kunde ligga dolt, men då såg jag på en genetiksida att bj anlaget ger samma färg oavsett det finns i enkel eller dubbel uppsättning… Men då är B dominerande över bj alltså?
Ljustadalens kaningård
Ja, B är dominant över bj.
Jag har en dold japanteckand, ingen av föräldrarna hade japan så långt bak man kunde se i stamtavlan, vips föddes en kull där alla var japantecknade, uppfödaren började kolla längre bak, och minsan hade båda mamman och pappan japan bakom sig :)

Japanteckning är bara synligt på genetiskt gula färger (i undantagsfall kan man även skymta japanteckning på vissa andra viltfärger). Det innebär att en genetisk gul kanin (tex. en viltgul eller siames) aldrig kan bära dolt anlag för japan (bjbj, bjb), däremot kan de ha så lite japanteckning att den är svår att lägga märke till. En icke gul kanin (förutom undantagsfallen då) kan inte ha japanteckning och har den ändå ett japananlag (Bbj) så bär den japanteckning dolt. Paras den med en genetiskt gul kanin eller med en som har anlag för gult så kan ungarna bli japantecknade.
#5 En madagaskarfärgad hona jag vet fick halva sin kull med gul/svarta japaner. Pappan är vit bö, men troligtvis svart "under pälsen" och borde då ha Bbj. Då borde det väl vara logiskt att det blev ca 50% japan? Nu tror jag att jag har förstått ;-)
Ljustadalens kaningård

#6 Ja precis, pappan hade antagligen dolt japananlag :)