Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1393 ggr
Toaden
0

Matt päls och lite lätt håravfall

Min sökfunktion blev lite muppad när jag försökte söka.

Honda har i ungefär en vecka haft ganska matt och sträv päls. Jag vet inte vad det beror på, jag har tvingats få ett lite för snabbt pelletsbyte bara… Dom hade fått slut på stampe så jag blev tvungen att byta pelletssort. Dom andra två kaninerna har inte känt av det alls vad jag har sett.

Borstade igenom Honda idag och pälsen blev lite bättre, men jag märkte ett litet sår, som ett svagt skavsår och hon hade börjat tappa päls där. Det är lite svårt att förklara, ska fixa en bild på det efter lunch när jag tar in henne från hagen.

Tänkte i början att det var damm som satt fast i pälsen, hon gräver gärna och mycket, kan det vara så? Kan huden ha blivit irriterad av något? Försökte googla men det verkade vara en så himla massa åkommor med håravfall och hittade inget liknande.

Ska snart åka bort i fem dagar och vill gärna ha snabbt svar! Visst har kaninerna den bästa kaninpassare dom kunnat få men jag tänker inte åka iväg utan att jag vet att kaninerna är fullt friska och kommer må bra.

Toaden
0

*putt*

Toaden
0

Inga spekulationer alls? :/ Verkar det så allvarligt?

Toaden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild. Det lurviga smutsiga bruna är hennes baktass. Hon har inte så mycket hår på ovansidan av tassarna, och ett litet sår på ena tassen.

Ska tvätta alla sår med decinficering.

emms
0

Vet inte vad det är, men skulle ha åkt till vetten och fått det uppkollat. :)

Emma

bunnycutt
0

Mjällkvalster kanske? Tycker också att du ska ta kontakt med veterinär och få behandling!

[aammE]
0

Antingen mjällkvlaster eller så gillar inte hennes päls det nya pelletsen. Vad är det du har bytt till?

Toaden
0

#6 Det är någon tysk kaninpellets från hornbach jag blev tvungen att byta till… Det kan vara så som du säger.

#6, #5 Det liknar mjällkvalster, men när Diesel hade det tappade han aldrig päls.

Båda såren är decinficerade. Hon ser inte ut att ha ont av det, tack och lov.

Jag ska ringa vet imorgon och kolla. Hade inte möjlighet att åka och kolla idag, det var därför jag skrev. Tänkte såklart inte på att dom har telefon. Skäms Usch så dum jag är.