Sår som kommer "tillbaka".
Det känns som att detta är lite kompicerat, och jag förstår det inte alls själv, men jag ska försöka förklara ändå..
Förra året hade jag en massa problem med sår på mina kaniner. Det började med att en av mina fyra veckors bebisar fick ett litet sår precis vid könet. Så vi åkte till veterinären för att kolla upp detta, men dom sa att det inte fanns så mycket att göra än att tvätta och hålla koll på det. Det va inget stort sår, men lite dumt ställe liksom. Såret läkte fint och sen tänkte vi inte så mycket på det.
Några veckor senare fick även en annan unge i samma kull ett sår. Men denna gången otroligt mycket större och värre. Hela han va .. jag vet inte vad man ska säga, men "trasig" nere vid könet. Han va helt borta och det slutade med att han fick somna in hos veterinären för det fanns inget dom kunde göra. Dom trodde att han hade rivit upp såret på något…
Efter detta fick tterligare en unge i kullen ett likadant sår, fast på ryggen. Detta såret läkte ju också såklart, och vi va hos vetrinären även denna gången, men fick rådet att tvätta och låta det läka av sig själv.. Och såret läkte och kaninen blev bra igen.
Ytterligare några veckor senare så fick samma kanin som det började hos ett sår på örat. Ja likadant som dom andra såren också. Då började vi fundera på om det kanske var något genetiskt eller smittsamt eftersom bara kaniner innom kullen fått det. Men då får även en av ungarna jag sparat från en kull samma sommar, ett likdant sår på ryggen. Veterinären igen och tar prover osv.
Proverna visade inget speciellt utom att det fanns för mycket stafylokocker i huden. Och samtidigt hade vi fått in dåligt hö och dom trodde det var det som hade påverkat det.. Kaninerna fick pencilin och blev bra igen.
Sen kom det inte tillbaka på ett tag, fören jag fått hem två holländsak importer. Då trodde vi det var en reaktion på vaccinationen hon fått i holland men tvivlar på om det verkligen var det. Samma typ av sår igen… Men det läkte ju det med. Detta var då också på ryggen.
Så ja.. på ryggen, örat och vid könet. OCH det mystiska är att dom bara dyker upp från "ingenstans". Liksom det är så pass stora sår att jag borde märkt det tidigare om det funnits där ett tag liksom. Jag håller på så pass mycket med alla mina kaniner varje dag att jag borde märka det, men rätt som det är bara är det ett jätte äckligt köttigt sår, som liknar ett hål i kaninen.. Och det är bara på ungar/ungkaniner det har hänt med.
Mm.. Nu ungefär ett år senare har jag precis fått hem tre nya kaniner. Och upptäckte idag att en av dessa ungarna att hon hade två precis sådan sår på ryggen. Hade hon haft dom där igår eller iförrgår kanske, så BORDE jag märkt det, dom var OMÖJLIGA att missa.
Jag bara förstår inte vad det är och var det kommer ifrån, och vad jag ska göra. det är otroligt läksigt när det bara kommer och jag vågar knappt göra nått längre, eller ge kaninerna nått. Har ju sålt en del kaniner man bara kaninerna som VATT här hemma har fått såren, ingen jag har sålt som har flyttat. Så jag vet verkligen inte vad det är. Det verkar ju inte smitta heller så..
Fuunderar liksom på vatten, foder, underlag, nån bakterie av nått slag. Jag vet faktiskt inte. Har skrivit och berättat om det så på pass många gånger och ingen har hört nått liknade tidigare så.. ja.. svårt att veta, inte ens veterinären vet vad det är. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med denna lilla ungen som har fått såre nu. Men nu måste jag få stopp på detta en gång för alla och jag MÅSTE få veta vad det är så jag kan göra nått åt det.
Iallafall har vi varit hos veterinären idag, men dom kunde inte göra mycket.
Det ända dom kunde göra, enligt honom va att om jag kom in på torsdag så kunde dom söva ner henne och skära av en bit av såret och skciak in för analys. Men det är inte alls säkert att man får nått svar, det är inte säkert Billie vaknar igen, och det kostar hur mycket som helst. Vi bokade först tid när vi var där, men när jag kom hem började jag nästan gråta och sa till mamma att jag inte ville… Jag skulle inte klara att förlora min lilla bebis sådär. Men samtidigt kanske det hade gett nånting, men sen skulle jag inte kunna förlåta mig själv om Billie inte vaknade upp.
Känns sjukt värdelsöst hopplöst.
Alla förslag är välkommna… kommer lite bilder med.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Nej gud vad tråkit. Jag har aldrig hört om någotliknande och kan inte ge något bra svar.
Men jag hoppas att du får reda på vad det är så kaninerna slipper såren.. Verkar va riktigt otäkt.
konstigt också att de bara dycker upp.
Ja men hoppas verkligen att du får reda på vad de är.. :[
MVH Emsis Persson
usch! ser inge bra ut alls…. hoppas ni kommer på något svar. städa igenom allting med något medel som dödar bakterier o tvätta sedan av alla kaninder med vanligt vatten. hoppas det går bra
Ta upp detta på Kanin-net, vet vilken sjukdom det är men kommer inte ihåg vad det är..
Jag tror på pastruella….
#9 Blir inte sådana sår.
Det är inte paustrella, de sätter sig på andningen & ögon osv inte dessa sår.

Urtrist!
Jag tycker att din text och dina bilder beskriver eländet :-( bra. Varför inte skicka in text och bilder till ett X antal vetrinärer (typ 20 st) så kanske du får nåt vettigt svar. Jag tycker definitivt att det ser ut som en bakterie….
Kram

Fukt eksem? sökte och hittade det…

Till lägg till min.. ens hund fick visst tillbaka det varje år vid nått tillfälle…
Men det har kommit på olika kaniner med, olika ställen också. Endast ungkaniner också, mellan 4veckor-4månader.

http://home7.swipnet.se/~w-77537/ksjukdom.htm#start Står nått om larver och sår här ..
#16 Finns inget tecken på ohyra eller larver i såren..
nån form av syfilis kanske…
Tror också att det är någon form av parasiter, som tex skabb (sarcoptes) eller Svamp? (ringorm). Ringorm behöver inte alltid ge enbart hårlösa partier, utan det kan förekomma sår och krustor också. Skickar en bra länk.
http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Skin_diseases_main.htm
Klicka på "fungal dermatosis" samt "burrowing mites; sarcoptes scabiei and "Notoedres cati"
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig.

har du nå fler bilder…?
Letar för fullt…
Vet inte heller riktigt vad det kan vara men eftersom de bara får det hemma hos dig, och att det främst är ungdjur /djur som färdats långt ( = nedsatt motståndsförmåga?) så är det säkert något som finns i burarna eller i omgivningen. Har du rengjort alla burar med bakteriedödande medel? Man kan rengöra med kaustiksoda för att veta garanterat att inget smått överlevt, men å andra sidan kan inte kaninerna bo i buren på minst en vecka efter kaustiksodabehandling..hm finns säkert nått bättre medel..
'Hoppas det ordnar sig! Men försök att hålla kaninerna var och en för sig och rengör alla burar överdrivet mycket i väntan på diagnos :)

Tyckte att detta liknade ditt
problem…
http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Bacterial/skin_abscess.PDF
Självklar ringmask!!! Eller ringorm, förväxlar dem jämt det ena sprid inte till människan men vi sprider vidare. Syns tydligt på bild 1, 2 och 3. Bild fyra har det blivit lite upprivet, men ser nästan helt klart ut som det.
#23 Människor kan visst få ringorm, det var flera som fick det i stallet när hästarna hade det.
#24. Jo just det ja, vi kan få samma som hundar och hästar. Däremot inte de som grisar, kossor, katter och liknande djur. Fanns något mer undantag om det var Zebra men de har vi ju på zoo.. =)

Vet du vad det är än?
Mvh Maia
Ringorm kan smitta till människor både från kor, hästar, kaniner, marsvin mm. Människor kan även smitta djur. Dock är det vanligast att smittvägen är från djur till människa eller från ett djur till ett annat djur.
Ringorm är förresten vanligast hos unga djur.

Ush :( , hoppas det fixar sig! Det kan ju vara värt att söva ner sötnosen ? Då kan du ju få fram vad det är och stoppa det så att fler kaniner slippar.
Är kanske inte till mycket hjälp, men fins om du behöver lätta hjärnan/hjärtat lite :)<3
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#29 Det var nog det dummaste jag har hört… Varför ska hon riskera att den lilla dör?
Om det är ringorm (vilket det ser ut som) så är det behandlingsbart. Visst det är en jobbig svampsjukdom som är svår att bli av med! men det går bara man är noga att städa ALLT med virkon och behandlar såren som redan finns.
#30 håller med, det är ringorm. kan sägadet till 100% ssett det så många gånger innan.

#30 alltså det var ju inte riktigt så jag mena :$ om det är något som ingen vett vet vad det är, och det kanske visar sig att det inte är ringorm så är det ju värt att söva ner någon kanin för att ev få reda på ved det är och sedan kunna stoppa det på de andra kaninerna.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#32. Det är yttersidan inte insidan hon skulle kunna ha en sjukdom som gör att de river men då ser de inte ut så.
JAG KAN SÄGA 10o=% DET ÄR RINGORM
Jag tror också att det är ringorm, hade jag varit du så hade jag städat med virkon S, tvättat alla i familjens kläder, om du har en katt eller marsvin (de kan bära på smittan utan att det syns) behandla dem även dem och prata med utekattägare i närheten be dem behandla om deras katter springer kring kaninerna.