Var kommer vit blåögd ifrån?
Hur fick man in färgen vit blåögd hos kaninerna? Finns det någon som har det som orginalfärg?

Det finns ju alltid en färg bakom det vita. Vit blåögd kanin har xx som döljer alla andra färger.
Vit blåögd är väl egentligen som alla andra färger utom viltgrå, en sk "mutation".
Viltgrå är grundfärgen.
Har för mig det är så.
Den enda ras jag kan komma på som har det som enda färg är lilla wiener vit.
Men det kanske var på något annat sätt du menade?

Lilla wiener finns i färgerna vit, viltgrå och blå.
Men det är ju inte naturligt med blåa ögon, så det är en mutation?
#3: My bad.
Hade för mig det fanns en ras som enbart fanns i vit blåögt, men tydligen inte.
#4: Jajemen.
#5 Okej, men hur uppstår sådana? Finns det även i naturen bland kaninerna?
#6: Vet ej hur mutationer uppstår.
Fråga inne på kanin-net, där håller fler genetik-kunniga till.
Blåögt tvivlar jag finns bland vildkaninerna (räknar då inte fd utsläppta tamkaniner, utan riktiga vildkaniner).
#6: Mutationer uppstår även i naturen, och det är inte ovanligt. Men, man märker inte alltid av det. Det kan exempelvis ske en ögonfärgsmutation i en cell som finns pekfingret, men eftersom det lagg i en cell i pekfingret så kommer den inte till användning, och individen får ingen mutation på sin ögonfärg. En sånhär mutation nedärvs inte heller till avkommorna.
Mutationer som sker i könscellerna nedärvs.
Mutationer uppstår då DNA-replikationen felkopieras. Det kan tex bli overcrossing, omkastning av gener, gener som faller bort/läggs till osv.
#8 Då förstår jag.

Riktiga viltkaniner finsn bara i viltgrått, alla andra färger är inkorsning av tamkanin. En vit ka´nin skulle ha svårt att överleva i det vilda eftersom de syns bättre.