Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 442 ggr
EricaN
0

3 kullar på en sommar?

Jag köpte mina kaniner sent i våras. Såg en annons och blev förtjust! "Uppfödaren" (vet inte när man kan kalla sig uppfödare men hon har ett namn innan kaninens namn, exempelvis "Kakans Kaninens namn") verkade väldigt seriös och hade en hemsida med sina kaniner och ungar!

Nu när jag går in på "uppfödarens" hemsida så ser jag att samma kanin har fått 2 kullar till bara nu i tidig sommar! Får man göra så?

Kan man anmäla henne för detta?

Ni får PM:a mig om ni vill ha hemsideadressen eller hennes "uppfödarnamn" för jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni säger om denna sortens uppfödning…

Linnet
0

Men om du köpte dina kaniner i höstas så var väl den kullen förra sommaren.

Att hon haft två kullar på samma kanin nu i vår sommar, är ju inget konstigt, jag brukar själv ta två kullar på en del av mina honor på en sommar. Sen får dom ju vila hela hösten och vintern, så jag ser inte nåt fel i det, då det är under våren och sommaren som dom normalt parar sig och har kullar.

spiritedaway
0

Menar du att du köpte i våras? Eller menar du att uppfödaren planerat ännu en kull på samma hona?

jag har tidigare sett en uppfödare som tagit 3 kullar på samma hona under samma vår och sommar och jag blev lite upprörd över det. Men det finns väl inte direkt nån lag mot det tror jag.

EricaN
0

Förlåt, jag menar sent i våras!

MarHai
0

Det är ingen fara att ta tre kullar på en hona, om hon är i bra kondition. Jag tar 2-3 kullar om året.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

EricaN
0

#4 ok, men då måste jag fråga, av ren nyfikenhet, får du sålt alla ungar? Hur många ungar brukar du få per år sammanlagt?

Tar du kullerna utspritt eller efter varandra?

MarHai
0

Jag har sålt alla ungar i år. Förra året fick jag 101 (levande) ungar.
Tidig vår, mitten på sommaren, och den tredje på hösten. Eller två kullar efter varandra, vila i några månader sen para på hösten.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Linnet
0

#5 Jag tar bara kullar från mars till augusti, har hittills fått 12 kullar, ca 50 ungar varav alla utom 7 är sålda eller tingade. Inga problem att få dom sålda men det är bara under våren och somaren det är efterfrågan.