Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2046 ggr
Hermelina
0

Wera förhoppningsvis parad

Igår åkte jag till Ninak's teddyvädurar och försökte para Wera med hennes kanin Rammel. Wera ville inte riktigt bli parad, men två/tre gånger lyckades han (ramlade kvidande bakåt ;P)

Sen ville hon absolut inte mer, och vi bestämde oss istället för att jag skulle ta med Rammel hem och försöka nästa och nästnästa dag. Så jag testade att släppa ihop dom idag och idag var hon ännu mera avvisande, Rammel lyckades en gång till bara.

Så efter det stoppade jag in henne i buren och tänkte att det skulle räcka, men sen när jag ska klappa henne senare är hon jätte arg och sparkar med tassarna :/   

Kan det vara ett jätte tidigt tecken på att hon ev. blev dräktig igår.. ? :/ Blir lite orolig att hon alltid ska vara så här arg, även om parningen inte tog.. Och sen så undrar jag bara om ca fyra gånger räcker för att hon ska ha hunnit blivit dräktig?

Var bara tvungen att skriva av mig lite…

Zvintos
0

Det kan räcka med 1 gång för att det ska bli ungar, bara kaninerna är tillräckligt villiga.

Att hon är lite grinig kan vara ett tecken ja.
Vissa kan bli så.
Min dvärgvädurshona var väldigt mån om sin matskål dem första 2-4 dagarna efter PARNING, vilket hon nu slutat med för längesedan (inne på dag 22 nu).
Tydligen gjorde hon alltid så vid dem förra dräktigheterna också.

Hermelina
0

#1 okej.. Men ska jag hålla på med henne som vanligt och försöka strunta i att hon surar? 

Och tror du det behövs flera parningar? Hon var nog inte så väldigt villig.. Men det var lite konstigt för jag tror att hon är brunstig, hon skvätter kiss och hennes kön är väldigt rött S:

Zvintos
0

#2: Hantera henne som vanligt du.

Huruvida det behövs fler parningar eller ej, vet du först om en månad.
Ibland kan första parningen ta, ibland krävs flera stycken.
Väldigt olika.

Hermelina
0

Hm okej.. Men brukar dom visa tendenser redan efter en dag?

Zvintos
0

#4: Vissa gör det.
Andra märks det inte alls på de att de är dräktiga.
Är första gången jag har en hona där det tidigt märktes att hon är dräktig.

Hermelina
0

Ok, känns lite bättre att veta…. :)

Hermelina
0

Hoppas så att hon är dräktig nu då! Men vad kan man förvänta sig för färger egentligen, om mamma är vit blåögd och pappan är havanna wienertecknad?

(Vet inte riktigt vad deras föräldrar har för färger då jag inte fått deras h-bevis än..)

Zvintos
0

#7: Helt omöjligt att säga, då mamman kan bära på i princip vilka färger som helst.
Det enda som är säkert är att det blir 50% vit blåögt och 50% wienertecknat. =)

eliden
0

När jag para min kanin ramla han av henne 1 gång bara. Och det tog. Och någon dag efter, det kanske tilloch med var dagen efter så röjde om hon omkring i buren. Moblera om och höll på :P Sen bet hon min syster som hon aldrig har gjort förut. Hoppas det blir något för dig! Ska även testa att para min kanin idag :) Lycka till!

Hermelina
0

#8 hehe okej, men när du säger 50% blåögt, menar du då att det är "hälften chans att det blir vita" ? och "Hälften wiener" ? Hoppas du fattar, jag är nog inte så bra på att förklara XD Rammel har fått Vit bö avkommor förut, men en svart hona.. :P

#9 Hihi okej :)

Zvintos
0

#10: Japp, det är chans för hälften vit blåögt och hälften wienertecknade.

Då lär den svarta honan varit "dolt" wienertecknad (wienerbärare), för det går inte att få vit blåögt om inte bägge är wienertecknade/wienerbärare/vit blåögda. =P

[Angel88]
0

Ska hanen trilla av honan baklänges om det tar sig??..

det viste ja inte..

min kanel trillade av Cléo 3 ggr..

få se om det blev något..

Zvintos
0

#12: Inte nödvändigtvis bakåt.
Pelle brukade trilla av åt sidan. =P

Hermelina
0

Rammel trillade också åt sidan.. =)

Hermelina
0

En liten fråga bara, brukar honornas hygien försämras när dom är dräktiga eller så?

För Wera Får bajs runt rumpan hela tiden, så flera gånger om dagen får jag ta bort bajs som kletat  fast i pälsen.. Hon typ ligger ner och bajsar!! *_* Så var det definitivt inte förut..

Kan det vara en idé att klippa bort lite utav pälsen därikring?

Zvintos
0

#15: Har du ändrat hennes foder något?
För det låter inte direkt normalt.
Aldrig varit med om det när det gäller dräktiga honor iaf.

Animalfriend
0

#15 Du kan ju ringa och rådfråga veterinär. Är det en enorm skildnad jämfört med innan?

[Wera]
0

#12 Ja det är ju typ då de får "utlösning" XD ja så är det klart typ. Haha för då "kom de" höhö.

#13 Haha :P Alla mina hanar och de hanar jag mött på har nog ramlat bakåt, och kanske lite snett också.. :P

Husberg
0

#15: Jag tror att det kan kanske vara ungarna som ligger och trycker mot tjocktarmen? I vilken vecka/dag är hon i?

[Wera]
0

#19 Det var 4 dagar sedan Wera parades - det står i tråden: "Igår åkte jag till Ninak's…." Alltså 25 maj. Dvs att ungarna inte ens existerar ännu typ ;)

Husberg
0

#20: Så osmart jag varXD haha;)

Hermelina
0

#17, det är ju inte precis en ENORM skillnad, men nog har hon hållt sig ren där nere innan. :/ Hoppas dte inte är något på tok!!

Frågar igen; Tror ni det kan vara nån idé att klippa bort lite päls kring könet? Det blir ju så himla kladdigt.. :O

[Wera]
0

#22 Ja det tycker jag :)
Har hon diarré elr?

EricaN
0

Hur länge har hon vart lös i magen? Min ena kanin (har 2 tillsammans) var det igår under dagen, tror han fick i sig någonting, nu är han som vanligt igen, tror han fick i sig någonting konstigt bara. =)

Hermelina
0

hon har lite diarre ibland, idag har hon inte haft det! Men igår hade hon. Det kanske ha gått över nu, hoppas det.. Men hennes bajs klumpar alltid ihop sig, gör det det för era kaniner med?

Animalfriend
0

#22 Det kan nog vara en bra idè tycker jag också. Men jag tror man måste försöka ta reda på orsaken, och stoppa problemet. :)

Zvintos
0

#25: Nix, här klumpas inget bajs.
Du kanske borde kolla över vad du ger henne för något, som gör att bajset blir såpass löst.
För bajset ska vara runda torra kulor (bortsett från blindtarmsbajset, men det äts ju oftast upp).

EricaN
0

#27 Blindtarmsbajs? Hur ser det ut?

Zvintos
0

#28: Man skulle kunna likna det vid en klase vindruvor, det är ungefär så det ser ut.
Detta bajs ska kaninen normalt sett äta upp.

Står mer om det på denna sida.

EricaN
0

#29 är detta bajs fortfarande tort eller är det mjukare?

Zvintos
0

#30: Det är mjukt och kan lätt kladda in sig i päls om kaninen av någon anledning inte skulle äta upp det.

EricaN
0

#31 Ok, skönt att veta, men ddå måste jag passa på att fråga varför dom äter upp just det bajset? Och varför bajsar dom "sånt" bajs?

Zvintos
0

#32: Står i länken i inlägg #29.

EricaN
0

#31 Såg nu länken du hade skickat, ska titta där istället =)

TereseE
0

Ha ha, jag tänkte på våran Wera, medlemmen alltså… Skrattande

Zvintos
0

#35: Det var också det första jag tänkte på. Tungan ute

Hermelina: Hur går det, är hon bättre i magen?

Hermelina
0

Förlåt att jag inte svarat på så länge men jag har haft fullt upp!

Bajset kletar inte lika mycket längre när jag klippte bort lite päls iallafall. Vilket är skönt!

Men hon bajsar lika mycket torra kulor som hon bajsar små högar med mini kulor som är mjukare..(?) hm… Hon äter bara Lottie pellets hö och grönsaker…

Sen så har jag några andra frågor också.. :)

1: Behöver man göra rent i boet med ungar? Ska man ta bort underlaget och all päls eller hur gör man?

2: Kan jag flytta henne och kullen till ett annat ställe? Alltså till en annan bur för jag skulle behöva resa bort ett tag och egentligen vilja ta med mig kaninerna.. Det kansek blir alldeles för stressigt för henne?

Husberg
0

fråga 1: Städa runt om kring boet, inte i boet utan städa bort allt annat, se till att inte få med dig något av det hon byggt med. När ungarna har börjat gå, vistas utanförboet kan du ta bort lite i taget då och då. När ungarna är 3-4 veckor har de börjat lämna boet och är utanför boet, då kan du städa bort boet=)

Nr 2 vet jag inte… Men tror inte det.

Hermelina
0

Okej. Men blir dte inte väldigt grisigt om ungarna ligger och kissar i boet?

Husberg
0

nej, mamman (tror jag) slickar upp kisset, för hon äter ju upp moderkakan och slickar dem där nere när de har kissat och pluttat^^ Sen så tror jag även att det håller dem varmaXD

[Wera]
0

#39 Visst blir det de, min hona som har kull nu hade kissat och bajsat massor i huset innan hon födde ungarna och boade. Det ligger kvar, ungarna är en vecka nu och jag har inte städat mer än runt omkring. Låt det bara vara tills ungarna börjar gå ut ur boet mkt.

Hermelina
0

Okej.. :P

Hermelina
0

En liten mellanfråga bara :)

Måste man klippa teddysar? För jag tycker hennes päls börjar bli vääldigt lång nu och hon fäller sjukt mycket..

[Wera]
0

#43 Nej man måste inte, teddysarnas päls "ska" inte klippas som Angorans.
Men man får ju klippa, men det är ju mysigast med lång teddy päls :*

Sarla
0

#43 Jag klippte min teddyvädur, och nu saknar jag den fluffiga pälsen så mycket :)

Som Wera säger behövs det inte ;)

Men man kan ju klippa (försiktigt!) i ansiktet om kaninen inte gillar att ha rosetter (underlätta synen) (:

kaninjosse
0

Jag får typ inte bära min hona när hon är dräktig, hon är så rädd om sig då, men det är ju bra att hon tänker så (fast det underlättar ju om jag får bära henne enkelt)