Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 5369 ggr
Husberg
0

Halsband till kaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tänker och tycker ni om att ha halsband på kaniner? Då menar jag inte (förstås) att man ska gå runt med den i koppel fastspänt i halsbandet, nej, nej, nej utan ifall du ska ha kaninen/kaninerna ute en lång stund? Min kanin hoppade ut ur kompostgallret och hade försvunnit, hittade henne hos grannen. Tycker ni att man ska ha ett bra halsband med bjälra och sådan där katt metall sak som man kan skruva upp ett lock på, en liten rulle i och skriva namn, tele och adress, är inte det ganska bra utifall kaninen skulle springa bort? Man kan iallafall räkna med att man får tag på kaninen igen (troligtvis)

Har haft denna fråga på minnet en bra stund nu och ville fråga er vad ni tycker;)

Jag har två halsband, ett vanligt som min kanin alltid har på sig i kompost buren nu med bjälra och sådan katt metall sak och ett reflex halsband med bjälra.

Elina.
0

Jag tycker inte det är någon bra idé. Halsbandet kan fastna i något och då kan kaninen få panik.

En bjällra i kopplet kan ju inte vara så trevligt för kaninen.

Husberg
0

Jag har tänkt så, men vet inte hur jag ska göra;)

Tarkie
0

Det finns halsband till katter som den där knäpp saken går sönder direkt man drar lite i den. Då minskar risken för kaninen att fastna.

Skulle aldrig själv sätta dit halsband på min kanin.

Zessan
0

tycker samma sak som #1

minkaninester
0

Jag tycker nog inte det är en så bra ide…

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[aammE]
0

Jag tror inte att det är så smart med bjällra, det är ju inte bara du som hör kaninen lättare då utan även olika rovdjur.

Husberg
0

Tack så mycket:) Undrade vad ni tyckte, tvekade att med att ha halsband på kaninen och beslutade att fråga er^^

lennartsdotter
0

Hm, ingen bra idé skulle jag tro. Om kaninen skulle fastna så kan det ju gå illa.

Men det var riktigt av dej att fråga! :)

Husberg
0

Vill ju självklart inte ta några risker! :)

tack för alla komentarer;)

ciss
0

Tycker att det är en dålig idé. Om din kanin rymmer ur hagen - gör den säkrare istället för att sätta på halsband.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Rafflan
0

Din idee att den blir lättare att höra stämmer ju och har du ett sånt där säkerhets halsband som man har till katter så låsnar den ju om kaninen skulle fastna och med en lite belock men ditt namn, adress och telefonn numer i skulle ju vara jätte bra om någon hittade kaninen:D

Och katter blir inte attakerade oftare än vanligt bara för att dom har en bjälra i halsbandet ;)

Men personligen känns det onödigt ;P

Husberg
0

Halsbanden har sådan där svart knäpp grej längst ut så som på bilden. Hoppas att ni förstår vad jag menar med "svart knäpp grej";)

Fladdra
0

Skulle själv varken använda halsband eller bjällra på min kanin…

Anna86
0

Har använt det på kaniner vi haft lösa på gården under uppsikt. Självklart med säkerhetslås som går upp direkt om kaninen fastnar någonstans! Det var toppen med en liten bjällra på för då hörde vi var kaninen var och risken att vi skulle råka kliva på den minskade rejält(översociala kaniner :P).

Men skulle inte ta på ett halsband bara för risken att kaninen rymmer ur hagen. Fixa en säkrare Hage istället är mitt tips?.

Nana88
0

Halsband skulle jag inte sätta på en kanin. Försök fixa buren. Men om du verkligen vill ha det på kaninen, välj en som de andra har skrivit med ett säkerhetslås som hellre går upp för lätt än en som är svårare att ta loss.

Detta med att katter inte blir attackerade oftare än vanligt pga att de har bjällra. Skillnaden är att en katt är ett rovdjur och inte bytesdjur som kaninen. En kanin med en bjällra blir lättare för ett rovdjur som ex. katt, räv, uggla etc. att fånga.

Bjällra på katter brukar de flesta ägare anse att de har av anldningen att de inte vill att katten ska få tag i fåglar och andra bytesdjur.

Husberg
0

Jag har inte haft halsband på mina kaniner men ville bara veta vad ni tyckte om det, Säkrare Hage är fixat men ska ändå snickra ihop en lite större. Andvänder minknät. :D

Kaninisen
0

Det är så svårt att säga tycker jag. Bjällra skulle jag under inga omständigheter har, det är både störande för kaninen och skulle den rymma skulle alla rävar och andra djur höra den.

Samtidigt har jag själv förlorat en kanin som endast lämnade kvar ett hål i buren (något djur hade kommit) men en man en itmme härifrån hade sett min kanin och nu när jag läste detta inlägg tänkte jag "tänk om. hade han haft ett halsband hade han kanske suttit här i min famn nu". Samtidigt hade halsbandet lika gärna ha lossnat när han fastnat och dessutom har man oftast koll på kaninen när den är lös på tomten eller var den nu är. Anledningen till att min kanin försvann var ett dåligt galler.

Så om jag ska sluta svamla så tycker jag att nej det verkar i slutändan ingen bra idé. Det känns som om man inte kommer ha på halsbandet i rätt tillfälle.