Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 526 ggr
gickan87
0

Sätta ihop kaniner

Idag satte jag ihop min kastrerade dvärgvädur med min hermelinhona.

Det hela började med att hanen red mycket på honan men att sedan honan började morra och bita ifrån sig.

Nu sitter de i varsit hörn i buren och båda hoppar ut i hagen då och då, frågan är om jag vågar stänga in dem i buren över natten ihop eller om jag ska flytta upp honan i hennes bur över natten?

MVH Erika :)

Kaninisen
0

Jag har ingen erfarenhet, men om jag var du skulle jag inte sätta ihop dem under natten utan i början låta dem träffa varann lite då och då när du är med så att du kan splittra på dem om något skulle gå fel.

gickan87
0

De har gått ihop sedan 16 tiden idag och det går bättre och bättre. Frågan är ju om man samtidigt inte förstör allting om de får flytta ifrån varandra ikväll?

imsuchadiva
0

Jag skulle dela på dem. Tror inte du förstör något då.
Du kanske kan ha burarna brevid varandra så de kan lukta/prata med varandra?

gickan87
0

#3 tyvärr finns det bara plats för en bur så honan bur står ovanpå hanens. Finns ingen plats på golvet som jag kan få ledig bredvid hans bur.

Kaninisen
0

Okej, nej men jag tror som skrevs på #3, bättre att ta det långsamt än att skynda. Det kommer en dag imorgon också.
Så jag tycker du bör dela på dem under natten nu, IFALL något skulle hända.

gickan87
0

#5 De är delade, precis som du skrev så är det bättre att skynda långsamt, låta dem gå ihop dagtid ett par dagar när man kan gå och kolla till dem då och då.

Sen när man ser att dem fungerar så kan man ju stänga till burdörren ½-1 timmer per dag och se hur de reagerar instängda.

Kaninisen
0

Det låter enligt mig jättebra, de får dejta lite innan de flyttar ihop! ;)

Lycka till!

gickan87
0

Detta är nog sista natten de får sova skilda, de fungerar jättebra nu och sitter och tvättar varandra.

Kaninisen
0

Åh vad roligt! :D